جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ – Friday 17 May 2024

ساعت: ۰۷:۰۲

دسته بندی: دیپلماسی انرژی جهان
آسیا به عنوان بزرگترین وارد کننده گاز LNG در جهان طی سال ۲۰۲۳ شناخته شد به گونه‌ای که چین، ژاپن، کره جنوبی ۴۴ درصد کل تجارت دریایی وارداتی گاز LNG را به خود اختصاص دادند این در حالی است که وادرات LNG هند و تایوان در آمار‌ها گنجانده نشده است.
در سال 2023، اتحادیۀ اروپا (EU) به تعامل استراتژیک خود با آسیای مرکزی ادامه داد و بر همکاری در حوزۀ انرژی برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود و به حداقل رساندن اتکا به تأمین‌کنندگان بزرگ مانند روسیه متمرکز بود.
مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.
قطر بزرگترین سفارش کشتی‌سازی در تاریخ ساخت کشتی را با سفارش ۱۸ فروند کشتی فوق مدرن LNG به ارزش ۶ میلیارد دلار امضا کرد. این تعداد کشتی به ۱۰۴ فروند کشتی سفارش داده شده به کارخانجات کشتی سازی چین و کره جنوبی افزوده می‌شود.
یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و ایران می تواند باعث جهش قیمت بسیار بیشتر – تا 150 دلار در هر بشکه شود. تحلیلگران بانک آمریکا نیز به نوبه خود رقم شوک را 190 دلار می نامند. سناریوی دیگر آنها (محافظه کارانه) جهش قیمت ها را 30-40 دلار، یعنی تقریباً به 120-130 دلار، فراهم می کند.
ابعاد عمل‌گرایانۀ این ایده به حدی اثرگذار بود که با هر نامی این پروژه قابلیت توسعه داشت و با سرعت زیادی مراحل پیشرفت را فراتر از مذاکرات سیاسی طی کرد. این اتحادیه تقریباً از سال 2023 به طور رسمی آغاز شد و شاهد توسعۀ ابعاد آن در سال جدید خواهیم بود.
شبه‌نظامیان حوثی از نوامبر به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن حمله می‌کنند تا همبستگی خود را با فلسطینی‌ها در جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه نشان دهند.
Energy Strategy
اتاق خبر انرژی