یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۱:۱۰

کارنامه درخشان،‌ ضامن استمرار مدیریت معمار نوین صنعت پالایشگاهی کشور

فاطمه رضائی خاجکی

به گزارش “راهبرد انرژی“، بی شک اگر دکتر محسن قدیری مدیرعامل فرهیخته و به روز پتروپالایشگاه اصفهان را معمار نوین صنعت پالایشگاهی کشور بنامیم به خطا نرفته ایم. مردی که با کوله باری از تجربه در دولت یازدهم و دوازدهم خانه نشین شد اما دست از همراه شدن با دانش و فناوری روز جهان دست نکشید. با فراهم شدن شرایط زمان، ‌مکان و مدیر مناسب، ‌این مدیر کارآزموده یک بار دیگر توانمندی خود را در مدیریت هوشمند و به روز در پالایشگاه اصفهان به رخ کشید. قدیری جدای از طرحهای توسعه ای توانسته پالایشگاه اصفهان را تنها پالایشگاه سودآور کشور نماید.

اخیرا با رای اکثریت هیأت‌مدیره پتروپالایش اصفهان، «محسن قدیری» به مدت دو سال به‌عنوان مدیرعامل پتروپالایشگاه اصفهان ابقا شد. این ابقا درحالی به وقوع پیوسته که ساخت پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای «غدیر بندر عباس» توسط پتروپالایش اصفهان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود به‌عنوان اولین پالایشگاه دولت چهاردهم تا ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد. با بهره‌برداری از این پالایشگاه روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین و ۶ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید سوخت کشور اضافه می‌شود.
در ادامه به مهمترین اقدامات شاخص دکتر قدیری ابرمدیر صنعت پالایشگاهی کشور در پتروپالایشگاه اصفهان اشاره می شود، اقداماتی که استمرار مدیریت ایشان را در دولت وفاق ملی تضمین کرده است.
با مدیریت دکتر محسن قدیری در شرکت پالایش نفت اصفهان در سال 1400 ، گامهای این شرکت در مسیر بهبود و کیفی سازی فرآورده های نفتی با راه اندازی 7 شرکت زیر مجموعه برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور، افزایش ضریب کیفی تولید و دستیابی به افق 1405 برای رسیدن به برترین شرکت پالایشی منطقه برداشته شد. لذا در سال 1402 عزم مدیران پالایشگاه اصفهان جزم گردید تا درعمل به منویات مقام معظم رهبری در راستای اجرای  سیاستهای کلی توسعه دریا محور با راه اندازی پالایشگاهی در کنار دریا در بندرعباس علاوه بر توجه به محیط زیست، نیازهای کشور در کلیه زمینه های پالایشی را در کنار سواحل دریا که دارای موقعیت استراتژیک برای حمل و صادرات است به مرحله اجرا برسانند .
هلدینگ پتروپالایش اصفهان امروزه پرچمدار و نگین توسعه نصف جهان شده است،‌به گو نه ای که با تعریف و اجرای طرحهای توسعه زنجیره ارزش در تراز استانداردهای جهانی با مدیریت هوشمندانه و کارآمد دکتر قدیری، تبدیل به بزرگ‌ترین هلدینگ پتروپالایشی در خاورمیانه شده و با آپگرید و سودآور ساختن پتروپالایشگاه اصفهان قصد دارد در لیست 500 شرکت برتر جهانی قرار گرفته و با افزایش ضریب پیچیدگی نلسون به‌ عدد 16 در لیست 10 پالایشگاه برتر جهان جای بگیرد.
استمرار رکوردشکنی صورتهای مالی پالایش نفت اصفهان در سال مالی 1402
پالایش نفت اصفهان همچون سال مالی 1401 توانست رکورد بیشترین افزایش درآمد عملیاتی و سود خالص را در بین شرکتهای پالایشی  بورسی از آن خود نماید.
شپنا با درآمد عملیاتی 411 هزار میلیارد تومانی در سال مالی 1402 در مقایسه با 341 هزار میلیارد تومانی دوره مشابه قبل خود توانست رشد 20 درصدی را شاهد باشد. این مهم در حالیست که بهای تمام شده تولید به 372 هزار و 459 میلیارد تومان رسید و افزایش 25 درصدی داشت.
سود عملیاتی شرکت با ثبت رقم 42 هزار و 487 هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه گذشته خود 6 درصد رشد داشت. سود خالص نیز با 38 هزار و 136 میلیارد تومان در مقایسه با سال مالی 1401 به میزان 5 درصد افزایش پیدا کرد.
شپنا با ۲۲ میلیون و ۱۵۵ هزار متر مکعب تولید در سال مالی 1402،‌ بیشترین میزان تولید و افزایش تولید را در میان شش شرکت پالایشی کشور به دست آورد به گونه ای که 8.2 درصد (معادل یک میلیون و 679 هزار متر مکعب)‌ در سال گذشته نسبت به دوره مشابه قبل رشد حجمی تولید داشت. همچنین شپنا بیشترین میزان فروش از نظر ارزش و درآمد عملیاتی را در بین شش شرکت پالایشی کشور از آن خود کرد.
این رکوردها در حالی به دست آمد که افزایش بهای تمام شده تولید (اعم از خوراک، دستمزد و …)‌ باعث کاهش سودآوری پالایشگاهها،‌ افت نرخ کرک اسپرد و نزولی شدن سودآوری پالایشگاه‌ها شده است. تنها استثنای این موضوع پالایشگاه اصفهان است که رکوردهای درآمد عملیاتی،سود عملیاتی، سود خالص و سود پایه هر سهم خود را بهبود داده است.
تراز مصرف سوخت کشور و تضمین سودآوری پایدار سهامداران شپنا با پروژه های توسعه ای پتروپالایش اصفهان
*بهره برداری از پروژه DHT : افزایش تولید گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان به 26 میلیون لیتر در روز و افزایش  تولید بنزین یورو ۵ به 16 میلیون لیتر در روز .

*پروژه پیش تصفیه پساب شاهین شهر : بهبود کیفیت پساب دریافتی از تصفیه خانه شهری شاهین شهرو حذف آلودگی ها/ظرفیت 900 متر مکعب درساعت /22.6 میلیون یورو سود آوری درهنگام راه اندازی زود هنگام پروژه با کاهش زمان اجرای طرح به مدت 6 ماه .
*احداث پارکینگ طبقاتی و سردر بلوار ورودی پالایشگاه اصفهان : در راستای رعایت پدافند غیرعامل و جلوگیری از تردد و توقف خودروهای شخصی/ مساحتی به وسعت 80 هزار متر مربع برای 4 هزار خودروی سواری/
*طرح مدیریت پسماند: قابلیت تهیه 30 تن کمپوست، کمپکت ماهانه 12 تن کارتن،تهیه 30 تن چیپس چوب،12 تن پت و 6 تن پلاستیک سواری.
*اجرای طرح پروژه زمین تمرین آتش : بزرگترین زمین آتش کشور با اعتبار 150میلیارد تومان / آموزش هفتگی حداکثر 1440نفر
* احداث 6 مخزن آب استراتژیک با ظرفیت 300 هزارمترمکعب: این مخازن با ظرفیت 50 هزارمترمکعب برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به پالایشگاه اصفهان/
*احداث سکوهای بارگیری گاز مایع LPG LOADING  /توسعه سکوهای بارگیری در پالایشگاه جنوبی جهت بارگیری گازLPG.
*واحد تصفیه پساب صنعتیWASTE WATER TREATMENT  : بازیافت آب های آلوده با ظرفیت 690 متر مکعب در ساعت،(450 متر مکعب در ساعت پساب غیر روغنی و 240 متر مکعب پساب روغنی)
*طرح KHT (گوگردزدایی از نفت سفید) : تامین مالی 48 میلیون یورویی/ با تصفیه نفت سفید و تبدیل کامل دیزل پالایشگاه به دیزل یورو ۵ که گوگرد فعلی نفت سفید را از PPM ۱۵۰۰ به زیر PPM ١٠ کاهش می یابد./ توسعه زنجیره ارزش کروسین با تولید الکل های چرب و تولید نسل جدیدی از انواع شوینده ها.
*پروژه های RHU  و RFCC  : با بهره برداری و تولید RHU  و RFCC  در مجموع حدوداً 12.5 میلیون لیتر بنزین و حدود 1 میلیون لیتر گازوئیل پتروپالایش اصفهان اضافه خواهد شد. کمک به ناترازی مصرف سوخت کشور  با بهره برداری از این دو پروژه تا پایان ١۴٠۵  /   1.2 میلیارد دلار هزینه ساخت.
* اجرای پروژه RHU (گوگرد زدایی از ته مانده برج تقطیر) : نفت کوره‌ تولید فعلی حدود ٣٠ هزار PPM گوگرد دارد و با راه اندازی اولین ترین پروژه‌ RHU، در اسفند ١۴٠٣ میزان گوگرد نفت کوره  به زیر ۵ هزار PPM می رسد./نرخ بازگشت 4 سال/315 میلیون دلار درآمد سالانه/
*اجرای پروژه RFCC (واحد فرایند شکست کاتالیستی بستر سیال): نفت کوره گوگردزدایی شده را به محصولات سبک با ارزشی همچون نفتا، نفت سفید، گازوئیل، پروپیلن، و سایر محصولات تبدیل می کند.‌/نرخ بازگشت 3.8 سال/350 میلیون دلار درآمد  سالانه.
*طرح ساخت سایت دوم پالایشگاه در بندرعباس: ظرفیت 120 هزار بشکه در روز/  روزانه 5.4 میلیون لیتر بنزین و 5.7 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت سوخت کشور اضافه خواهد شد . سرمایه گذاری 250 میلیون یورویی.
* واحدهای پتروشیمی پتروپالایش اصفهان : راه اندازی تا پایان ۱۴۰۷ و حدود ۲ میلیارد دلار در سال درآمدزایی خواهد داشت.
*اجرای 3 طرح برج های خنک کننده هیبریدی در پالایشگاههای شمالی و جنوبی مجتمع و پروژه های های مهمی همچون ZLD، CCRO، HERO:  در راستای صرفه جویی در بخش آب ، بخار/ مجموعا 450 متر مکعب در ساعت از هدر رفت آب جلوگیری می شود.در مجموع برای 2 پروژه 3 برج خنک کننده در پالایشگاه اصفهان بیش از 3.5 همت هزینه می شود.
امروز دیگر پتروپالایش اصفهان به عنوان پرچمدار نگین توسعه نصف جها‌ن و با مزیت برتر با چاشنی راهبرد آینده نگارانه، فاصله‌ای معنادار با سایر  شرکتهای پالایشی و پتروپالایشی کشور دارد. لذا  توسعه و تنوع سبد سهام با هدف سودآوری و تولید پایدار و صنعت سبز دوستدار محیط زیست را در دستور کار اجرایی و داشبورد مدیریتی خود قرار داده است.
این مزیت برتر هلدینگ پتروپالایش اصفهان هم اکنون در اقدامات زیر قابل مشاهده است: 1-توجه ویژه به زنجیره ارزش و پرهیز از سیاست خام فروشی در راستای سیاستهای کلان نظام و رهبری، 2- مکان یابی دقیق و مناسب در ساخت سایت ۲ پتروپالایش اصفهان در بندرعباس و کمک به حل ناترازی بنزین و سوخت کشور، 3- تاکید بر ارزآوری و صادرات محور بودن پروژه های ارتقای کیفیت و زنجیره ارزش، 4- الصاق پیوست زیست محیطی در تمام پروژه های توسعه ای در راستای گرین مارکتینگ (اجرای طرح تصفیه خانه پسلا شاهین شهر، و..)، 5- تاسیس هاب دانش بنیان مرکز کشور با شرکت مشعل پویای اسپادانا و ایجاد پردیس فناوری نفت و انرژی نصف جهان با محوریت این شرکت، 6- درک و شناخت عمیق مدیرعامل از مبحث سومین انقلاب و گذار انرژی و تولید برق تجدیدپذیر با ساخت نیروگاههای خورشیدی و بادی، 7- استفاده از CO2 به عنوان خوراک واحد MTBE،   8-ورود به باشگاه تجارت فرآورده‌های نفتی با شرکت میرداماد، 9- متنوع سازی شیوه‌های حمل فرآورده‌های نفتی  و برندینگ سوخت، 10- تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با طراحی و نصب نخستین واحد بومی سازی شده SDA در کشور، 11- ساخت نخستین واحد MDH در ایران، 12- مولد بودن و سودآور بودن پروژه‌های در حال ساخت، 13- استفاده از گوگرد برای پوشش‌دهی کودهای شیمیایی و احداث پارک  گوگردی ، 14- استفاده از هوش مصنوعی .و … سرمایه‌گذاری در احداث واحد اسید فسفریک، ‌ بهینه‌سازی واحد حلال‌سازی و تولید انواع حلال‌ دارای ارزش افزوده، تکمیل سرمایه‌گذاری در صنایع همجوار (۴ هزار میلیارد تومان)، اتصال به راه‌آهن سراسری و متنوع‌سازی محصولات تولیدی پالایشگاهی از جمله اقدام‌های برنامه‌ریزی‌شده توسط این واحد پالایشی برای توسعه پایدار در آینده است.
پالایشگاه اصفهان ازجمله پالایشگاه های کشور به شمار می رود که توانسته است با تکیه بر توان خود، افزون بر پالایش نفت به مسیر پتروپالایشی نیز وارد و برای نخستین بار به عنوان سودآورترین شرکت پالایشی بورسی کشور معرفی شود.
مضافا اقدامات شاخص زیست محیطی  توسط پتروپالایش اصفهان با مدیریت دکتر قدیری انجام شده است.
فرجام سخن
هلدینگ پتروپالایش اصفهان در دوره مدیریت دکتر قدیری تاکنون توانسته عناوین و نشانهای ارزشمند ملی و بین المللی را به کلکسیون افتخارات خود اضافه نماید. در مجموع هلدینگ پتروپالایش اصفهان با مدیریت هوشمندانه و کارآمد دکتر قدیری و با درک مزیت‌های منحصر به فرد این شرکت با راهبرد جامع نگارانه توسعه و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و پایدار، نه تنها منافع و سودآوری بلند مدت شرکت و سهامدارانش را تضمین نموده بلکه استمرار مدیریت خود را نیز تضمین و تثبیت کرده است. در‌ چشم انداز افق ۱۴۰۵ شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از هلدینگ های موفق پتروپالایشی کشور خواهد بود.
در پایان باید تاکید کرد که استمرار مدیریت دکتر قدیری در پتروپالایشگاه اصفهان باعث تداوم کلکسیون افتخارآفرینی این هلدینگ پتروپالایشی شده است. امری که با راهبرد دولت چهاردهم و تاکید رییس جمهور محترم دکتر پزشکیان بر ‌اجتناب از سیاست زدگی و سپردن امور به مدیران متخصص و متعهد، باعث شد که  دکتر قدیری نیز از این مقوله مستثنا نباشد و امکان و فرصت آن را داشته باشد با استمرار مدیریتی خود پروژه های توسعه ای پتروپالایش اصفهان را سر موعد به فرجام برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی