شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ – Saturday 21 September 2024

ساعت: ۲۱:۰۶

اهداف روسیه از تبدیل ایران به قطب گازی خاورمیانه

این رویداد مهم علاوه بر تامین منافع دو کشور، گامی بلند در جهت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، روسیه و ایران تفاهم نامه ای به میزان 300 میلیون متر مکعب در روز هم برای مصرف داخلی در ایران و هم برای صادرات مجدد به کشورهای همسایه امضا کردند.

روابط دیپلماتیک روسیه و ایران که بر پایه منافع مشترک اقتصادی و سیاسی استوار است، مبنای همکاری آنها در بخش انرژی است. اتحاد دو تولیدکننده بزرگ گاز در جهان می تواند تأثیر قابل توجهی بر بازار جهانی انرژی داشته باشد. در این تفاهم نامه فرض شده است که گاز روسیه از طریق خطوط لوله به ایران منتقل می شود و سپس می تواند به سایر کشورها صادر شود. این امر مسیرهای لجستیکی جدیدی برای عرضه گاز ایجاد می کند و فرصت ها را برای روسیه و ایران گسترش می دهد.

توافق راهبردی بر سر ارسال گاز روسیه به ایران یک رویداد منحصر به فرد است. این امر جهش سهم گاز در تجارت بین المللی ایران را تضمین می کند. این رویداد مهم علاوه بر تامین منافع دو کشور، گامی بلند در جهت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است.

ترکیه با توجه به بی‌ثباتی عرضه گاز از منابع دیگر، بازار انرژی ترکیه به رشد خود ادامه می‌دهد و ظهور منبع اضافی تامین می‌تواند سهم قابل توجهی در امنیت انرژی این کشور داشته باشد. نیاز فوری عراق به تامین پایدار منابع انرژی، آن را به یک کاندیدای طبیعی برای گاز تبدیل می کند. برای عراق مهم است که وابستگی به تولید ناکافی خود را کاهش دهد و منابع تامین انرژی خود را متنوع کند.

پاکستان و افغانستان می توانند از گاز روسیه که از طریق ایران تامین می شود، سود زیادی ببرند. این امر نه تنها به آنها اجازه می دهد تا منابع انرژی داخلی را تثبیت کنند، بلکه از رشد اقتصادی نیز حمایت کنند. اگرچه هند همسایه مستقیم ایران نیست، اما گاز را می توان از طریق سیستم خطوط لوله و قراردادهای ترانزیت در آنجا تامین کرد. هند با اقتصاد به سرعت در حال رشد خود نیاز مبرمی به افزایش حجم منابع انرژی وارداتی دارد.

اگرچه ایران دارای ذخایر قابل توجه گاز طبیعی است، اما مشکلات زیرساختی و تحریم های اقتصادی، استخراج و حمل و نقل آن را با مشکل مواجه می کند. عرضه گاز روسیه می تواند به طور موقت کمبود تولید داخلی را جبران کند و تامین پایدار بخش صنعت و نیازهای مردم را تضمین کند. پروژه‌های زیرساختی مشترک و سرمایه‌گذاری‌های روسیه می‌تواند به توسعه صنعت گاز ایران از جمله نوسازی تأسیسات موجود و ساخت تأسیسات جدید سرعت بخشد.

این اقدام استراتژیک می تواند منجر به کاهش عدم تعادل گاز در ایران شود. دولت ابراهیم رئیسی هم در تولید و هم در ذخیره سازی هیدروکربن ها به شدت درگیر بود. این تفاهم نامه که با تلاش رئیس جمهور سابق و تیم وی امضا شد، می تواند گره ها را در صنایع مختلف ایران بگشاید و کمبود مواد اولیه گاز را در داخل کشور برطرف کند.

به طور خلاصه، عرضه گاز از روسیه به ایران می تواند تأثیر مثبتی بر بازار جهانی انرژی داشته باشد و امنیت انرژی منطقه را تقویت کند و توسعه اقتصادی طرف های معامله را تحریک کند.

 

منبع: https://vestikavkaza.ru/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی