یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۲:۴۱

هوش مصنوعی و تغییر در نقشه انرژی جهان

اهمیت هوش مصنوعی به علت کاربردهای متعدد آن در صنایع انرژی، در حال افزایش است و این فناوری به تحلیل گزارش های زمین شناسی و کشف منابع گاز و نفت کمک می کند.

به گزارش “راهبرد انرژی“، کارشناسان اقتصادی و انرژی معتقدند هوش مصنوعی فناوری نوینی است که نه تنها جهان در عرصه های اقتصادی و اجتماعی به آن تکیه خواهد کرد بلکه نقشی حیاتی در ترسیم نقشه انرژی جهان ایفا خواهد کرد. اهمیت هوش مصنوعی به علت کاربردهای متعدد آن در صنایع انرژی، در حال افزایش است و این فناوری به تحلیل گزارش های زمین شناسی و کشف منابع گاز و نفت کمک می کند. همچنین هوش مصنوعی می تواند جهشی در تولید گاز طبیعی ایجاد کند چرا که وجود نیروگاه های گازسوز برای پاسخگویی به تقاضای برق در زمانی که منابع انرژی تجدید پذیر به میزان کافی در دسترس نیست، ضروری است.

بعد از یک دهه رشد ثابت تقاضا برای انرژی در ایالات متحده آمریکا، پیش بینی می شود رشد تقاضا برای برق تا سال 2030 به 20 درصد برسد. شرکت های تامین انرژی به سرعت در حال توسعه هستند به خصوص که پیدایش هوش مصنوعی، با گسترش ساخت نیمه هادی ها و باتری ها و برقی شدن خودروها در آمریکا همزمان شده است و پیش بینی می شود میزان برق مورد نیاز برای فعالیت های مرتبط با هوش مصنوعی به 7 برابر مصرف کنونی برق شهر نیویورک برسد. بانک گلدمن ساکس نیز پیش بینی کرده است مراکز مرتبط با هوش مصنوعی تا پایان دهه کنونی، مصرف کننده 8 درصد کل انرژی برق آمریکا خواهند بود.

افزایش شدید تقاضا برای انرژی، به چالشی برای شرکت های وابسته به فناوری پیشرفته مثل آمازون، گوگل، مایکروسافت و متا تبدیل خواهد شد چرا که این شرکت ها متعهد شده اند برای کاهش تولید کربن، انرژی مورد نیاز خود را از منابع انرژی تجدید پذیر تامین کنند. ولی نیروگاه های خورشیدی و بادی به تنهایی برای تامین برق مورد نیاز، کافی نیستند زیرا بازدهی آنها به شرایط متغیر آب و  هوایی بستگی دارد.

عمر الشوبکی کارشناس بخش انرژی معتقد است با گسترش سریع برنامه های کامپیوتری و وابسته تر شدن جهان به هوش مصنوعی در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی، انقلابی در تقاضا برای انرژی در جهان ایجاد خواهد شد چرا که راه اندازی این تجهیزات کامپیوتری به انرژی عظیمی نیاز دارد. با توجه به کافی نبودن منابع انرژی تجدیدپذیر برای پاسخگویی به افزایش تقاضای برق، پیش بینی می شود تقاضای جهانی برای گاز و نفت هم افزایش پیدا کند. همچنین استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی و بهره برداری از منابع نفت و گاز به میزان زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین هوش مصنوعی در شبکه های توزیع برق و تولید انرژی تجدیدپذیر و وارد کردن آن به شبکه توزیع، کاربرد خواهد داشت. به طور کلی هوش مصنوعی موجب فعال شدن اقتصاد جهانی و رشد آن خواهد شد که ضرورتا مستلزم مصرف مقدار زیادی انرژی است. پیش بینی می شود 60 درصد رشد تقاضا برای انرژی در بخش هوش مصنوعی در آمریکا از طریق مصرف گاز طبیعی و 40 درصد بقیه از طریق منابع انرژی تجدید پذیر تامین شود. همچنین پیش بینی می شود میزان تقاضا برای گاز طبیعی به منظور تولید برق در آمریکا که هم اکنون 35 میلیارد فوت مکعب در روز است تا سال 2030 به 45 میلیارد فوت مکعب در روز برسد که نشان دهنده افزایش 28 درصدی است.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: https://www.skynewsarabia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی