یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۵:۰۵

سرمایه گذاری نفتی عربستان و ایران در میادین مشترک نفتی

عربستان سعودی و ایران میدان‌های مشترک نفتی دیگری در خلیج فارس دارند مانند میدان فروزان و احتمالا نیازمند دستیابی به توافق‌هایی در راستای همکاری به منظور تضمین بهره برداری پایدار و آسان این میدان‌ها باشند.

به گزارش “راهبرد انرژی“، از زمانی که ایران در ماه آگوست  2022 تولید نفت از میدان اسفندیار را که به میدان لوءلوء عربستان متصل است آغاز کرد، ناظران انتظار داشتند که این امر منجر به افزایش تنش میان دو طرف بر سر تقسیم منابع و درآمد شود؛ اما توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک میان آنها در ماه مارس گذشته، در میان نشانه‌هایی مبنی بر ازسرگیری روابط اقتصادی و تجاری میان دو طرف باعث شد این پیش بینی‌ها متفاوت از آب درآید.

عربستان سعودی و ایران میدان‌های مشترک نفتی دیگری در خلیج فارس دارند مانند میدان فروزان و احتمالا نیازمند دستیابی به توافق‌هایی در راستای همکاری به منظور تضمین بهره برداری پایدار و آسان این میدان‌ها باشند.

با این حال چنین توافق‌ها در کوتاه مدت با موانعی مانند فشار آمریکا بر دو طرف و نیز فشارهای سیاسی داخلی ایران روبه رو خواهد بود که باعث می شود گمانه زنی‌ها درباره موفقیت توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور دشوار باشد.

با اینحال، بر اساس گزارشی که وبسایت رسمی شرکت مشورتی «بارونز» ماه گذشته  منتشر کرد احتمالا ریاض از بهبود روابط خود با تهران در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه، کاهش هزینه‌های نظامی و امنیتی و ورود به بازار بزرگ ایران سود خواهد برد.

«حسام عایش»، کارشناس اقتصادی طی اظهاراتی به «العربی الجدید» گفت: هنوز برای تایید ازسرگیری روابط تجاری میان عربستان و ایران زود است زیرا آخرین ثبت آمار مبادلات تجاری میان دو کشور به سال 2015 به ارزش 330 میلیون دلار برمی‌گردد که حاکی از آنست که سطح مبادلات تجاری دو کشور حتی قبل از قطع روابط در سال 2016 به ویژه در مقایسه با سطح مبادلات تجاری ایران و امارات با وجود تنش روابط سیاسی میان آن‌ها پایین بوده است.

به گفته عایش علت پایین بودن این رقم اینست که عربستان سعودی و ایران دو رقیب منطقه‌ای نه فقط در سطح سیاسی بلکه در سطح اقتصادی هستند. به این ترتیب که بر سر منابع درآمدی ودر راس آنها نفت و گاز رقابت می‌کنند. به گفته او عربستان و ایران پیش از سال 2015 چیزی برای ارائه به طرف مقابل در سطح مبادله تجاری نداشتند؛ اما این واقعیت در هشت سال اخیر تغییر کرده است.

این کارشناس اقتصادی باور دارد حرکت به سمت یک الگوی مشترک برای مدیریت میادین نفتی که پیش از این مورد اختلاف ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده منوط به تکرار فرمولی است که ایران و قطر در میدان شمال (برای قطر یا جنوب برای ایران) اعمال کردند. میدانی که یکی از بزرگترین میادین گازی جهان است و یکی از مهمترین شکل‌های همکاری ایران و خلیج فارس به شمار می‌رود.

عایش به اهمیت میادین مشترک ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد که 20 درصد از ذخایر نفت و 30 درصد از ذخایر گاز جمهوری اسلامی را شامل می‌شود یعنی مساله‌ای که راه را برای گفت وگو در خصوص انرژی در منطقه به ویژه  پس از بهبود روابط دیپلماتیک میان کشورهای آن باز می‌کند و این امر به معنای امکان سرمایه گذاری در میدان‌های مشترک به نفع همه طرف‌ها است.

ترجمه: اداره  کل رسانه های خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی