یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۹:۰۸

اختلاف اوپک پلاس و آژانس بین‌المللی انرژی در قبال چشم‌انداز بازار جهانی نفت

بر اساس جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش تولید نفت کشورهای اوپک پلاس به کشورهای مصرف‌کننده انرژی ضربه خواهد زد و چشم‌انداز بهبود اقتصاد جهانی را تیره خواهد کرد.

به گزارش “راهبرد انرژی“،تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس (کشورهای عضو اوپک به اضافه روسیه) به تازگی اعلام کرده‌اند از آغاز نیمه دوم سال جاری میلادی تولید و عرضه نفت خود را کاهش خواهند داد. آژانس بین‌المللی انرژی، که مصرف‌کنندگان جهانی انرژی را نمایندگی می‌کند، روز جمعه ۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین اعلام کرد که این اقدام به مصرف‌کنندگان و چشم‌انداز بهبود اقتصاد جهانی ضربه می‌زند. اوپک پلاس و آژانس در ماه‌های اخیر بارها بر سر چشم‌انداز عرضه و تقاضای جهانی نفت دچار تنش و اختلاف شده‌اند.

بنابر گزارش رویترز، استدلال آژانس و کشورهای مصرف‌کننده انرژی این است که محدود کردن عرضه منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود و احتمالاً رکود اقتصادی را در پی خواهد داشت. این در حالی است که اوپک پلاس سیاست‌های پولی کشورهای غربی را مقصر نوسان بازار و تورمی می‌داند که ارزش نفت اوپک پلاس را کاهش می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه جدید خود نوشته است:

ترازنامه‌های بازار نفت پیشاپیش طوری تنظیم شده که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ رو به انقباض می‌رود و همینطور احتمال کسری جدی عرضه وجود خواهد داشت. جدیدترین کاهش در عرضه این کسری از پیش موجود را وخیم‌تر خواهد کرد و قیمت‌های نفت خام و محصولات نفتی را بالاتر خواهد برد. مصرف‌کنندگان که در حال حاضر زیر فشار تورم هستند، باز هم از افزایش قیمت نفت آسیب خواهند دید.

اوپک پلاس تصمیم خود را «اقدامی احتیاطی» خوانده و در گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه ۱۳ آوریل / ۲۴ فروردین منتشر شده به ریسک کاهش تقاضای تابستانی نفت به خاطر مازاد ذخیره نفتی و چالش‌های اقتصادی اشاره کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی، با اشاره به پیش‌بینی افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت از جانب کشورهای خارج از اوپک پلاس در برابر کاهش ۱٫۴ میلیون بشکه‌ای تولیدات اوپک پلاس، پیش‌بینی می‌کند که عرضه جهانی نفت تا پایان سال ۴۰۰هزار بشکه در روز سقوط کند.

گزارش آژانس همچنین با اشاره به این‌که ذخایر صنعتی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در ماه ژانویه امسال به رکورد ۲٫۸۳ میلیارد بشکه در روز رسیده است، می‌افزاید که افزایش ذخایر جهانی نفت ممکن است عامل تصمیم اوپک پلاس باشد.

در این میان همچنین صادرات نفت روسیه، با وجود ممنوعیت واردات دریایی از این کشور به اتحادیه اروپا و سیاست تحریمی ایالات متحده، در ماه مارس امسال به بالاترین رکورد خود از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون دست یافت که جریان صادراتی قوی فرآورده‌های نفتی برمی‌گردد. عواید نفتی روسیه در ماه مارس به میزان ماهانه یک میلیارد دلار افزایش یافت و به ۱۲٫۷ میلیارد دلار رسید، اما همچنان ۴۳ درصد کمتر از یک سال پیش است که تا اندازه‌ای به خاطر کاهش قیمت صادرات نفتی این کشور از راه دریایی است.

در ماه اکتبر گذشته، اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و روسیه، در مورد کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر به توافق رسید. ایالات متحده می‌گوید برای پشتیبانی از رشد اقتصادی جهان و جلوگیری از کسب درآمد بیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تأمین مالی جنگ علیه اوکراین، نفت باید ارزان‌تر شود. بر اساس بیانیه‌های رسمی، عربستان سعودی تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز، عراق ۲۱۱ هزار بشکه، امارات متحده عربی ۱۴۴ هزار بشکه، کویت ۱۲۸ هزار بشکه‌، عمان ۴۰ هزار بشکه، الجزایر ۴۸ هزار بشکه و قزاقستان ۷۸ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.

منبع: reuters

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی