یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۷:۰۴

۸۴ میلیارد دلار خسارت اقتصادی زمین لرزه در ترکیه

خسارت اقتصادی دو زمین لرزه اخیر ترکیه نزدیک به 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور و بیش 84 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، خسارت اقتصادی دو زمین لرزه اخیر ترکیه نزدیک به 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور و بیش 84 میلیارد دلار برآورد شده است. این دو زمین لرزه 7.7 و 7.6 ریشتری تا کنون بیش از 31 هزار کشته برجای گذاشته اند و انتظار می رود این آمار افزایش قابل توجهی داشته باشد.

بنا بر گزارش ها، زیان وارده به ساختمان های مسکونی 70.8 میلیارد دلار، خسارت به درآمد ملی 10.4 میلیارد دلار و به نیروی کار حدود 2.9 میلیارد دلار برآورد می شود.

این فاجعه خسارات سنگینی به جاده‌ها، خطوط لوله و سایر زیرساخت‌ها در این منطقه وارد کرد.

اگر چه تلفات فاجعه هفته گذشته بسیار بیشتر از تلفات زلزله سال 1999 ترکیه بوده است؛ اما به گفته محمود محی‌الدین، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول، بعید است تأثیر زلزله‌های هفته گذشته بر رشد اقتصادی ترکیه به اندازه زلزله سال 1999 باشد. وی پیش بینی کرد پس از تاثیر اولیه در چند ماه آینده، سرمایه گذاری های بخش دولتی و خصوصی در بازسازی به رشد تولید ناخالص داخلی می انجامد.

زلزله ها میلیاردها دلار بر بودجه آنکارا هزینه وارد می کند و انتظار می رود رشد اقتصادی را در سال جاری 2 درصد کاهش دهد. آسیب به زیرساخت ها و همچنین به بیمارستان ها و مدارس، ممکن است کسری بودجه ترکیه را در سال جاری به بیش از 5.4 درصد تولید ناخالص داخلی برساند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که بازسازی سریع زیرساخت ها و خانه ها انجام خواهد شد.

سه اقتصاددان کاهش تولید ناخالص داخلی را 0.6 تا 2 درصد و زمان لازم برای جبران آن را 6 تا 12 ماه پیش بینی کرده اند.

8.5 درصد از صادرات و 6.7 درصد از واردات ترکیه مربوط به منطقه زلزله زده است؛ اما بعید است که زمین لرزه ها بر تراز تجاری ترکیه تأثیر بگذارد.

ترجمه: اداره کل رسانه های خارجی

منبع: https://www.dailysabah.com/business/economy/turkiye-quakes-estimated-to-inflict-over-84b-in-economic-losses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی