یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۹:۰۴

کاهش تورم در منطقه یورو همزمان با کاهش مصرف و رشد اقتصادی

کاهش نرخ تورم ثبت شده در ماه می بیشتر به علت کاهش قیمت انرژی است که در طول دوازده ماه 1.7 درصد کاهش یافته است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، پس از اینکه روند تورم  در ماه نوامبر 2022 به 10 درصد رسید ، ماه می منطقه یورو  کاهش شدیدی را نشان داد و به 6.1 درصد رسید. اما اقتصاد در حال رکود است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط یورواستات، مؤسسه آماری اروپا، در ماه می  تورم در منطقه یورو 6.1 درصد در مقابل 7 درصد ماه قبل و اوج 10.1 درصد در نوامبر 2022 بود. فرانسه (6درصد) و آلمان (6.3درصد) ، ایتالیا (8.1درصد) و سه کشور بالتیک (10 تا 12 درصد) بالاتر هستند، در حالی که اسپانیا (2.9 درصد) و بلژیک ( 2.7درصد) در بالاترین سطح قرار دارند.

نیکلاس گوتزمن، اقتصاددان، تأکید می کند: «رشد در منطقه یورو تحت حمایت است، زیرا واردات کاهش یافته است، آنچه که از نظر مکانیکی توازن تجاری را بهبود می بخشد، اما برای قدرت خرید و خانوارها رکود است.»

کاهش نرخ تورم ثبت شده در ماه می بیشتر به علت کاهش قیمت انرژی است که در طول دوازده ماه 1.7 درصد کاهش یافته است. قیمت هر بشکه نفت برنت که از مرز 110 دلار گذشته بود، اکنون حدود 72 دلار است. قیمت گاز پس از افزایش شدید تابستان سال گذشته به بیش از 300 یورو در هر مگاوات ساعت، اکنون با قیمت 27 یورو معامله می شود.

این شوک انرژی تاریخی به سیستم اقتصادی انتقال یافته و از مواد غذایی شروع می شود که از گاز و نفت در همه سطوح استفاده می کند. اکنون با  وجود کاهش جزئی، تورم مواد غذایی بسیار بالا باقی مانده است و در ماه مه 13.4 درصد است.

با وجود این بهبود جزئی، شوک قیمتی قدرت خرید را کاهش داده و باعث کاهش شدید رشد اقتصادی در شش ماه گذشته شده است که به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر بدتر شده است. نیکلاس گوتزمن توضیح می دهد: «در مقایسه با پایان سال 2019، قبل از همه گیری کووید، مصرف واقعی در منطقه یورو 0.9 درصد کاهش یافته است، در حالیکه در آمریکا 8.5 درصد افزایش یافته است. گویی چهار سال رکود داشتیم، در حالی که آمریکا به روند قبل از کووید بازگشته است و شوک این همه گیری را از بین برده است.»

ترجمه: اداره کل رسانه های خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی