شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ – Saturday 21 September 2024

ساعت: ۲۱:۲۹

ترانزیت ۱۲ میلیارد دلاری گاز روسیه به ایران

بر اساس این قرار داد ، میزان انتقال گاز در سال معادل یک سوم تولید سالانه ایران و به ارزش بیش از یک تریلیون و هشتصد میلیون ین ژاپن (‌ بالغ بر 12 میلیارد دلار ) پیش بینی می شود.

به گزارش “راهبرد انرژی“، در حالی که روسیه همچنان حملات نظامی به اوکراین را دنبال می کند ، دولت ایران اعلام کرد که با قراردادی دایر بر انتقال مقدار فروانی از گاز طبیعی روسیه به کشور موافقت کرده است. انتظار می رود که کشورهای غربی به این قرارداد واکنش منفی نشان دهند. چنانچه کشورهای غربی با این قرارداد مخالفت کنند ،‌ به احتمال قوی پزشکیان که ماه جاری به مقام رییس جمهوری نائل خواهد شد ،‌ در بهبود روابط با کشورهای غربی با مشکل رو به رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران ، جواد اوجی وزیر نفت روز هفدهم ماه جولای اعلام کرد که شرکت ملی گاز ایران و گاز پروم ، شرکت بزرگ دولتی انرژی روسیه اسناد قرار داد گازی امضا کردند و بر اساس آن در پذیرش تامین گاز طبیعی به توافق رسیدند. بر اساس همین گزارش ، گاز طبیعی روسیه نه تنها از طریق ایران به کشورهای اطراف صادر می شود ، بلکه در داخل کشور ایران نیز مصرف خواهد شد.

هر چند ایران به عنوان یکی بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان به شمار می آید، ولی به علت تحریم های اقتصادی کشورهای غربی و کمبود بودجه در نگهداری تاسیسات گازی و همچنین حفاری های جدید با مشکل رو به رو شده است. بنابراین این کشور در اوج مصرف در تابستان و زمستان با کمبود گاز برای تولید برق و دیگر مصارف رو به رو است. بر اساس این قرار داد ، میزان انتقال گاز در سال معادل یک سوم تولید سالانه ایران و به ارزش بیش از یک تریلیون و هشتصد میلیون ین ژاپن (‌ بالغ بر 12 میلیارد دلار )  پیش بینی می شود.

اروپا در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین ، وابستگی خود به گاز طبیعی این کشور را به میزان قابل توجه کاهش داده است و به این ترتیب انتظار می رود که مخالفت هایی با توافق ایران و روسیه از طرف اروپا صورت گیرد. مسعود پزشکیان از جناح اصلاح طلب که روز 28 ماه جاری به مقام رییس جمهوری نائل خواهد شد، از یک سو رویکردی دایر بر حفظ روابط نزدیک با روسیه را نشان داده و از سوی دیگر بهبود روابط با کشورهای غربی را اعلام کرده است. اما با توجه به رویکرد کشورهای غربی در قبال روسیه ، به احتمال قوی مسعود پزشکیان در طی این مسیر با مشکل رو به رو خواهد شد

منبع: https://www3.nhk.or.jp/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی