جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ – Friday 17 May 2024

ساعت: ۰۶:۱۱

قانون جدید تحریم نفت ایران، تکرار همان تحریم های قدیمی است

تحریم های پیشنهادی در قانون جدید، تقریبا نسخه ای از تحریم های قدیمی است که عمدتا بر ممنوعیت خدمات رسانی به نفتکش های حامل نفت ایران در بنادر آمریکا متمرکز است و در ثانی، ایران با همکاری چین تحریم ها را به شکل های مختلف دور می زند. از این رو آمریکا نمی تواند صادرات نفت ایران را حتی با تشدید تحریم ها متوقف کند.

به گزارش “راهبرد انرژی“، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هیچ تحریمی علیه ایران یا ونزوئلا که بر صادرات نفت آنان تاثیر بگذارد، اعمال نخواهد کرد. این دولت نمی خواهد قیمت نفت و بنزین در سال انتخابات افزایش پیدا کند. عملا نیز دولت بایدن در هفته گذشته تحریم هایی بر ایران اعمال کرد که به هیچ وجه شامل بخش نفت نمی شد و تحریم هایی علیه ونزوئلا اعمال کرد که تاثیری بر صادرات نفت این کشور و واردات نفت آمریکا از ونزوئلا ندارد.

روز شنبه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آراء پیش نویس قانونی را برای 95 میلیارد دلار کمک به اوکراین و تایوان و اسرائیل تصویب کرد. برای آن که بتواند رای اکثریت را به دست آورد، در این قانون مسائل زیادی گنجانده شد تا برای همه راضی کننده باشد، مسائلی که هیچ ارتباطی به کمک ها ندارد و یکی از آنها تحریم نفت ایران است! به این ترتیب تحریم ها علیه ایران که بر صادرات نفت و بنادر و نفتکش ها و صاحبان آنها و هرچیز که به بارگیری مربوط می شود تمرکز دارد، به قانون تبدیل خواهد شد، ولی آیا اجرا هم می شود؟

بعد از موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با قانون تحریم ها، وبسایت تخصصی «انرژی» جزئیاتی را منتشر کرد که رسانه های طرفدار بایدن و خبرگزاری های جهانی به آن نپرداختند: این قانون بعد از پایان مقدمات انتخابات آمریکا یا بعد از انتخابات اجرا خواهد شد چرا که اجرای آن منوط به تاریخ امضای آن توسط بایدن است. در متن قانون آمده است که اجرای آن 180 روز بعد از آن که به قانون تبدیل شود –یعنی رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کند- آغاز خواهد شد! این مساله نشان می دهد دولت بایدن نمی خواهد قیمت نفت پیش از انتخابات افزایش یابد به همین علت هیچ تحریمی علیه ایران ظرف شش ماه آینده اعمال نخواهد کرد.

نخستین نکته درباره قانون تحریم ها اینست که با تصویب مهلت شش ماهه برای اجرای این قانون با هدف جلوگیری از افزایش قیمت نفت پیش از انتخابات آمریکا، کنگره این پیام را به ایران و چین می فرستد که: شما شش ماه فرصت دارید ساز و کاری را توسعه دهید که معاملات نفتی خود را از چشم کنگره پنهان کنید، به این ترتیب بایدن افزایش نیافتن قیمت نفت را حتی بعد از انتخابات تضمین می کند.

طبق گزارش اوپک، تولید نفت ایران در ماه گذشته به 3.188 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 1 میلیون بشکه در روز بالاتر از اوایل سال 2021 است. این افزایش تولید در کنار دیگر شواهد نشان می دهد دولت بایدن عمدا چشم خود را به روی صادرات نفت ایران بسته است. دولت بایدن می داند که توقف ورود حدود 2 میلیون بشکه نفت ایران به بازار، تاثیری آشکار بر بازار خواهد داشت به خصوص که ایران نفت خود را با قیمت پایین می فروشد.

سوال اینست که آیا تحریم های آمریکا که بعد از انتخابات اجرا می شود، موجب کاهش صادرات نفت ایران خواهد شد؟ پاسخ منفی است، چرا که تحریم های پیشنهادی در قانون جدید، تقریبا نسخه ای از تحریم های قدیمی است که عمدتا بر ممنوعیت خدمات رسانی به نفتکش های حامل نفت ایران در بنادر آمریکا متمرکز است و در ثانی، ایران با همکاری چین تحریم ها را به شکل های مختلف دور می زند. از این رو آمریکا نمی تواند صادرات نفت ایران را حتی با تشدید تحریم ها متوقف کند. خلاصه این که قانون جدید تحریم نفت ایران، تاثیر محدودی خواهد داشت و تکرار همان تحریم های قدیمی است و دولت آمریکا نیز نمی خواهد قیمت نفت افزایش یابد به همین علت در اجرای تحریم ها مدارا می کند.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: https://www.alarabiya.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی