یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۲:۱۵

استفاده روسیه و ایران از ارزهای ملی در تجارت

روسیه با حجم 1.5 میلیارد دلار یکی از سه صادرکننده بزرگ به ایران است اما چندین برابر از ترکیه و امارات پایین تر است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، عوامل بی ثبات کننده تجارت بین روسیه و ایران کمتر و کمتر می شود. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت که کشورها تقریباً به طور کامل پرداخت ها را بین خود به ارزهای ملی و به سیستم های انتقال پیام بانکی خود منتقل کرده اند.

توافق بین مسکو و تهران برای تغییر تا حد امکان به روبل و ریال در معاملات دوجانبه رسماً در می 2022 اعلام شد. این کشورها همچنین در مورد اتصال سیستم های پرداخت میر و شتاب و همچنین کار سیستم های ملی برای انتقال پیام های مالی گفتگو کردند. اجرای آن حدود یک سال و نیم به طول انجامید و اکنون می توان در مورد یک عمل انجام شده صحبت کرد.

ما تقریباً به طور کامل به تسویه با ارزهای ملی و انتقال پیام های بانکی به سیستم های ملی خود روی آورده ایم. این به ما اجازه می‌دهد به کسانی که می‌خواهند مانع توسعه اقتصاد ما شوند وابسته نباشیم.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای و بریکس این فرآیندها را تسریع کرده است. این یک رویداد مهم نه تنها برای ایران یا روسیه، بلکه برای هر کشوری است که بتواند چنین سیستمی را پیاده کند. در مورد ایران و روسیه که در حال حاضر تحت تحریم های آمریکا هستند، این امر به ویژه صادق است.

کشورها بر سیاست های پولی خود کنترل  را کامل دارند. عدم اطمینان اقتصادی در جهان یا مشکلات ژئوپلیتیک در پس زمینه محو می شود. در نتیجه، کشورها به طور قابل توجهی کمتر در معرض نوسانات نرخ ارز و خطرات ارزی قرار دارند. قیمت ها در حال تثبیت هستند. پول ملی با افزایش تقاضای بین المللی برای آن در حال تقویت است.

این رویکرد مشکلات و خطرات بالقوه ای دارد: نیاز به سیاست پولی صحیح داخلی و نوسانات نرخ ارز. این مسائل با اجرای یک سیاست اقتصادی صحیح از سوی دولت قابل حل است.

اگر این سیستم به درستی کار کند و دو کشور عملاً فقط از پول ملی خود در تجارت دوجانبه استفاده کنند و هیچ مانعی در این راه وجود نداشته باشد، این امر موجب حفظ منافع آنها خواهد شد. این امر از اختلالات احتمالی در معاملات دلار محافظت می کند و فشار اقتصادی ایالات متحده را کاهش می دهد. این امر همچنین هزینه های مبادله و ریسک ارزی را کاهش می دهد و تجارت بین ایران و روسیه را کارآمدتر و جذاب تر می کند و همچنین منجر به افزایش حجم مبادلات می شود.

در عین حال، شاخص های تجاری بین روسیه و ایران چشمگیر نیست. سید روح الله لطیفی، نماینده رسمی کمیسیون توسعه تجارت ایران اخیرا به برخی محاسبات آماری اشاره کرد:حجم مبادلات تجاری غیرنفتی ایران و 15 کشور همسایه در 10 ماه سال جاری بالغ بر 50 میلیارد دلار بوده است.

روسیه با حجم 1.5 میلیارد دلار یکی از سه صادرکننده بزرگ به ایران است اما چندین برابر از ترکیه و امارات پایین تر است. در بین کشورهای واردکننده از ایران، فدراسیون روسیه با شاخص 916 میلیون دلار تنها در جایگاه هفتم قرار دارد. مسکو و تهران معتقدند انتقال به ارزهای ملی این ارقام را بهبود می بخشد.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: vestikavkaza.ru

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی