یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۸:۲۸

تهدید انتخاب و اقتصاد بایدن در تنگه هرمز

هرگونه رویارویی مستقیم با ایران به نحوی که عبور محموله‌های نفتی از تنگه هرمز را به تعطیلی بکشاند، موجب افزایش قیمت‌های نفت خام به میزان زیادی خواهد شد.

به گزارش “راهبرد انرژی“، کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که تجار نفت تا حد زیادی حملات مکرر به کشتی‌ها در دریای سرخ را نادیده گرفته‌اند؛ اما معتقدند هرگونه رویارویی مستقیم با ایران به نحوی که عبور محموله‌های نفتی از تنگه هرمز را به تعطیلی بکشاند، موجب افزایش قیمت‌های نفت خام به میزان زیادی خواهد شد.

دن استرویون، رئیس پژوهش‌های نفتی بانک گلدمن ساکس شامگاه پنجشنبه به شبکه اقتصادی «سی ان بی سی» گفت :«چنانچه در تنگه هرمز به مدت یک ماه آشفتگی رخ دهد، قیمت‌ها ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت».

در حالی که گلدمن ساکس این سناریو را بعید می‌داند، باب مکنالی از گروه انرژی راپیدان باور دارد که 30 درصد احتمال دارد درگیری در خاورمیانه به ایران گسترش یابد که این امر ممکن است باعث قطع ترانزیت نفت در خلیج فارس شود.

در حالی که توجه‌ها در حال حاضر بر دریای سرخ متمرکز شده است، مکنالی گفت که تجارت نفت نیاز به زیرنظر گرفتن نزدیک اوضاع درحال تشدید در لبنان دارد. موشک‌های پرتاب شده از سوی حزب الله به اسرائیل شهرک نشینان‌ها را مجبور کرد مرزهای شمالی را تخلیه کنند.

مکنالی افزود اصلی‌ترین راه تأثیرگذاری جمهوری اسلامی بر آمریکا و متحدانش موضوع عبور نفت از طریق تنگه هرمز است. ایران می‌تواند از جریان نفت در تنگه هرمز استفاده کند تا انتخابات و اقتصاد بایدن را تهدید کند و خشم رانندگان خودروها در سراسر جهان را برانگیزد.

باب یاوگر، مسوول استراتژی قراردادهای آتی انرژی در بانک میزوهو ژاپن گفت: با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، رکورد تولید نفت در آمریکا عامل اصلی جلوگیری از جهش شدید قیمت‌ها بوده است.

یاوگر گفت پالایشگاه‌های اروپایی به طور فزاینده‌ای نفت را مستقیما از آمریکا وارد می‌کنند تا از خطرات ژئوپلیتیک به طور کلی اجتناب کنند به جای این‌که به کشتی‌هایی اتکا کنند که از دریای ناآرام سرخ تغییر مسیر می‌دهند.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: www.alaraby.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی