یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۳:۰۲

صادرات نفت ایران به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت

وبسایت «تانکر تراکر» که رفت و آمد نفتکش ها را زیر نظر دارد، میزان صادرات نفت خام ایران را بیش از 2 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

به گزارش “راهبرد انرژی“،زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا شعار فشار حداکثری را به عنوان سیاست آمریکا در برابر ایران پس از خروج از توافق هسته ای سر داد، اعلام کرد هدفش به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. اما اکنون همه شواهد و گزارش های متخصصان بازار نفت نشان می دهد تولید و صدور نفت ایران در زمان ریاست جمهوری جو بایدن دو برابر شده است.

دو برابر شدن تولید و صادرات نفت ایران در زمان ریاست جمهوری بایدن با وجود ادامه یافتن تحریم های آمریکا علیه این کشور، سئوال برانگیز است و کارآیی نظام تحریم های آمریکا را زیر سئوال می برد. آیا دولت بایدن به علت نیاز آمریکا به افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی برای کاهش قیمت آن، چشم خود را به روی صادرات نفت ایران بسته است؟ به این معنا که آیا تصمیم «اوپک پلاس» به کاهش تولید نفت موجب شده است واشنگتن فروش قاچاق نفت ایران را نادیده بگیرد؟ در شرایطی که اوپک پلاس تولید خود را نسبت به اکتبر 2022 کاهش داده است، ایران طی این مدت تولید نفت خود را 530 هزار بشکه در روز افزایش داده و آن را به بالاترین رقم در پنج سال اخیر رسانده است.

افزایش تولید نفت ایران با آغاز مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن به خصوص بعد از جنگ روسیه- اوکراین و تاثیر آن بر بازار انرژی همزمان شد. در این میان، تصمیم سازمان «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت تا سال 2024 بر خلاف منافع آمریکا است که خواستار حفظ قیمت سوخت در آمریکا به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است. از اینرو افزایش عرضه نفت به بازار صرفنظر از مبدأ آن برای واشنگتن خوشایند است.

طبق گزارش شرکت «کپلر»، صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن افزایش یافت و به 1.5 میلیون بشکه در روز در ماه می رسید که بالاترین میانگین ماهانه از سال 2018 پیش از خروج آمریکا از توافق هسته ای است. اما وبسایت «تانکر تراکر» که رفت و آمد نفتکش ها را زیر نظر دارد، میزان صادرات نفت خام ایران را بیش از 2 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

با توجه به مهارت ایران در دور زدن تحریم ها و محدودیت ها از طریق قاچاق، نمی توان گزارش دقیقی درباره صادرات نفت ایران ارائه کرد. بخش اعظم صادرات نفت خام ایران به چین به عنوان نفت خام دیگر کشورها فروخته می شود و این کار با دستکاری اسناد برای مخفی کردن مبدأ واقعی آن صورت می گیرد. گاهی هم نفتکش های ایرانی ردیاب های خود را خاموش می کنند تا امکان دنبال کردن آنها فراهم نشود.

در شرایطی که ایران به تقویت تولید و صادرات نفت خام خود به رغم تحریم های آمریکا ادامه می دهد، به نظر می رسد واشنگتن نتوانسته است سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران را اجرا کند. در چنین شرایطی احیای توافق هسته ای با ایران بی فایده به نظر می رسد چرا که ایران عملا برای صدور نفت خود به چنین توافقی احساس نیاز نمی کند.

ترجمه: اداره کل رسانه های خارجی

منبع: www.independentarabia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی