جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ – Friday 22 November 2024

ساعت: ۰۲:۵۱

روایت ایرانی و آمریکایی از توقیف و حمله به نفتکشها در دریای عمان

هیچ تلاشی از سوی ایران برای توقیف دو نفتکش در دریای عمان صورت نگرفت.آمریکا از توقیف دو نفتکش تجاری توسط ایران در دریای عمان جلوگیری کرده است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، هیچ تلاشی از سوی ایران برای توقیف دو نفتکش در دریای عمان صورت نگرفت. مقامات ایرانی در پاسخ به اتهاماتی که از سوی واشنگتن مطرح شده بود، این اطمینان را دادند. به هر طریقی، جامعه بین‌ المللی بار دیگر، شواهدی دریافت کرده است که نشان می ‌دهد، کشتیرانی در نزدیکی مرزهای ایران با خطرات متعددی همراه است. به گفته نیروی دریایی آمریکا، طی دو سال گذشته، ایران تقریبا 20 کشتی تجاری را مورد حمله قرار داده است.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که از توقیف دو نفتکش تجاری توسط ایران در دریای عمان جلوگیری کرده است. یک کشتی جنگی ایران در طول شب به نفتکش TRF Moss با پرچم جزایر مارشال نزدیک شد، اما پس از رسیدن ناوشکن یو اس اس مک فال، ناوشکن موشک هدایت شونده یو اس اس به محل حادثه، مجبور به عقب نشینی شد. ماجرای مشابهی سه ساعت بعد اتفاق افتاد. ارتش یک سیگنال خطر از نفتکش ریچموند وویجر متعلق به شرکت نفت آمریکایی شورون دریافت کرد که پرچم باهاما را برافراشته بود. یک کشتی ایرانی به نفتکش ریچموند وویجر نزدیک شد و خواستار توقف شد. سپس ایرانی ها تیراندازی کردند. چندین گلوله به بدنه نفتکش اصابت کرد، اما آسیب جزئی بود. خدمه آسیبی ندیدند. وقتی ناوشکن آمریکایی ظاهر شد، ایرانی ها صحنه را ترک کردند.

در گزارشی که خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر کرد، آمده است که دو روز قبل، یک کشتی ریچموند وویجر با یک کشتی ایرانی با هفت خدمه برخورد کرده است. در نتیجه، قسمت عقب کشتی ایرانی آسیب دید و پنج نفر از خدمه آن به شدت مجروح شدند. تاکید می شود نفتکش پس از آن توقف نکرده و برخلاف مفاد قوانین بین المللی دریانوردی به مسیر خود ادامه داده است. در نتیجه مالک کشتی ایرانی با درخواست توقیف نفتکش از مقامات قضایی ایران درخواست کرد. با حکم دادگاه این امر به دستور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

نفتکش متخلف وارد آب های سرزمینی عمان شد. طرف ایرانی همچنان به بازداشت ریچموند وویجر امیدوار است. مسقط از این حادثه مطلع شده است. همزمان، وزارت دفاع ایران گزارش ارتش آمریکا مبنی بر تلاش برای توقیف نفتکش توسط کشتی ‌های ایرانی را تکذیب کرد. حوادثی که رخ داده است، هم بازیگران منطقه و هم، همه دست اندرکاران حمل و نقل و تجارت نفت را نگران کرده است. خاطرات اینکه چگونه در سال 2019 “جنگ نفتکش” در منطقه عمان و خلیج فارس آغاز شد، هنوز خیلی تازه است. سپس، در این منطقه، چندین حمله به نفتکش های خارجی توسط افراد ناشناس صورت گرفت. آمریکا بلافاصله ایران را متهم کرد و ابتکار عمل برای ایجاد یک ائتلاف نظامی برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس را به دست گرفت.

این تفکر مربوط به تشکیل یک ائتلاف گسترده از کشورهای غربی و عربی بود، اما در واقع، از بین بیش از 12 عضو، تنها نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اهمیت دارند. اخیرا، اخباری منتشر شد مبنی بر این که امارات متحده عربی تصمیم به خروج از ائتلاف گرفته است و عربستان سعودی به طور خاصی در آن فعالیتی ندارد.

به طور کلی، ائتلاف وضعیت را چندان بهبود نبخشیده است. به گفته نیروی دریایی آمریکا، از سال 2021، «ایران نزدیک به 20 کشتی تجاری با پرچم بین ‌المللی را مورد آزار، حمله یا تسخیر قرار داده است». ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: این یک تهدید آشکار برای امنیت دریایی منطقه و اقتصاد جهانی است. فقط در مارس سال جاری، ایران دو بار نفتکش های خارجی را توقیف کرد. افزون بر این، یکی از حوادث به وضوح برای اهداف آموزشی بوده است. تلویزیون ایران تصاویری از توقیف نفتکش Advantage Sweet با پرچم جزایر مارشال با کمک نیروهایی که از بالگرد ASH-3D نیروی دریایی ارتش روی عرشه فرود آمده بودند، منتشر کرد. بهانه ‌ای که ایرانی ‌ها برای بازداشت Advantage Sweet مطرح کردند، مشابه آن چیزی است که در مورد ماجرای سفر Richmond گفته شد. سپس، عنوان شد که ادوانتیج سوییت با یک شناور صیادی ایرانی برخورد کرده و با تخطی از قوانین امداد رسانی به حادثه دیدگان، صحنه را ترک کرده است.

جای تعجب نیست که در چنین زمینه ای از تنش ها، بازیگران منطقه به دنبال راه‌ هایی برای تعامل با ایران هستند، زیرا این رویارویی به هیچ نتیجه‌ ای نرسید. طی یک سال گذشته، تهران با عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای عربی دیگر آشتی کرده است. روند عادی سازی روابط تا آنجا پیش رفته است که دریادار شهرام ایرانی گفته بود که ایران، عربستان سعودی، پاکستان و سایر کشورهای منطقه قرار است، یک ائتلاف دریایی جدید برای عملیات تشکیل دهند.

ترجمه: اداره کل رسانه های خارجی

منبع: www.kommersant.ru

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی