یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۷:۰۰

هاب گازی ایران: از رویا تا واقعیت!؟

ایران در حال مذاکره و برنامه ریزی برای ایجاد هاب گاز در بوشهر با مشارکت روسیه، قطر و ترکمنستان است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: شرکت های روسی و ایرانی در حال مذاکره برای ایجاد یک هاب گاز در ایران هستند. پیش از این گزارش شده بود که گازپروم می تواند در ساخت و ساز شرکت کند.

طی سه سال گذشته، ایران گام‌هایی برای تبدیل شدن تدریجی به یک هاب بزرگ گاز برداشته است. در نوامبر 2021، توافقنامه ای برای عرضه گاز سوآپ با ترکمنستان و آذربایجان منعقد شد. بر اساس این سند، ترکمنستان استان‌های کم‌مصرف شمال شرق ایران را گاز می‌دهد (در فصل گرما، گازرسانی به ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد). تهران نیز به نوبه خود گاز خود را به آذربایجان می رساند.

روسیه همچنین در حال انجام مذاکرات مبادله گاز با ایران است. در فوریه 2023، تهران، و الکسی میلر در تهران درباره «نقشه راه» همکاری با بخش نفت و گاز ایران بحث کرد.

بر اساس برآوردهای اولیه، ایران پتانسیل واردات 20 میلیارد متر مکعب گاز در سال از روسیه را دارد. بخشی از آن به کشورهایی مانند ترکیه و عراق صادر می شود و مابقی برای جبران کسری روزانه حدود 250 میلیون مترمکعب مصرف داخلی ایران استفاده می شود.

به گفته نواک، گاز ایرانی تولید شده با مشارکت شرکت های روسی در این سایت معامله می شود. برای اجرای این پروژه نیاز به جذب سایر تامین کنندگان گاز و شرکای جدید خواهد بود. جواد اوجی، وزیر نفت ایران، پس از مذاکره با نواک، گفت: طرفین در حال رای گیری درباره توسعه مشترک 10 میدان جدید نفت و گاز در ایران هستند.

اوجی در ژوئن 2023 گفت که مقامات در حال بررسی امکان ایجاد هاب گاز در منطقه صنعتی عسلویه در جنوب استان بوشهر در سواحل خلیج فارس هستند. عسلویه مرکز تولید بزرگترین میدان نفت و گاز جهان، پارس شمالی- جنوبی است که در بخش مرکزی خلیج فارس در آبهای سرزمینی ایران و قطر واقع شده است. مجموع ذخایر زمین شناسی این میدان 51 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و 7.7 میلیارد مترمکعب میعانات گازی و ذخایر قابل استحصال 35.6 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و 3 میلیارد مترمکعب میعانات گازی برآورد شده است. انتظار می رود چندین کشور در این پروژه مشارکت کنند.

ایران در حال مذاکره و برنامه ریزی برای ایجاد هاب گاز در بوشهر با مشارکت روسیه، قطر و ترکمنستان است. این هاب قرار است به عنوان یک نقطه مرکزی برای توزیع و صادرات گاز طبیعی در منطقه باشد. در حالیکه این تنها یک طرح است، اطلاعات جامعی در مورد آن هنوز در حوزه عمومی ظاهر نشده است. در عین حال شکی نیست که هاب گاز نیاز همه شرکت کنندگان پروژه را برآورده می کند. به نظر می رسد یکی از دلایل افزایش تلاش تهران و مسکو برای ایجاد یک هاب گاز این است که بتوانند تقاضای فزاینده گاز طبیعی در سراسر منطقه را تامین کنند.

مقامات ایرانی نسبت به آینده این پروژه خوشبین هستند. جواد اوجی با توجه به اینکه ایران دومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، به اجرای موفقیت آمیز هاب گازی در خلیج فارس اشاره کرد. علاوه بر این، ایران طی 20 ماه گذشته به طور کامل به تعهدات واردات گاز خود به ترکمنستان عمل کرده است. اکنون به گفته اوجی آماده سازی و برنامه ریزی تمامی مراحل ساخت هاب گاز در حال انجام است.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: vastipress.ru

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی