به گزارش “راهبرد انرژی“،مسئول کارگاه ماشینآلات دوار شرکت پالایش نفت اصفهان، در خصوص تعمیر پمپهای ۲۶۲۰۱A و ۲۶۲۰۱B در تعمیرات اساسی واحد بنزینسازی،گفت:طراحی خاص و استفاده از مواد ویژه در یاتاقانها، فرآیند تعمیر را پیچیده کرده بود، یکی از این پمپها به دلیل خرابی بیرینگ و علیرغم چندین مرتبه تلاش، بهصورت کامل تعمیر نشده بود. به همین دلیل، طرحی در جهت جایگزینی هوزینگ بیرینگ بدون کوچکترین تغییر در بدنه پیشنهاد شد.
به گزارش خبرنگار واحد رسانه روابط عمومی و بینالملل شرکت پالایش نفت اصفهان، مهدی حسنوند گفت: با اعمال تغییرات در محفظه و یاتاقان این پمپها، طراحی آنها مشابه پمپهای مدل ۷۳۱۳ شده است که این تغییرات موجب افزایش کارایی و سهولت تعمیرات آینده شدهاند.
وی تاکید کرد: اهمیت این طرح مربوط به شرایط عملیاتی ویژه پمپها است که دارای NPSH پایین (فشار ورودی کم) هستند. برای همین اساس نیاز بود که بدنه و پروانه حفظ شوند، اما سایر بخشهای پمپ از جمله سیستم آببندی، شافت و استافینگ باکس بازطراحی شدند.
حسنوند، با قدردانی از تلاشهای کارکنان کارگاه ماشینآلات دوار افزود: تعمیرات به موقع پمپهای ۲۶۲۰۱A و ۲۶۲۰۱B از افزایش ریسک خرابی جلوگیری کرد. در غیر این صورت، احتمال نیاز به جایگزینی کل پمپها وجود داشت که مستلزم تعویض شاسی، سیستم لولهکشی و بخشهای دیگر میشد و هزینه سنگینی به همراه داشت.
به گفته او، پس از تغییرات اعمالشده، در صورت خرابی بلبرینگها، تعویض آنها به آسانی امکانپذیر است و خرابی تأثیر دیگری بر عملکرد پمپها نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: با استفاده از این الگوی جدید برای پمپهای ۲۶۲۰۱A و ۲۶۲۰۱B، فاصله زمانی تعمیرات یاتاقانها افزایش یافته است.
شایان ذکر است که این روش پیشتر در سال ۱۳۹۵ توسط حسین مؤمنی، رئیس پیشین کارگاه ماشینآلات دوار، به صورت موفق روی پمپهای مدل ۷۳۱۳ اجرا شده بود.