به گزارش “راهبرد انرژی“، رئیس اتاق مشترک ایران و چین در یک گفتوگوی رادیویی، تاکید کرد: ۹۱ درصد کالای صادراتی ما به چین از فراوردههای نفتی است که اصولاً در ترکیب صادرات مشکل داریم. در بازارهای بینالمللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی رقیب ندارد که بازار دست ایران است.
وی با بیان اینکه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصتها و چالشهای صادرات به چین را بررسی کردیم، خاطرنشان کرد: حدود ۵ سال پیش با رفع موانع برای صادرات کالاهای ساخته شده به چین اقداماتی صورت گرفته بود و در این راستا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مرکبات، فرش و صنایع دستی، سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران به عنوان کالای غذایی صادر شد.
این مسؤول افزود: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده که در سالهای اخیر با پیدا کردن بازارهای متنوع در این کشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفتیم.
حریری لیست کالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان کرد: سال گذشته ماشین آلات الیاف نانو و هایتک به چین صادر کردیم و درصدد پیدا کردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوهها، کفش دست سوز و شیرینی و شکلات، در حوزه ظروف آشپزخانه پلیمری که تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاک مردانه با برندهای معتبر متمرکز شدیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پایان تصریح کرد: همه کالاهای تولید کشور که در فرایند تولید میزان ارز آن کمتر از ۲۵ درصد هزینه کالا را داشته باشد قطعاً میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت و باید آنها را برای صادرات آماده کنیم.