یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۸:۰۸

برآورد بازار جهانی نفت و فرآورده های نفتی در زمستان 1402

رهبری رشد تولید نفت در سال ۲۰۲۴ در خارج از اوپک‌پلاس

رهبری رشد تولید نفت در سال ۲۰۲۴ به‌دست کشورهای تولیدکننده خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس خواهد بود.
فاطمه رضائی خاجکی

به گزارش “راهبرد انرژی“، رشد اقتصادی برای سالهای ۲۰۲4 و 2025 به ترتیب به 2.8 و 2.9 برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت در سال‌های ۲۰۲4 و ۲۰۲5 به ترتیب 2.2 و 1.8 میلیون بشکه در روز رشد نماید. این افزایش تقاضای جهانی نفت، بیشتر به دلیل رشد تقاضای نفت در کشورهای غیر OECD، به میزان ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲4 و 1.7 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲5 باشد. همچنین رشد تقاضای نفت در کشورهای عضو OECD کمی بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲4 و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲5 باشد.

در هفته دوم ماه مارس متوسط قیمت سبد نفتی اوپک با حدود 90 سنت در هر بشکه افزایش به 84.82 دلار در هر بشکه رسید. این در حالیست که قیمت سبد نفت اوپک در ماه فوریه به میزان 1.19 دلار برابر 1.5 درصد افزایش یافت و به 81.23 دلار در هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام‌های شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدیت نیز در هفته دوم مارس به ترتیب با 84.5 سنت افزایش در هر بشکه به 82.57 و 78.59 دلار در هر بشکه رسید. ساختار منحنی فوارد قراردادهای آتی نفت خام در ماه فوریه تقویت شد که به معنای تغییر نگرش معامله‌گران در خصوص چشم‌انداز عرضه و تقاضا در کوتاه‌مدت است.

همچنین، اختلاف قیمت نفت خام شیرین نسبت به نفت خام ترش در تمام مناطق اصلی به دلیل عملکرد بهتر نفت خام شیرین، در ماه فوریه افزایش یافت. عمده اختلال عرضه در ماه‌های اخیر مربوط به نفت خام شیرین بوده که در کنار افزایش سودهای پالایشی برای فرآورده‌های میان‌تقطیر به‌ویژه برای بنزین و سوخت دیزل به افزایش اختلاف قیمت این دو نوع نفت خام کمک کرده‌است. در آسیا، اختلاف قیمت نفت خام تاپیس در مقایسه با دوبی افزایش یافت به نحوی که نسبت به ماه قبل با 1.04 دلار در هر بشکه افزایش به 10.59 دلار در هر بشکه رسید.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲4 تقاضای جهانی نفت 2.2 میلیون بشکه در روز رشد کند. متوسط تقاضای بازار از تولید اوپک در سال ۲۰۲4 برابر 28.5 میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود که 1.1 میلیون بشکه در روز بیشتر از برآورد تقاضای بازار از اوپک در سال ۲۰۲۳ است. بر اساس پیش‌بینی وضعیت تقاضا در بازار و همچنین میزان تولید کشورهای غیر اوپک در سال ۲۰۲5، تقاضای بازار برای نفت اوپک، برابر 28.8 میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود که در این صورت در حدود ۳۰۰  هزار بشکه در روز بیشتر از تقاضای سال ۲۰۲4 خواهد بود.

عرضه نفت غیر اوپک در سال ۲۰۲4، با رشد سالیانه حدود 1.1 میلیون بشکه در روز به مقدار 70.5 میلیون بشکه در روز (با در نظر گرفتن موجودی 5۰ هزار بشکه در روز در تاسیسات فرآورش)، با توجه به بازنگری کاهش ۱۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه ژانویه، برآورد می‌شود. این میزان در سال ۲۰۲5، با رشد سالیانه حدود 1.4 میلیون بشکه در روز به مقدار 71.9 میلیون بشکه در روز (با در نظر گرفتن موجودی 6۰ هزار بشکه در روز در تاسیسات فرآورش) خواهد رسید.

بر اساس اعلام دبیرخانه اوپک، برخی از اعضای اوپک پلاس، آمادگی خود را برای تمدید کاهش تولید 2.2 میلیون بشکه در روز تا پایان سه ماهه دوم سال 2024 را اعلام نموده‌اند. بنا بر اعلام سیاست‌های جدید اعلامی روسیه در همکاری با اعضای اوپک پلاس، این کشور در سه ماهه دوم سال 2024 همزمان سیاست کاهش تولید و کاهش صادرات را به‌دلیل افزایش فشارهای تحریمی و کاهش ظرفیت پالایشگاهی با توجه به برنامه تعمیرات دوره‌ای پالایشگاهی، دنبال خواهد نمود. بر این اساس در سه ماهه دوم سال 2024 سیاست کاهش تولید و صادرات همزمان 471 هزار بشکه در روز طی ماه‌های می تا ژوئن به صورت ترکیبی اعمال خواهد شد.

اداره اطلاع‌رسانی انرژی ایالات متحده در گزارش چشم انداز انرژی کوتاه مدت بازار انرژی در مارس 2024 خود، بر این باور است که رهبری رشد تولید نفت در سال ۲۰۲۴ به‌دست کشورهای تولیدکننده خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس خواهد بود.

در ماه فوریه، سودهای پالایشگاهی در جهان با توجه به افزایش تعمیرات پالایشگاه‌ها و کاهش تولید محصولات پالایشی و همراه با فشار نزولی بر بازار، تقویت شد. این افزایش‌ها عمدتاً ناشی از بازارهای بنزین بوده که ناشی از کاهش تولید بنزین، افزایش قیمت اکتان و چشم‌انداز مثبت بازار بنزین برای ماه‌های آینده است. سودهای پالایشی در آمریکا با توجه راندمان تولید نفتا و کاهش تولید محصولات، با رشد قابل‌توجهی همراه بود. این مقدار در آسیا با توجه به افزایش تقاضا برای فرآورده‌های پالایشی با رشد محدودی صورت گرفت. در اروپا سود پالایشی گازوئیل در میان کاهش تولید پالایشگاه‌های غربی با روند صعودی مواجه شد که با توجه به تنش‌های ژئوپلیتیک، ادامه روند موجودی محصولات را به‌صورت انقباضی در پیش خواهد داشت.

حجم خوراک پالایشی در ماه فوریه در ادامه روند کاهشی دوماه گذشته، در سطح جهانی با ۹58 هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه ژانویه، از 80.8 میلیون بشکه در روز به 79.9 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به زمان مشابه در سال قبل، 4۳4 هزار بشکه در روز کاهش را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود، در ماه‌های آتی به دلیل شروع فصل سنگین تولید، حجم خوراک پالایشی با روند افزایشی روبه‌رو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی