یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۲:۲۶

حملات متقابل روسیه و اوکراین به تاسیسات انرژی

روسیه با تشدید حملات خود تاسیسات مرتبط با انرژی اوکراین را هدف قرار داده و موجب قطع برق و دیگر خسارات در نقاط مختلف این کشور شده است. از سوی دیگر، ارتش اوکراین با حمله به پالایشگاه ها و نیروگاههای روسیه به این حملات پاسخ داده است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، روسیه با تشدید حملات خود تاسیسات مرتبط با انرژی اوکراین را هدف قرار داده و موجب قطع برق و دیگر خسارات در نقاط مختلف این کشور شده است. از سوی دیگر، ارتش اوکراین با حمله به پالایشگاه ها و نیروگاههای روسیه به این حملات پاسخ داده است. به این ترتیب می توان گفت که هم اکنون دو طرف با یک نبرد استقامتی در نظر دارند که توانایی های حریف را برای ادامه جنگ کاهش دهند.

در روز 25 مارس ارتش روسیه با حمله موشکی ، تجهیزات انتقال نیرو در اودسا واقع در جنوب اوکراین را هدف قرار داده و موجب خسارات سنگین شده است. وزارت نیرو روز 24 مارس اعلام کرد ، تاسیسات برق در شهر لویو واقع در غرب این کشور نیز هدف حمله قرار گرفته و آتش سوزی در بخشی از این تاسیسات ، موجب قطع برق مشترکین شده است. خطوط برق مناطق اطراف کی اف نیز بر اثر این حمله آسیب جدی دیده و برق 1400 خانه قطع شده است. شرکت ملی نفت و  گاز اوکراین نیز روز 24 مارس اعلام کرد ، تاسیسات ذخیره گاز این کشور هدف حمله موشکی ارتش روسیه قرار گرفته است.

روسیه روز 22 مارس با 90 موشک و 60 هواپیمای بدون سرنشین ( پهپاد ) تاسیسات تولید و انتقال نیرو را در نقاط مختلف کشور اوکراین هدف قرار داده است. رسانه های دولتی اوکراین طی گزارشی اعلام کردند ، یک میلیون و دویست هزار نفر در سراسر این کشور تحت تاثیر قطعی برق قرار گرفته اند. در مقطعی از روز 24 مارس برق 200 هزار خانوار در ایالت خارکف و همچنین 42 هزار خانوار در ایالت دونتسک قطع شده است. نیروگاه های برق آبی و نیروگاه های هسته ای اوکراین نیز هدف حمله قرار گرفته اند.  نیروگاه برق آبی در ایالت زاپوروژیه روز 22 مارس 8 بار هدف حمله قرار گرفته و موجب آتش سوزی در این نیروگاه شده است. به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ، خطوط اصلی برق نیروگاه هسته ای نیز در همان روز حدود 5 ساعت قطع شده است و به همین علت راکتورها را با برق اضطراری خنک کردند. آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین زمینه خاطرنشان کرد ، این خطر از زمان آغاز حمله روسیه به یک امر عادی بدل شده است.

از سوی دیگر ، ارتش اوکراین نیز از روز 12 مارس به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین به بیش از 10 پالایشگاه نفت روسیه حمله کرده است. روز 23 مارس یکی از پالایشگاهها در مرکز روسیه هدف حمله پهپادی قرار گرفت و فعالیت این پالایشگاه به حالت تعلیق در آمده است. همچنین روز 25 مارس نیروگاه حرارتی در شهر روستوف روسیه هدف حمله پهپادی قرارا گرفته است. وزارت دفاع بریتانیا در همین زمینه اعلام کرد:« به احتمال قوی ظرفیت پالایشگاه نفت روسیه بر اثر این حملات حداقل 10 درصد کاهش خواهد یافت.»‌

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: https://mainichi.jp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی