یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۲:۴۴

دور زدن تحریمها با مدل روسی

روسیه از طریق کانال های غیرقانونی کالاهای تحریم شده دریافت می کند.

به گزارش “راهبرد انرژی“، چین بیش از پیش به روسیه نزدیک شده است و همراه هند و ترکیه جایی را که کشورهای غربی در مبادلات تجاری با مسکو خالی گذاشته اند، گرفته اند. انبوه تحریم هایی که بعد از آغاز جنگ در اوکراین سرازیر شدند، آنگونه که پیش بینی شده بود تأثیرات چندانی به همراه نداشته اند و طی دو سال اخیر تجارت روسیه به شدت دگرگون شده است لیکن این کشور با رکود شدیدی که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود، روبه رو نشد بلکه برعکس توانست به سرعت مخاطبان خود را تغییر دهد.

تنزل اقتصادی روسیه در سال 2022 به میزان 2 درصد بود این در حالیست که در سال 2023 رشد تولید ناخالص داخلی این کشور به میزان 3 درصد به ثبت رسید. مرکز مطالعات اروپایی Bruegel که مقرش در شهر بروکسل است، واردات و صادرات این کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در گزارشی که سه تن از کارشناسان منتشر کردند آمده است که تحریم ها به مرور زمان کارآیی خود را از دست می دهند زیرا کشورهایی که آن را اتخاذ نمی کنند از فرصت های اقتصادی که خود تحریم ها به وجود می آورند، بهره می جویند.

صحبت از نوعی «انتقال» است که گاهی با سازوکارهای غیرشفاف صورت می گیرد. این شبهه وجود دارد که برخی کالاهای تحریم شده در این سالها کماکان وارد شده باشند. دقیقا به همین علت سیزدهمین بسته تحریم های اروپا برای اولین بار برخی از شرکت های چینی را که مظنون به صدور مجدد فناوری پیشرفته و اجزای نظامی اروپایی ممنوعه به روسیه می باشند، هدف قرار دادند.

در تجزیه و تحلیل ترکیب تجارت خارجی 38 کشور، معلوم شد که صادرات کشورهای تحریم کننده (27 کشور اتحادیه اروپایی به اضافه آمریکا، ژاپن، انگلیس، سوئیس، نروژ و کره جنوبی) به شدت کاهش یافتند و از یک میانگین 10.5 میلیارد دلاری در سال 2019 به 5.9 میلیارد در سال 2023 کاهش یافته است. به ویژه صادرات در بخش ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل کاهش داشته اند. در مقابل صادرات سایر کشورها (چین، هند، برزیل، ترکیه و قزاقستان) که به تحریم ها نپیوستند دو برابر شده و از 6 میلیارد دلار به 11.5 میلیارد رسیدند.

این مسأله بر «تغییر مسیر» مبادلات و گریززنی از تحریم ها دلالت دارد. روسیه از طریق کانال های غیرقانونی کالاهای تحریم شده دریافت می کند. در واقع در حدود 10 درصد کاهش صادرات توسط کشورهای ثالث به روسیه انتقال می یابد و در برخی موارد  حتی به ثبت نیز نمی رسند و پدیده ای به نام «تجارت شبح» ایجاد می کنند. به عبارتی تهاجم روسیه به اوکراین تجارت روسیه را برهم زده و این کشور را وادار نمود بازارهای جدید پیدا کند.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: https://www.avvenire.it

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی