یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۶:۵۶

اعزام ناوهای رزمی هند به خلیج عدن با هدف حفظ تجارت دریایی و مهار چین

هند با اعزام ناوهای رزمی نه تنها می خواهد از خطوط دریایی‌ که برای فعالیت های اقتصادی کشور لازم و ضروری است ، محافظت کند ، بلکه در نظر دارد گسترش روز افزون نفوذ چین در اطراف اقیانوس هند را هم مهار کند.

به گزارش “راهبرد انرژی“، نیروی دریایی هند بیش از 10 فروند ناو رزمی را به خلیج عدن و دریای عرب اعزام کرده است تا به عملیات نجات کشتیهای تجاری که هدف حمله گروه حوثی ها ، سازمان مسلح متحد ایران در یمن  قرار گرفته است ، کمک کند. هند با اعزام ناوهای رزمی نه تنها می خواهد  از خطوط دریایی‌ که برای فعالیت های اقتصادی کشور لازم و ضروری است ، محافظت کند ، بلکه در نظر دارد گسترش روز افزون نفوذ چین در اطراف اقیانوس هند را هم مهار کند. حوثی ها با اعلام رویکرد ضد اسرائیلی همچنان حملات به کشتی های تجاری را دنبال می کنند و در سه ماه گذشته چهل کشتی را هدف حمله قرار دادند.

نیروی دریایی هند شامگاه 26 ژانویه از یک کشتی حامل نفت ثبت شده در جزایر مارشال درخواست کمک دریافت کرد. کشتی حامل نفت در خلیج عدن بر اثر اصابت موشک ضد کشتی حوثی ها آتش گرفته بود. به گفته سخنگوی نیروی دریایی هند ، تفنگداران دریایی به همراه خدمه کشتی آتش گرفته برای مدت 6 ساعت برای خاموش کردن آتش تلاش کردند. در کشتی حامل نفت 22 خدمه هندی و یک خدمه بنگلادشی حضور داشتند.

3- هر چند ناوهای رزمی نیروی دریایی هند بخشی از ناوگان چند ملیتی تحت رهبری آمریکا برای اسکورت کشتی تجاری نمی باشد ، ولی با این حال در عملیات نجات کشتیهای تجاری شرکت می کنند. نیروی دریایی هند ماه ژانویه امسال با اعزام ناوشکن های موشکی و کشتیهای دیگر به منطقه یک کشتی تجاری متعلق به یک شرکت آمریکایی و همچنین سه کشتی باری و سه قایق ماهیگیری که دزدان دریایی در سواحل سومالی ربودند ، نجات داده است. هر چند نیروی دریایی هند برای مبارزه با دزدان دریایی در سواحل سومالی ، از سال 2008 ناوهای رزمی خود را  به خلیج عدن اعزام کرده است ، ولی با اینحال به نظر می رسد اعزام این بار ناوهای رزمی هند به دریای عرب و خلیج عدن بزرگترین تحرکات نیروی دریایی هند تا به امروز باشد.

یکی از عوامل پشت پرده تحرکات نیروی دریایی هند در خلیج عدن و دریای عرب وجود کشور چین است. چین از طریق توسعه بنادر و دیگر فعالیت ها در حال افزایش نفوذ خود در سواحل کشورهای جنوب آسیا است. سریلانکا وام بزرگی که از چین برای توسعه بندر هامبانتونا واقع در جنوب این کشور دریافت کرده بود ، نتوانست باز پرداخت کند و به همین علت اداره بندر را به مدت 99 سال به یک سرمایه گذار مشترک به رهبری چین واگذار کرده است. الگوی توسعه دریایی از طرف چین که از آن به عنوان «تله بدهی» ‌یاد می شود ، هدف انتقاد قرار گرفته است. ماه آگوست سال 2022 یک کشتی تحقیقاتی چینی که گفته می شود قادر به ردیابی ماهواره و موشک های بالستیک قاره پیما است ، وارد بندر هامبانتونا شده است. افزون بر این ، رییس جمهور مالدیو که سپتامبر سال گذشته روی کار آمد و حامی چین است ،  به کشتیهای تحقیقاتی چین اجازه داده است تا در بنادر این کشور تردد کنند. دولت هند با ابراز نگرانی از تحرکات دریایی چین اعلام کرد که فعالیت کشتی های تحقیقاتی می تواند امنیت ملی این کشور را تهدید کند. همچنین رسانه های هند نیز از تحرکات دریایی چین انتقاد و کشتی های تحقیقاتی این کشور را «‌ کشتیهای جاسوسی » یاد کردند.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: https://mainichi.jp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی