یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۱۱:۰۴

چین: نگران واردات نفت خود از خلیج فارس

چین بزرگترین وارد کننده نفت از منطقه خلیج فارس است و یک سوم نفت مصرفی چین از خلیج فارس به این کشور صادر می‌شود.

به گزارش “راهبرد انرژی“، مشخص است که خاورمیانه حدود یک سوم نفت جهان را تامین می‌کند و ایران که از حماس و سایر گروه‌های مسلح در منطقه حمایت می‌کند، پایان هفته اعلام کرد که تهاجم اسرائیل «ممکن است همه طرف‌ها را مجبور به اقدام کند». علیرغم تردید در توانایی ایران برای مداخله، اظهارات صادر شده از سوی مقامات ایرانی تأثیر خود را بر بازارهای نفت گذاشت.

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، به ویژه از گسترش جنگ نگران است. این اتفاق خسارت اقتصادی بزرگی را به این کشور وارد خواهد آورد. علیرغم این‌که پکن حضور مستقیمی در این منطقه ندارد، این امر به این معنا نیست که منافعی در آن ندارد.

بر اساس گزارشی که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر کرده است یک مساله باعث می‌شود چین در مورد آنچه در منطقه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها اتفاق می‌افتد، بیطرف بماند و همین موضوع باعث می‌شود که بازگشت آتش بس به نفع  این کشور باشد و گسترش جنگ و تنش‌های ژئوپلیتیکی این کشور را نگران کند.

طبیعتا این علت مهم برای چین نفت است. به این ترتیب که چین بزرگترین وارد کننده نفت از منطقه خلیج فارس است و یک سوم نفت مصرفی چین از خلیج فارس به این کشور صادر می‌شود.

اندون پاولوف، تحلیلگر ارشد پالایش و فرآورده های نفتی در شرکت تحلیلی کپلر در وین گفت: «چین نیز خرید نفت بیشتر از ایران را آغاز کرده است. چین همچنین در دو سال گذشته واردات نفت از ایران را بیش از سه برابر افزایش داده و 87 درصد صادرات نفت ایران را در ماه گذشته خریداری کرده است».

فیلیپ اندروز اسپید، متخصص سیاست نفتی چین در دانشگاه ملی سنگاپور گفت: چین در برابر بی ثباتی کنونی در خاورمیانه بسیار آسیب پذیر است، به خصوص اگر تشدید شود. وی افزود: چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، با سرعت شگفت انگیزی به نفت خارجی اعتیاد پیدا کرده است. تا همین اواخر، در اوایل دهه 1990، چین از نظر نفتی خودکفا بود. اکنون برای تامین حدود 72 درصد نفت مورد نیاز خود به واردات وابسته است.

شی جین پینگ در جولای گذشته گفت: « تامین انرژی و امنیت برای توسعه ملی و معیشت مردم بسیار تعیین کننده است و برای کشور مهم هستند و نمی‌ توان آن‌ها را در هیچ لحظه‌ای نادیده گرفت».

بدین منظور، چین سرمایه گذاری‌های عظیمی در خودروهای برقی انجام داده است. بیل روسو، مشاور خودرو در شانگهای گفت که چین اکنون بر تولید جهانی خودروهای برقی سیطره دارد و تا ماه آگوست گذشته یک سوم خودروهای فروخته شده در چین برقی بودند.

با این وجود به گفته نیویورک تایمز مصرف نفت علیرغم رونق خودروهای برقی همچنان بالا است.

ترجمه: اداره کل رسانه های خارجی

منبع: alarab.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی