به گزارش “راهبرد انرژی“، محسن جوهری در گفتوگویی، درباره جزئیات افزایش کارمزد جایگاهداران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ باتوجه به روالی که تعیین حقالعمل داشته و فرایندی که مشخص شده بود درخواست افزایش کارمزد را به سازمان حمایت اعلام کردیم، به دلیل افزایش هزینهها و زیان انباشته سالهای قبل بنای ما این بود که کارمزدها بالاتر از صددرصد افزایش یابد اما سازمان حمایت افزایش هزینهها را فقط نسبت به سال قبل در نظر میگیرد و معمولا کارگروه تعیین حقالعمل؛ با در نظر گرفتن شرایط بودجه کشور درصدی را تصویب میکند که امسال این اتفاق افتاد یعنی درصدی که تصویب شد کمتر از آن رقمی بود که مدنظر سازمان حمایت بود و نکته دوم اینکه روال تعیین حقالعمل باتوجه به فرمولی که سازمان حمایت برای قیمتگذاری خدمات دارد برای جایگاههای سیانجی مناسب نیست.
عدم سنخیت کارمزد و سرمایهگذاری جایگاههای سیانجی
وی ادامه داد: جایگاههای عرضه سیانجی سرمایهگذاری بسیار زیادی انجام دادهاند و وقتی با این فرمول قیمتگذاری خدمات حقالعمل تعیین میشود با سرمایهگذاری که دولت و جایگاهداران انجام دادهاند سنخیت ندارد.
انتظار داشتیم تفاوت افزایش کارمزد بنزین و سیانجی بیشتر از ۲۰ درصد باشد
رئیس انجمن صنفی سیانجی کشور تصریح کرد: نکته مثبت تغییر نرخ کارمزدها این است که امسال بالاخره دولت متوجه تفاوت هزینههای بالای جایگاههای عرضه سیانجی نسبت به جایگاههای بنزین شده و بین جایگاههای عرضه بنزین و سیانجی تفاوت قائل شد، اما ما انتظار داشتیم این رقم تفاوت؛ بیشتر از ۲۰ درصد باشد و نکته منفی هم اینکه متاسفانه ما به طور متوسط حدود ۱۵ درصد کاهش مصرف سیانجی داشتهایم و این رقم حدودا نیمی از افزایش کارمزد را به خود اختصاص داده است، بعبارت دیگر اگرچه ۶۰ درصد افزایش کارمزد داشتهایم اما درواقع ۳۰ درصد به درآمد جایگاهها اضافه میشود و این بزرگترین مشکل ما است.
کاهش ۱۵ درصدی مصرف سیانجی نسبت به پارسال
وی کاهش تقاضا را دلیل کاهش درآمد جایگاهداران سیانجی علیرغم افزایش نرخ کارمزدها دانست و گفت: ما بارها درخواست کردهایم ایکه که دولت فکری به حال افزایش تقاضا بکند اما متاسفانه توسعه سیانجی به دلیل کمبود تقاضا اتفاق نیفتاده است، به طوری که سال گذشته حدود ۲۴ میلیون متر مکعب مصرف روزانه سیانجی داشتیم اما این میزان امسال ۱۵ درصد کاهش یافته است.
خودروسازان ساخت خودروی دوگانهسوز را فراموش کردهاند
جوهری بیان داشت: طی سالهای گذشته مشکل ما این بود که خودروی جدید به ناوگان خودروی دوگانهسوز کشور اضافه نشده است، در سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد تولیدات ایرانخودرو به دوگانهسوزها اختصاص داده شده و در مورد تولیدات سایپا این رقم صفر بوده است، در سال ۱۴۰۲ هم که ظاهرا کلا متوقف شده است.
انتظار افزایش مصرف بنزین را داشته باشیم
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر هیچ خودروی دوگانهسوزی وارد ناوگان خودروهای سبک نشده و از سوی دیگر هر سال تعدادی از خودروها که در گذشته دوگانهسوز شده بودند؛ مستهلک و در حال اسقاط هستند، همچنین مخازن بسیاری از خودروها منقضی شده و امکان استفاده از سیانجی را ندارند، بنابراین کاهش تقاضا طبیعی بوده و هر روز نیز بیشتر میشود و اگر دولت فکری به حال این موضوع نکند همچنان شاهد افزایش مصرف بنزین و کاهش تقاضا برای سیانجی خواهیم بود.
سهم سیانجی در خودروهای وارداتی در نظر گرفته نشده است
رئیس انجمن صنفی سیانجی کشور یادآور شد: متاسفانه علیرغم پیگیریهای یک سال گذشته انجمن و مکاتبات و جلسات متعدد وزارت صمت در تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده؛ هیچ نگاه و سهمی برای صنعت سیان جی در نظر نگرفتهاند.