یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۷:۱۱

تحلیل بازار جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی در سه ماهه اول ۱۴۰۲

ظرفیت پالایشی جهان در ماه می نسبت به ماه قبل، افزایش بیشتری داشته و با 556 هزار بشکه افزایش به طور میانگین به 81.3 میلیون بشکه در مقایسه با می سال گذشته رسیده‌است.
نادعلی بای

به گزارش “راهبرد انرژی“، رشد اقتصادی جهان برای سال 2023، بالغ بر 2.6 درصد  و رشد اقتصاد چین به‌طور متوسط 5.2 درصد پیش­بینی شده‌است. پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم 2023 حدود 2.4 میلیون بشکه در روز باشد و به طور میانگین به 2.3 میلیون بشکه در روز در کل سال 2023 برسد.

در انتهای هفته دوم ژوئن، هر بشکه نفت برنت با 94 سنت افزایش به 76 دلار رسید و 4.2 درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت. از نظر بازار فرآورده‌ها، تقاضای جهانی برای بنزین و گازوئیل به ترتیب 0.6 میلیون بشکه در روز و 0.5 میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال 2023 افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه سوم 2023، با توجه به پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی 0.7 میلیون بشکه در روز بنزین و 0.6 میلیون بشکه در روز دیزل نسبت به سال گذشته، تقاضا برای این دو فرآورده بیشتر بهبود یابد.

ظرفیت پالایشی جهان در ماه می نسبت به ماه قبل، افزایش بیشتری داشته و با 556 هزار بشکه افزایش به طور میانگین به 81.3 میلیون بشکه در مقایسه با می سال گذشته رسیده‌است. در پایان هفته دوم ژوئن، اختلاف قیمت (کرک اسپرد) بنزین از ابتدای سال تاکنون، با افزایش 37.14 دلار در هر بشکه به 47.22 دلار بشکه در روز رسید. در آسیا، قیمت‌های پایین‌تر خوراک پشتیبانی بیشتری را فراهم آورد که منجر به سودهای متوسط برای اقتصاد پالایشی آسیا شد..

بازارهای نفت کوره در آسیا به احتمال زیاد با افزایش نیازهای تولید برق از آسیا و خاورمیانه به خوبی حمایت خواهند شد. در ماه می، خوراک مصرفی پالایشگاه‌های آسیا بیشتر کاهش یافت و بر اساس داده‌های اولیه، 210 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش یافت و به میانگین 27.08 میلیون بشکه در روز رسید. حاشیه سود پالایشگاه‌ها برای نفت عمان در آسیا 74 سنت نسبت به ماه گذشته افزایش یافت و به طور میانگین به 4.03 دلار در هر بشکه رسید که 20.39 دلار کمتر از می سال گذشته بود.

در ماه می در آسیا شامل 5 کشور برگزیده ژاپن، چین، هند، سنگاپور و کره جنوبی – نرخ بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها به طور میانگین​​به 92.58 درصد کاهش یافت که برابر 27.08 میلیون بشکه در روز بود. در مقایسه با ماه قبل، نرخ بهره‌برداری 0.7درصد کاهش یافت و ظرفیت پالایشی 210 هزار بشکه در روز کمتر شد. با این حال، نرخ بهره برداری سالانه 6.1 درصد بالاتر بود و ظرفیت پالایشی 486 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

علیرغم ادامه فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه در منطقه آسیا، ظرفیت‌های راکد بسیار پایین مانده‌ که نشان‌دهنده ثبات در سطح تولید فرآورده‌ منطقه است. کرک اسپرد بنزین سنگاپور برای نفت عمان در ماه می به طور متوسط ​​10.56 دلار در هر بشکه بود. این رقم نسبت به ماه گذشته 2.56 دلار کاهش یافت و نسبت به می سال گذشته به 22.60 دلار رسید.

کرک اسپرد نفتای آسیایی در ماه می ضعیف شد و به پایین‌ترین سطح از نوامبر 2022 رسید. این نتیجه چندین عامل از جمله مزیت محدود قیمت نفتا نسبت به ال پی جی و کاهش تقاضای نفتا به دلیل کارهای تعمیر و نگهداری کراکر بخار در منطقه بود که با توجه به تقاضای کمتر نفتا، منجر به ضعیف‌تر شدن بازار نفتای منطقه آسیا شد.

نرخ‌های پایین حمل‌ونقل در ماه می حرکت متفاوتی را نشان داد. VLCCها نسبت به ماه ‌قبل با افت 27 درصدی نرخ حمل‌و‌نقل نقطه‌ای خاورمیانه به شرق به دلیل کاهش تقاضای نفتکش‌های با مسافت طولانی، نزولی شدند.واردات نفت خام چین در ماه آوریل نسبت به سطوح بالای ماه قبل کاهش یافت و به میانگین حدود 10.3 میلیون بشکه در روز رسید، اگرچه داده‌های اولیه برای ماه می نشان می‌دهد که به طور میانگین به 12.2 میلیون بشکه در روز بهبود یافته‌است. این حجم بالا از ورود ظرفیت جدید و بازگشت به پالایشگاه‌ها از تعمیر و نگهداری، نشات می‌گیرد.

واردات فرآورده چین 26 درصد جهش داشت و به رکورد 2.2 میلیون بشکه در روز رسید که به دلیل ورود ال‌پی‌جی، نفتا و نفت کوره افزایش یافت. صادرات فرآورده چین در ماه می بسیار بالاتر بوده و حدود 30 درصد در مقایسه با ماه گذشته افزایش داشته‌است که با تخصیص سهمیه‌های جدید و تقاضای داخلی ضعیف‌تر از حد انتظار، پشتیبانی می‌شود. صادرات بنزین، دیزل و جت چین در ماه می به 4.89 میلیون تن افزایش یافت زیرا فروش بنزین در خارج از کشور با رشد تقاضای آسیا-اقیانوسیه با آغاز فصل رانندگی و کاهش رشد تقاضای داخلی با جهش 71.4 درصدی به بالاترین حد خود یعنی 383 هزار بشکه در روز رسید.

افزایش 31.5 درصدی واردات ال‌ان‌جی چین (بزرگترین بازار ال‌ان‌جی جهان) در ماه می، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، احیای مجدد بازار را نشان می‌دهد به گونه‌ای ‌که این کشور در ماه می 6.41 میلیون تن ال‌ان‌جی وارد کرده‌است.

در هفته دوم ژوئن، قیمت محموله‌های صادراتی قیر در سنگاپور و ایران کاهش اما در کره جنوبی و روتردام افزایش یافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی