یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۲:۲۹

نفوذ روسیه از طریق سرمایه گذاری در انرژی و منابع طبیعی آفریقا

روسیه سرمایه گذاری در آفریقا را بر منابع طبیعی و انرژی متمرکز کرده است که امضای قراردادهایی بین شرکت «روس اتم» و 18 شرکت آفریقایی برای احداث نیروگاه هسته ای از آن جمله است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، برگزاری دومین اجلاس مشترک روسیه- آفریقا در سن پترزبورگ، تلاشی از سوی مسکو برای جلب حمایت کشورهای قاره آفریقا تلقی شد. روسیه با این اقدام به دنبال جلب حمایت سیاسی کشورهای آفریقایی در جنگ علیه اوکراین و جبران زیان های اقتصادی ناشی از تحریم های غربی از طریق افزایش مبادلات تجاری با قاره سیاه و محکم کردن جای پای خود در قاره آفریقا است که اهمیت آن برای غرب از نظر منابع انرژی و طبیعی و معدنی، روشن شده است.

خط مشی روسیه در آفریقا متفاوت از خط مشی کشورهای غربی است به طوری که کمک های روسیه به این کشورها عمدتا به شکل معافیت از بدهی ها و ارائه کمک در زمان بحران است. همچنین روسیه سرمایه گذاری در آفریقا را بر منابع طبیعی و انرژی متمرکز کرده است که امضای قراردادهایی بین شرکت «روس اتم» و 18 شرکت آفریقایی برای احداث نیروگاه هسته ای از آن جمله است. روسیه همچنین با سرمایه گذاری در بخش معادن آفریقا به دنبال تصاحب سهمی از این بخش است که تصور می شود نقش مهمی در آینده‌ جهان خواهد داشت.

دولت روسیه در مستندی که در ماه مارس گذشته در وبسایت رسمی کرملین منتشر شد با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار آفریقا در توسعه جهانی تاکید کرد روابط روسیه و آفریقا شامل طیف وسیعی از مسائل، از کمک های امنیتی گرفته تا امنیت غذایی و امنیت انرژی و همکاری نظامی می شود. در این مستند به پیشینه استعماری قدرت های غربی در آفریقا اشاره شده که هدف آن دامن زدن به ناخرسندی آفریقایی ها از استعمارگران غربی است. با اینحال نباید حضور ارتش خصوصی «واگنر» در شماری از کشورهای آفریقایی مثل لیبی و سومالی را نادیده گرفت.

روابط تجاری بین روسیه و آفریقا بسیار اندک است به طوری که سرمایه گذاری روسیه فقط 1 درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این قاره را تشکیل می دهد و صادرات آفریقا به روسیه کمتر از نیم درصد کل صادرات آفریقا است. همچنین حضور روسیه در آفریقا به کشورهای خاصی محدود می شود و شامل کل این قاره نیست به طوری که 70 درصد تجارت روسیه با آفریقا به فقط 4 کشور مصر، مغرب، الجزایر و آفریقای جنوبی محدود است و مصر به تنهایی یک سوم تجارت بین روسیه و آفریقا را در اختیار دارد.

همه کشورهای جهان به اهمیت قاره سیاه در آینده جهان هم از نظر رشد جمعیت و تولید نیروی کار و هم از نظر منابع طبیعی و به خصوص معادن و همچنین جایگاه سیاسی، اذعان دارند. برخی کارشناسان، آفریقا را موتور رشد اقتصادی آینده جهان می دانند، یعنی همان نقشی که چین در دو دهه گذشته برعهده داشته است. به همین علت همه کشورهای جهان به دنبال ایجاد شراکت راهبردی با آفریقا هستند. اما هدف مهم دیگر روسیه، جلب حمایت کشورهای آفریقایی در مناقشه ژئوپلیتیک خود با غرب است.

ترجمه: اداره کل رسانه های خارجی

منبع: aawsat.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی