یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۲:۳۲

بازی پوتین با کارت امنیت غذایی جهان

پوتین بار دیگر با کارت ترس از افزایش ناامنی غذایی در کره زمین بازی می کند.

به گزارش “راهبرد انرژی“، اگرچه بازارها بلافاصله پس از اعلام مسکو مبنی بر تعلیق توافقنامه صادرات غلات اوکراین واکنش نشان دادند، دوشنبه هفدهم جولای، افزایش قیمت گندم کاهش یافت.

این توافقنامه بین اوکراین و روسیه، تحت حمایت ترکیه و سازمان ملل متحد، حدود یک سال پیش در 22 جولای 2022 امضا شد. از آن زمان تاکنون، این توافق سه بار تمدید شده است، اما به نظر می رسد مسکو بیش از پیش تمایلی به انجام آن ندارد.

«آرتور پورتیه» از شرکت مشاوره Agritel گفت: «در یک سال، این کریدور دریایی امکان صادرات 33 میلیون تن غلات را فراهم کرده است. بنابراین اعلام امروز مسکو یک دوره عدم اطمینان را باز می کند.» جای تعجب نیست که بازارها بلافاصله واکنش نشان دادند. در یورونکست قیمت گندم و ذرت تقریباً 4 درصد در افتتاحیه افزایش یافت. همین افزایش در بازار آمریکا در شیکاگو مشاهده شد.

اما این افزایش به طور پیوسته کاهش یافت. آرتور پورتیه در واکنش به آن گفت که ما به هیچ وجه در شرایط سال گذشته نیستیم، زمانی که گندم با قیمت 350 یورو در هر تن معامله می شد. اکنون ما گندم را با قیمت235 یورو در هر تن معامله می کنیم. بنابراین، این قطع کامل توافق نیست، بلکه ابراز تمایل برای مشروط کردن تمدید آن به مذاکره برای کاهش تحریم های اعمال شده است.

پوتین بار دیگر با کارت ترس از افزایش ناامنی غذایی در کره زمین بازی می کند. شروع جنگ در اوکراین باعث افزایش قیمت غلات شده بود که ناشی از ترس از اختلال در عرضه با تعطیلی صادرات اوکراین بود. این افزایش قیمت‌ها  فقیرترین و واردکننده‌ترین کشورهای آفریقا، خاورمیانه و آسیا را به خطر انداخته بود. پس از ایجاد کریدور دریایی، بازارهای غلات و روغن عقب نشینی کردند.

کریدور دریایی همچنان یک درب خروجی مهم است، اما از زمان شروع جنگ، راه‌حل‌های ریلی یا زمینی ایجاد شده است. علاوه بر این، در ماه های اخیر، از 4.5 میلیون تن غلات صادر شده توسط اوکراین، فقط 1.5 تا 2 میلیون تن از دریای سیاه عبور کرده است

اداره کل رسانه های خارجی

منبع: www.lemonde.fr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی