یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۹:۱۰

آیا روابط تهران و ریاض با مناقشه گازی میدان آرش خدشه دار می شود؟

اظهارات قاطعانه در مورد الدره این تفکر را ایجاد می کند که حتی یک توافق نامه بلند پایه صلح نیز همه مسائل دشوار را برطرف نمی کند.

به گزارش “راهبرد انرژی“، عربستان سعودی از خودداری کویت از به رسمیت شناختن ادعاهای ایران در مورد ذخایر گاز مورد مناقشه در خلیج فارس حمایت کرد. دیپلمات‌ های این کشور اعلام کردند که به رغم این که تهران مدت ‌ها مدعی سهمی در میدان الدره (نام ایرانی- آرش) است، ریاض و کویت حق انحصاری را در آن دارند. جمهوری اسلامی اعلام کرده است که آماده شروع یک جانبه حفاری در منطقه مورد مناقشه است. این وضعیت پتانسیل توافق ایران و عربستان در مورد احیای تماسها را که تحت نظارت چین منعقد شده است، زیر سوال می برد.

در وزارت امور خارجه عربستان سعودی از تهران خواستند تا درباره تعیین مرزهای دریایی در منطقه الدره مذاکره کنند. نماینده وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد که منابع طبیعی موجود در منطقه دریایی که موجب تناقضات سه جانبه می شود، «تحت مالکیت مشترک عربستان سعودی و کویت است و فقط آنها حق استخراج مواد معدنی در این منطقه را دارند».

بنابراین، ریاض از حمله شریک خود در شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس علیه ایرانیان حمایت کرد. سعد البراک گفت که اشتهای سرزمینی تهران «با اصول اساسی روابط بین الملل در تضاد است». وی افزود: ما اقدامات برنامه ریزی شده ایران در اطراف قلمرو میدان گازی فرا ساحلی را قاطعانه و به طور کامل رد می کنیم.

با توجه به اینکه این کشور در طول تاریخ سیاست بیطرفی خود را در اختلافات بر سر خلیج فارس حفظ کرده است، این اظهارات تغییر عمده ای را در موضع کویت نشان می دهد. این امر، این کشور را به واسطه ای جذاب در موقعیت های درگیر تبدیل کرد.

این اصطکاک با سخنان محسن خجسته مهر تسریع شده است. او اعلام کرد که غول نفت و گاز تحت رهبری او آماده ‌سازی کامل برای شروع کار در منطقه الدره را آغاز کرده است. خجسته مهر تاکید کرد: منابع قابل توجهی برای اجرای طرح توسعه این حوزه اختصاص یافت. تهران چنین تصمیمی را به دلیل ناتوانی ریاض و کویت در مذاکره اتخاذ کرده است.

این میدان که در دهه 1960 کشف شد، در یک منطقه بی‌طرف در خلیج فارس قرار دارد، اما بازیگران منطقه بارها، تلاش کرده ‌اند تا اختلاف بر سر مالکیت منابع آن را به صورت یک جانبه حل کنند. اگر مرز میان عربستان سعودی و ایران مشخص شود، کویت و ایران نیز به نوبه خود، خواسته های دریایی متضادی دارند. این در مورد سهم کویت در منطقه بیطرف نیز صدق می کند. کویت خود تهران را به تلاش برای حمله به منطقه مورد مناقشه متهم کرد.

پیش بینی می شود، تولید در منطقه الدره به 28.3 میلیون متر مکعب برسد. مناقشه تجدید حیات در روابط با واقعیت سیاسی تغییر یافته در منطقه خلیج فارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کویت روابط دو جانبه با ایران را در سال 2022 احیا کرد، در حالیکه عربستان سعودی در ماه مارس سال جاری با میانجیگری چین تصمیم گرفت، روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران از سر بگیرد. توافق اخیر توسط تحلیلگران به عنوان یک گام بزرگ در تنش زدایی منطقه ای تلقی شد. اما، اظهارات قاطعانه در مورد الدره این تفکر را ایجاد می کند که حتی یک توافق نامه بلند پایه صلح نیز همه مسائل دشوار را برطرف نمی کند.

ترجمه: اداره کل رسانه های خارجی

منبع: www.ng.ru

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی