به گزارش “راهبرد انرژی“،در شرایطی که موضوع ناترازی انرژی بهطور گسترده مطرح میشود، ۱۰ پالایشگاه کشور با ظرفیت پالایش روزانه حدود ۲.۴ میلیون بشکه نفت فعال هستند و محصولات تولیدی آنها از طریق ۱۶ هزار ناوگان حمل فرآورده، ۳ هزار مخزندار ریلی و ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله به سراسر کشور منتقل میشود.
. اجرای طرحهای زودبازده و اصلاحات فرآیندی در پالایشگاهها موجب افزایش ۱۵ میلیون لیتری تولید روزانه نفتگاز شده است؛ بهطوریکه تولید نفتگاز در آذرماه امسال از میانگین ۱۱۱ میلیون لیتر در پنج ماه نخست سال به ۱۲۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.
همچنین، در آذرماه امسال تولید بنزین حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و این افزایش تولید با حفظ کیفیت بنزین همراه بوده است. این تسریع در تولید بهمنظور رفع مشکلات کمبود سوخت در فصول مختلف سال صورت گرفته است.
اگرچه برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش تولید فرآوردههای سوختی برای مصرف داخلی ممکن است منطقی نباشد، اما با توجه به افزایش نیاز داخلی به بنزین و نفتگاز و مشکلاتی که دولت در این زمینه با آن مواجه است، اجرای طرحهای جدید پالایشی میتواند از واردات میلیاردها دلار فرآوردههای سوختی جلوگیری کند.
در این میان، طرح فاز دوم پالایشگاه آبادان از جمله پروژههایی است که در صورت تکمیل میتواند به کاهش ناترازی انرژی کمک کند.
فاز دوم پالایشگاه آبادان با هدف نوسازی و بهبود کیفیت فرآوردههای نفتی در دست اجراست. این فاز در دو بخش تعریف شده است: بخش نخست شامل احداث واحد تقطیر با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز است که در اسفند ۱۴۰۱ به بهرهبرداری رسید. بخش دوم بر کیفیسازی محصولات تمرکز دارد و با سرمایهگذاری ۱.۸ میلیارد یورویی در حال اجراست. این بخش شامل احداث واحدهای جدید و بهروزرسانی واحدهای موجود برای تولید فرآوردههای مطابق با استانداردهای یورو ۵ است.
اهداف اصلی فاز دوم عبارتاند از افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تولید فرآوردههای نفتی با استانداردهای بینالمللی و همچنین افزایش ظرفیت تولید پالایش روزانه به ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام تا سال ۱۴۰۳. این طرح همچنین اهداف زیستمحیطی مانند تولید سوختهای پاکتر و کاهش انتشار گوگرد را دنبال میکند.
پیشبینی میشود با تکمیل فاز دوم، پالایشگاه آبادان به یکی از مدرنترین پالایشگاههای منطقه تبدیل شده و نقش مهمی در تأمین سوخت با کیفیت برای کشور ایفا کند.
در بازدید اخیر نمایندگان رسانهها از طرح فاز دوم پالایشگاه آبادان، مدیرعامل پالایشگاه آبادان اعلام کرد با راهاندازی واحد شکست هیدروژنی (هیدروکراکر) بهعنوان بخشی از فاز دوم توسعه، تولید روزانه گازوئیل این پالایشگاه ۴ میلیون لیتر افزایش یافته و به استاندارد یورو ۵ ارتقا یافته است.
فردین راشدی افزود: در حال حاضر، پالایشگاه آبادان روزانه ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید میکند که با افزودن نفتای سبک و مواد اکتانافزا، این حجم به ۱۵ میلیون لیتر هم میرسد.
با وجود توانایی تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و اکتان ۹۷، به پالایشگاههای کشور تکلیف شده که فقط بنزین معمولی با اکتان ۸۷ تولید کنند تا تولید کمّی بنزین افزایش یابد.
مدیرعامل پالایشگاه آبادان با اشاره به سرمایهگذاری ۱.۲ میلیارد یورویی در بخش اول فاز دوم توسعه پالایشگاه، اظهار کرد: اجرای بخش دوم فاز ۲ نیز با سرمایه مورد نیاز ۱.۸ میلیارد یورو آغاز شده است که این سرمایه یا از محل خط اعتباری چین تأمین میشود و یا با مجوزهایی که از سوی مجلس صادر شده، از آوردههای ناشی از فروش محصولات پالایشگاه تأمین خواهد شد. وی تأکید کرد: تلاش میکنیم تمام واحدهای پالایشگاه آبادان طی ۴۰ ماه آینده کیفیسازی شوند.
راشدی با بیان اینکه پالایشگاه آبادان توانایی تولید بنزین با اکتان ۹۷ را دارد، افزود: به دلیل شرایط ناترازی بنزین و بر اساس سیاستهای ابلاغی، موظف به تولید بنزین معمولی با اکتان ۸۷ هستیم.
وی تأکید کرد که کیفیت بنزین تولیدی از نظر درصد گوگرد و بنزن در دامنه استاندارد قرار دارد و ملاحظات زیستمحیطی در تولید آن رعایت شده است.
گفتنی است پالایشگاه آبادان، نخستین واحد پالایشی خاورمیانه، در سال ۱۲۹۱ شمسی با ظرفیت اولیه ۲۵۰۰ بشکه در روز آغاز به کار کرد. این پالایشگاه پس از کشف نفت در مسجدسلیمان و بهمنظور تصفیه و صادرات نفت خام احداث شد. در سال ۱۳۱۲، با لغو قرارداد پیشین و عقد قرارداد جدید، توسعه پالایشگاه شتاب گرفت و در سال ۱۳۱۶ ظرفیت آن به ۴۵ هزار بشکه در روز رسید.
در طول جنگهای جهانی اول و دوم، پالایشگاه آبادان نقش حیاتی در تأمین سوخت نیروهای متفقین ایفا کرد. در سال ۱۳۱۸، دانشکده نفت آبادان برای آموزش نیروی انسانی متخصص تأسیس شد. پس از ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۲۹، پالایشگاه آبادان تحت مدیریت شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت. امروزه، این پالایشگاه با ظرفیت پالایش ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، یکی از بزرگترین پالایشگاههای کشور محسوب میشود و نفت خام مورد نیاز آن از میادین آغاجاری، دارخوین و اهواز تأمین میگردد. بر اساس برنامههای توسعهای، این ظرفیت قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۶۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.