یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۱:۱۱

افغانستان در فهرست تولیدکنندگان نفت

6 حلقه چاه نفت جدید در میدان آمودریا حفاری شد که به افزایش سطح تولید روزانه به 1350 تن منجر شد. به این ترتیب اکنون 24 حلقه چاه نفت آماده تولید وجود دارد. علاوه بر این، میادین نفتی جدید در بسیاری از مناطق دیگر کشف شده است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، در پی سفر ماه گذشته‌ به افغانستان، با واکنش‌های غافلگیرکننده‌ای نسبت به مجموعه مقاله‌هایم مواجه شدم. در واقع در این مقاله‌ها تلاش کردم به عنوان شاهد عینی تحولات و جهت‌گیری‌هایی را انتقال بدهم که به راحتی قابل پیگیری است.

به نظر می‌رسد که تعجب خوانندگان ناشی از برداشت نادرست آن‌ها از افغانستان تحت حاکمیت طالبان است؛ زیرا برخی معتقدند که آن‌ها صرفا جنگجویانی هستند که صلاحیت آموزشی یا بینش، اخلاق و مهارت در مدیریت کشور ندارند؛ اما طالبان همانطور که از نام آن پیدا است، یک اتحادیه دانشجویی است؛ یعنی پیشه آن‌ها تحصیل و دانش و علم و تعلیم است.

افغانستان سزاوار توجه و قدردانی است و این امر به لطف صلح و ثباتی است که طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در سراسر کشور از طریق عفو عمومی و پس از آن همه درگیری‌های خونین طولانی اعلام کرد.

در واقع احکام امارت اسلامی افغانستان به شدت بر تمام سنت‌های مغایر با اسلام تأثیر می گذارد. آداب و رسوم زیادی وجود دارد که با شریعت اسلام مغایرت دارد. آداب و رسومی که به زنان ظلم می‌کند. این آداب و رسوم در جامعه افغانستان بسیار تأثیرگذار است. اما این سنت‌ها در حال حاضر تحت نفوذ قانون امارت اسلامی افغانستان قرار گرفته است که به اعمال آن‌ها به طور کلی به نفع مردم و به ویژه به نفع زنان منجر خواهد شد.

یکی از نتایج ملموس و ساده مبارزه با فساد در افغانستان، بهبود استفاده مؤثر از بودجه دولتی است. اخیرا افغانستان برای نخستین بار در تاریخ خود توانسته است تمام بدهی‌های برق خود را به کشورهای همسایه بپردازد.

به عنوان بخشی از تحولات مثبت در افغانستان، 6 حلقه چاه نفت جدید در میدان آمودریا حفاری شد که به افزایش سطح تولید روزانه به 1350 تن منجر شد. به این ترتیب اکنون 24 حلقه چاه نفت آماده تولید وجود دارد. علاوه بر این، میادین نفتی جدید در بسیاری از مناطق دیگر کشف شده است. به لطف این تحولات، افغانستان به سرعت به سمت پیوستن به فهرست کشورهای تولیدکننده نفت در حال حرکت است.

پروژه ساخت سد بزرگ روی رودخانه آمودریا که با سرعت در حال ساخت است  نشان می‌دهد که افغانستان بسیار سریعتر از آنچه انتظار می رود شاهد پیشرفت چشمگیر در زمینه توسعه خواهد بود.

اشغالگران در 40 سال گذشته هیچ سرمایه گذاری سودمندی جز برجای گذاشتن 4 میلیون معتاد برای کشور انجام ندادند؛ اما اکنون با بازگشت کشور به صاحبان قانونی خود، افغانستان در آستانه دستیابی به یک پیشرفت چشمگیر و همه جانبه در زمینه توسعه قرار دارد.

ترجمه: اداره رسانه های خارجی

منبع: www.aljazeera.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی