یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۶:۰۹

همکاری ژاپن و عربستان سعودی در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر

ابتکار جدید ما از روابط سنتی بین ژاین و عربستان سعودی که یک کشور تولید کننده نفت خام و یک کشور مصرف کننده نفت خام است، جدا خواهیم شد و آن را به یک مشارکت جهانی جدید در عصر کربن زدایی تبدیل خواهیم کرد.

به گزارش “راهبرد انرژی“، «فومیو کیشیدا»، ‌نخست وزیر ژاپن، به عربستان سعودی سفر و با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این دیدار با همکاری دو کشور در راستای کربن زادیی و ارتقای مبادلات در زمینه های دیپلماتیک و امنیت موافقت کردند. همچنین نخست وزیر ژاپن و ولیعهد عربستان سعودی در این دیدار توافق کردند برای پیشبرد همکاری ها گفتگوی راهبردی جدید در سطح وزیران امور خارجه دو کشور برگزار کنند.

با توجه به اینکه بازار انرژی جهان به علت اوضاع اوکراین نامشخص است،‌ سران دو کشور در این نشست تایید کردند که عرضه پایدار نفت خام بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که عربستان سعودی تلاش خود برای تنوع بخشیدن صنایع کشور از طریق انرژی تجدیدپذیر را شروع کرده است،‌ نخست وزیر ژاپن در این دیدار درباره ابتکار عمل ژاپن برای حمایت از عربستان سعودی از طریق فناوری های پیشرفته در عرصه انرژی نسل آینده از جمله هیدروژن و آمونیاک توضیحاتی را ایراد و همکاری میان دو کشور را در آینده تایید کرد.

گذشته از این، سران دو کشور به منظور ارتقای مبادلات در زمینه دیپلماسی و امنیتی توافق کردند که یک «‌گفتگوی راهبردی جدید»‌ در سطح وزیران امور خارجه برگزار کنند. همچنین سران دو کشور با در نظر گرفتن روند چین و روسیه بر اهمیت حاکمیت قانون تاکید کردند و خواستار همکاری در این زمینه شدند. مذاکره سران دو کشور که با صرف شام همراه بود، از ساعت سه صبح به وقت ژاپن شروع شد و به مدت دو ساعت طول کشید.

نخست وزیر ژاپن در پایان نشست سران به خبرنگاران گفت:«‌در این نشست نه تنها اهمیت تثبیت بازار و انرژی را تایید کردیم، بلکه با همکاری اساسی در زمینه انرژی پاک و مواد معدنی که برای کربن زدایی لازم و ضروری است، موافقت کردیم. نخست وزیر ژاپن در ادامه افزود:«تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از فناوری ژاپن خاورمیانه را به مرکز جهانی برای عرضه انرژی پاک و مواد معدنی تبدیل کنیم. با ابتکار جدید ما از روابط سنتی بین ژاین و عربستان سعودی که یک کشور تولید کننده نفت خام و یک کشور مصرف کننده نفت خام است، جدا خواهیم شد و آن را به یک مشارکت جهانی جدید در عصر کربن زدایی تبدیل خواهیم کرد.»

ترجمه: اداره کل رسانه های خارجی

منبع: https://www3.nhk.or.jp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی