یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ – Sunday 19 January 2025

ساعت: ۰۸:۴۸

دسته بندی: دیپلماسی انرژی
۵۲۳ فروند کشتی در حال حاضر با سوخت LNG فعالیت می‌کنند که این تعداد بدون احتساب کشتی‌های حامل گاز LNG نیم درصد ناوگان جهانی صنعت کشتیرانی را تشکیل می‌دهند. در این ارتباط ۵۶۰ فروند کشتی LNG در دست سفارش هستند که ۵۷ درصد ناوگان آینده را با سوخت جایگزین تشکیل خواهند داد.
قیمت گاز طبیعی مایع آسیایی در هفته گذشته به دلیل افزایش تقاضا با توجه به بالا رفتن دمای دهوا در شمال و جنوب چین افزایش یافت و خریداران اروپایی را وادار کرد تا برای جذب فروشندگان با تخفیف های نسبتاً کمی پیشنهاد دهند.
آسیا به عنوان بزرگترین وارد کننده گاز LNG در جهان طی سال ۲۰۲۳ شناخته شد به گونه‌ای که چین، ژاپن، کره جنوبی ۴۴ درصد کل تجارت دریایی وارداتی گاز LNG را به خود اختصاص دادند این در حالی است که وادرات LNG هند و تایوان در آمار‌ها گنجانده نشده است.
در سال 2023، اتحادیۀ اروپا (EU) به تعامل استراتژیک خود با آسیای مرکزی ادامه داد و بر همکاری در حوزۀ انرژی برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود و به حداقل رساندن اتکا به تأمین‌کنندگان بزرگ مانند روسیه متمرکز بود.
مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.
قطر بزرگترین سفارش کشتی‌سازی در تاریخ ساخت کشتی را با سفارش ۱۸ فروند کشتی فوق مدرن LNG به ارزش ۶ میلیارد دلار امضا کرد. این تعداد کشتی به ۱۰۴ فروند کشتی سفارش داده شده به کارخانجات کشتی سازی چین و کره جنوبی افزوده می‌شود.
تحریم های پیشنهادی در قانون جدید، تقریبا نسخه ای از تحریم های قدیمی است که عمدتا بر ممنوعیت خدمات رسانی به نفتکش های حامل نفت ایران در بنادر آمریکا متمرکز است و در ثانی، ایران با همکاری چین تحریم ها را به شکل های مختلف دور می زند. از این رو آمریکا نمی تواند صادرات نفت ایران را حتی با تشدید تحریم ها متوقف کند.
Energy Strategy
اتاق خبر انرژی