یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۷:۵۹

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی شهید تندگویان:

«شگویا» ۱۳۰ تومان سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی شهید تندگویان (شگویا) ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ با حضور ۳۴/ ۸۷ درصد سهامداران برگزار شد. در این مجمع ‌قرائت گزارش هیات مدیره، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت، بررسی و تصویب صورت‌‌‌های مالی عملکرد سال مالی ‌منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، تقسیم سود قابل تخصیص و انتخاب اعضای هیات‌‌‌ مدیره در دستور کار قرار گرفت. ‌

به گزارش “راهبرد انرژی“، در این مجمع سالانه، صورت‌‌‌های مالی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان به تصویب مجمع عمومی رسید و همچنین گزارش مالی حسابرس قرائت شد و حسابرس بر عملکرد شفاف مالی شرکت صحه گذاشت. ‌سود قابل تقسیم سهام شگویا نیز با موافقت مجمع به ازای هر سهم ۱۳۰۰ ریال (۱۳۰ تومان) تصویب شد. همچنین مبلغ ۴۰ میلیارد تومان هزینه‌‌‌کرد شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در حوزه مسوولیت‌‌‌های اجتماعی مشخص شد.در این مجمع، سیدرضا قاسمی‌‌‌شهری مدیرعامل و نایب رئیس هیات‌‌‌مدیره شرکت پتروشیمی شهید تندگویان درباره تاریخچه این شرکت عنوان کرد: شرکت در سال ۱۳۷۷ تاسیس شده و در سال ۱۳۸۴ به بهره‌‌‌برداری رسیده است که هم‌‌‌اکنون با ۱۷ واحد شامل واحدهای شیمیایی و پلیمری و یک واحد پایین‌‌‌دستی و پنبه مصنوعی مشغول به کار است. قاسمی‌‌‌شهری با اشاره به کاربرد محصولات پتروشیمی شهید تندگویان عنوان کرد: عمده محصولات این شرکت در صنایع پایین‌‌‌دستی در زمینه بطری، صنایع بسته‌‌‌بندی غذایی، صنایع دارویی، صنایع پزشکی و تولید ماسک و گان، نساجی و نخ تایر و پارچه چادر مشکی است که البته تا پیش از این چادر مشکی از کره‌‌‌جنوبی و چین وارد می‌‌‌شد که امروز افتخار می‌‌‌کنیم این محصول در شرکت شهید تندگویان و در داخل کشور تولید می‌‌‌شود.

از افزایش تولید تا رشد مالی
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت در سال گذشته یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن تولید داشته که ۵۷۷ هزار تن آن مربوط به اسیدترفتالیک، ۲۷۵ هزار تن پت بطری و ۳۷۲ هزار تن پت گرید الیاف (نساجی) بوده است. در کل در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید شرکت ۱۰۵ هزارتن افزایش ظرفیت داشته که رقم بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای بوده است. در واقع روند تولید از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۱ از ۸۷۰ هزار تن به یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۵۷۸ تن رسیده است.

نایب رئیس هیات‌‌‌مدیره شرکت پتروشیمی شهید تندگویان همچنین با اشاره به تعداد شاغلان در این شرکت عنوان کرد: در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۲۱۷ نفر شاغل در شرکت داشتیم که نسبت به سال قبل که ۲۲۶۸ نفر بودند، تعداد ۵۱ نفر یا بازنشسته یا به شرکت‌‌‌های هم‌گروه منتقل شده‌‌‌اند.

قاسمی‌‌‌شهری در ادامه با اشاره به عملکرد فروش شرکت عنوان کرد: در سال گذشته ۶۵۹ هزار و ۵۴۵ تن محصول خود را از طریق بورس کالا به فروش رسانده‌‌‌ایم.

وی همچنین عنوان کرد: عمده محصولات پتروشیمی شهید تندگویان در بورس کالا عرضه می‌‌‌شود و این شرکت صادراتی انجام نمی‌‌‌دهد.

مدیرعامل شگویا در ادامه با اشاره به عملکرد مالی شرکت عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ شرکت حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است که سود ناخالص شرکت ۴ هزار میلیارد تومان و سود عملیاتی ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت در پایان سال ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که رشد ۴درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

دستاوردهای مهم ۱۴۰۱
مدیرعامل شگویا با اشاره به عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: از جمله اقدامات و دستاوردهای مهم شرکت در سال گذشته می‌‌‌توان به کسب عنوان شرکت برتر برای دومین سال متوالی در بورس کالا و کسب رتبه دوم در فرآیند ارزیابی قابلیت‌‌‌ها در شرکت‌‌‌های زیرمجموعه خلیج‌‌‌فارس اشاره کرد.

از چالش‌‌‌های پیش‌‌‌رو تا بومی‌‌‌سازی
وی درباره چالش‌‌‌های عمده بخش تولید عنوان کرد: در سال گذشته شرکت با مشکلات بسیاری در حوزه تولید مانند تامین خوراک پس از حادثه آتش‌‌‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا روبه‌‌‌رو شده که هزینه‌‌‌های سنگین را بر ما تحمیل کرده و همچنان نیز ادامه دارد. مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در ادامه درباره سایر مشکلات پیش روی این شرکت عنوان کرد: شرکت با هزینه‌‌‌های حمل دریایی، محدودیت‌‌‌های ذخیره‌‌‌سازی و هزینه‌‌‌های مرتبط به آن، تحریم‌‌‌های ظالمانه، مشکل در تامین نیازمندی‌‌‌های قطعات یدکی انحصاری، مشکل در تامین کاتالیست‌‌‌های موردنیاز از سازندگان اصلی خارجی، مشکل در فرآیند تامین و انتقال ارز به تامین‌‌‌کنندگان خارجی روبه‌‌‌رو بوده که با همت همکاران در بخش‌‌‌های مختلف عمده این مشکلات حل شده است.

قاسمی‌شهری با اشاره به این موضوع که در زمینه رفع مشکلات جلسه‌‌‌های متعددی با کارشناسان و دست‌‌‌اندرکاران دولتی داشته است، گفت: برای رفع مشکلات بیش از ۱۷۰ جلسه برگزار کرده‌‌‌ایم. نتیجه این جلسات به بومی‌‌‌سازی کاتالیست پالادیوم طی ماه‌‌‌های گذشته انجامیده است. همچنین به کمک شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان، برای نخستین‌‌‌بار استحصال پالادیوم از کاتالیست‌‌‌های مستعمل در داخل کشور انجام شده و برای این امر مناقصه برگزار می‌‌‌کنیم و این موضوع انحصاری نیست که در اختیار یک شرکت دانش‌‌‌بنیان قرار بگیرد. همچنین انبار اتوماتیک واحد نساجی شرکت با کمک و توان بخش خصوصی راه‌‌‌اندازی شده است. در نهایت اینکه بسیاری از تجهیزات واحدهای مختلف بازسازی و نوسازی شده‌‌‌اند. نتیجه اینکه در سال گذشته حدود ۱۰ ماه از سال بیش از ۱۰۰ هزار تن تولید داشته‌‌‌ایم و این امر استمرار تولید تلقی می‌‌‌شود.

خبر خوش برای سهامداران
قاسمی‌‌‌شهری در پایان با اعلام خبر خوش به سهامداران شگویا خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال واحد پنبه مصنوعی (STAPLE) راه‌‌‌اندازی خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌‌‌های شرکت شهید تندگویان عنوان کرد: علاوه بر راه‌‌‌اندازی واحد پنبه مصنوعی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، برنامه‌‌‌های دیگری نیز در دست اقدام داریم که در این راستا می‌‌‌توان به مشارکت در سرمایه‌‌‌گذاری طرح PTA/ PET-۳، برنامه‌‌‌ریزی و امکان‌‌‌سنجی مهندسی معکوس یا خرید واحد SSP، شناسایی تنگناهای تولید و مشکلات عملیاتی به منظور دستیابی به ظرفیت‌‌‌های اسمی تولید پایدار، بهینه‌‌‌سازی مصارف حامل‌‌‌های انرژی یا تعریف و اجرای پروژه‌‌‌های بهبود و رفع مشکلات و مسائل زیست‌‌‌محیطی با اجرای پروژه‌های بهبود اشاره کرد.

ضمنا شرکت پتروشیمی شهید تندگویان از سه بخش تولیدی شامل شیمیایی، پلیمری و نساجی تشکیل شده است. این پتروشیمی بزرگ‌‌‌ترین تولیدکننده محصولات مهم و استراتژیک پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات (PET) و اسیدترفتالیک خالص (PTA) در کشور به‌‌‌شمار می‌‌‌‌‌‌رود.

در واقع بخش شیمیایی از کارخانه‌‌‌های ۱ PTA و PTA۲ تشکیل شده که خوراک ورودی آنها پارازایلین و اسید استیک است که از محصولات این بخش می‌‌‌توان به عنوان روان‌‌‌کننده در تهیه چسب‌‌‌های صنعتی و تولید پلی اتیلن ترفتالات استفاده کرد. بخش پلیمری این مجتمع نیز از کارخانه‌های ۱ PET و PET۲ تشکیل شده که PET۱ دارای چهار واحد یا Poly و ۲PET دارای سه واحد یا Polyاست. خوراک ورودی این کارخانه‌‌‌ها، PTA و منواتیلن گلایکول است. این مجموعه‌ها توانایی تولید انواع مختلفی از گریدهای بطری و الیاف از جمله FH PET ،HBPET، سوپر برایت،CD PET و … را براساس نیاز و درخواست مشتری داشته و محصولات آنها در صنایع مختلف از جمله صنعت نساجی برای تولید انواع الیاف، تهیه رزین‌‌‌های مهندسی در خودروسازی، تولید انواع ظروف بسته‌‌‌بندی مواد غذایی و بهداشتی در صنایع بسته‌‌‌بندی، تهیه نخ جراحی در صنعت پزشکی، تهیه انواع فیلم‌‌‌های عکاسی و سینمایی در صنایع فیلم‌‌‌سازی و … مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد.

بخش نساجی این شرکت نیز دارای دو واحد الیاف پلی‌استر STAPLE و نخ پلی‌‌‌استر POY است که خوراک ورودی هر دو واحد پلیمر مذاب است. از محصولات نساجی در تولید کالاهای مختلف و متنوعی استفاده می‌‌‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی