یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۸:۲۲

گاز طبیعی دریای سیاه برای اولین بار وارد شبکه سراسری ترکیه شد

شرکت نفت ترکیه: گاز دریای سیاه را با موفقیت به تاسیسات زمینی میدان گازی ساکاریا رساندیم

به گزارش “راهبرد انرژی“، استخراج گازطبیعی از دریای سیاه توسط ترکیه به مرحله بهره‌برداری رسیده و برای نخستین بار وارد شبکه خانگی می‌شود.

شرکت نفت ترکیه (TPAO) خبر انتقال گاز دریای سیاه به خشکی را در توییتر به اشتراک گذاشت.

در این ویدیو آمده است: در مسیری که با هدف ترکیه مستقل در بخش انرژی شروع کردیم؛ با عزم، صبر و ایمان به عهد خود عمل کردیم و گاز دریای سیاه را با موفقیت به تاسیسات زمینی میدان گازی ساکاریا رساندیم. ما برای مراسم راه‌اندازی گاز طبیعی دریای سیاه آماده‌ایم. از همه کسانی که در این پروژه سهیم بودند، سپاسگزاریم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت : فاز اول گاز دریای سیاه در فیلیوس زونگولداک راه‌اندازی می‌شود. میدان گازی ساکاریا سریع‌ترین پروژه توسعه میدان دریایی جهان از اکتشاف تا اولین تولید است.

وی با یادآوری اینکه دریچه‌های چاه‌ها باز شده و گازرسانی به خط اصلی زیر دریا از 16 آوریل آغاز شد، ادامه داد: ظرف سه سال آینده، تولید در این میدان را به 40 میلیون مترمکعب خواهیم رساند و با تکمیل فاز دوم به سطحی خواهیم رسید که بتوانیم نیاز گاز همه خانه‌ها را تامین کنیم. از سوی دیگر در حال آماده‌سازی برای اکتشافات جدید در این منطقه هستیم. مطالعات لرزه‌نگاری در دریای سیاه مرکزی به پایان رسیده است. مرحله ارزیابی آغاز شده است. مطالعات لرزه‌نگاری در منطقه شرق دریای سیاه ادامه دارد. عملیات حفاری پس از مطالعات لرزه‌نگاری آغاز می‌شود. اکتشافات در منطقه دریای سیاه غربی نشان می‌دهد که پتانسیل این منطقه بالا است.

رئیس جمهور ترکیه در مورد نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو گفت: مراسم انتقال سوخت تازه به نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو را در 27 آوریل برگزار خواهیم کرد. با انتقال سوخت تازه به این سایت، آک‌کویو وضعیت تاسیسات هسته‌ای را به دست خواهد آورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این مراسم شرکت خواهد کرد. 10 درصد برق کشورمان از این نیروگاه تامین خواهد شد. آک‌کویو که 6.5 میلیارد دلار در اقتصاد کشور سهم خواهد داشت، از واردات 7 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی جلوگیری خواهد کرد.

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه به یکی از مهم‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان تبدیل خواهد شد، گفت: قرن ترکیه نیز قرن انرژی خواهد بود.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه به یک بازیگر مهم در تامین انرژی جهان تبدیل شده است.

چاووش‌اوغلو طی سخنانی در اسپارتا اظهار داشت ترکیه یک مرکز منطقه‌ای انرژی است.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم به یک قدرت جهانی تبدیل شویم. از یک طرف، تولیدات خودمان و از طرف دیگر با خطوط لوله عبوری از ترکیه، ایستگاه‌ها و پایانه‌های ترکیه و تانکرها از سراسر جهان، شروع به فروش گاز طبیعی به اروپا و کشورهای بالکان کرده‌ایم. مانند آذربایجان و ترکمنستان و سایر کشورهای برادر تبدیل به بازیگر مهمی در تدارک انرژی در سطح جهان شده‌ایم.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه خواهان قوی‌تر شدن جهان ترک هستند، تاکید کرد که با کسی رقابت نمی‌کنند، بلکه باید جایگاه جهان ترک در جهان قوی‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه جهان شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد، گفت: اکنون از تک‌قطبی بودن به سمت جهان چند قطبی می‌رویم. از سوی دیگر مسابقه بزرگ، عدم قطعیت‌ها، درگیری‌ها، بحران‌ها و جنگ‌ها وجود دارد. در چنین شرایطی کشور و ملت ما باید بسیار قوی‌تر و پایدارتر باشد.

منبع: trt.net.tr/ aa.com.tr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی