شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ – Saturday 23 November 2024

ساعت: ۰۱:۲۵

تقویت دیپلماسی تجاری با انتخاب اعضای اتاق بازرگانی از بخش پتروشیمی

کرسی خالی صنعت پتروشیمی در اتاق بازرگانی ایران

حضور مدیران عامل شرکتهای پتروشیمی باعث پویایی، تسهیل و تقویت دیپلماسی تجاری کشور در پارلمان اقتصادی بخش خصوصی خواهد شد.
فاطمه رضایی خاچکی

به گزارش “راهبرد انرژی“، انتخابات اتاقهای بازرگانی سراسر کشور در 20 اسفند ماه برگزار می گردد.
نکته ای که در این میان مغفول مانده است، عدم حضور نمایندگانی از صنعت پتروشیمی کشور در اتاق بازرگانی ایران است.
شایان ذکر است که 67 واحد پتروشیمی کشور با تولید 94 میلون تنی حدود 20 میلیارد دلار در سال 1401 برای کشور درآمد ارزی ایجاد می کنند. با توجه به پیش بینی تحقق 52 میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی تا پایان سال 1401، ارزآوری 20 میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی 38 درصد درآمد صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص می دهد.
شایان ذکر است که از این مبلغ 20 میلیارد دلار درآمدزایی ارزی صنعت پتروشیمی، یک سوم برای تامین نیازهای داخلی مصرف شده و دوسوم مابقی به صورت خالص در سامانه نیما و اخیرا در بازار مبادله ارز تزریق می شود.
شایان ذکر است که از مجموع ۴۵ میلیارد دلار درآمد صادراتی غیر نفتی در 9 ماهه 1401، بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی و ۱۳ میلیارد دلار مربوط به فرآورده‌ های نفتی و میعانات گازی است. این آمار نشان می دهد دست کم 50 درصد ارزآوری صادرات غیر نفتی مربوط به فرآورده های نفتی، گازی و پتروشیمی است.
با توجه به توضیح فوق، ضرورت حضور نماینده یا نمایندگانی از صنعت پتروشیمی در اتاقهای بازرگانی سراسر کشور به ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیش از پیش مهم می نماید.
کارنامه اتاق بازرگانی ایران نشان می دهد که کارآمدی و بازدهی مطلوب را در حوزه دیپلماسی تجاری کشور نداشته است. انتخاب اعضا از میان تعداد کثیر شرکتهای کوچک، باعث به حاشیه راندن شرکتهای پتروشیمی که از نظر تعداد کم هستند ولی تاثیرگذاری و ارزآوری بیشتری دارند، شده است.
متاسفانه لابیگری و در برخی موارد تخریب، مانع از ورود افراد متخصص و متعهد به اتاق بازرگانی ایران شده است و دبیرخانه شورای عالی نظارت بایستی تجدید نظر اساسی در این زمینه انجام دهد.
هر فردی که به عضویت اتاق بازرگانی ایران برگزیده می شود، باید به قدر کافی دارای تخصص های لازم برای پیگیری منافع تجاری کشور باشد.
بی شک، حضور مدیران عامل شرکتهای پتروشیمی باعث پویایی، تسهیل و تقویت دیپلماسی تجاری کشور در پارلمان اقتصادی بخش خصوصی خواهد شد.

منبع: نفت ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی