یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ – Sunday 24 November 2024

ساعت: ۰۲:۲۸

خطر بزرگ حمل ۱.۵ میلیون تن LPG توسط شرکت‌های حمل‌ونقل غیرمجاز/ پای شرکت‌های بورسی در میان است

مدیر حمل‌ونقل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس گفت: حدود ۱.۵ میلیون تن LPG تولیدی در عسلویه توسط شرکت‌های غیرمجاز حمل‌ونقل در کشور توزیع می‌شود.

به گزارش “راهبرد انرژی”،ایران بیش از 200 هزار کیلومتر زیرساخت جاده‌ای شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، و راه روستایی دارد که به‌طور متوسط باید برای تعمیر و نگهداری این راه‌ها سالانه حدود 70 هزار میلیارد تومان هزینه شود. اما با وجود اهمیت این مسئله در داشتن یک حمل‌ونقل جاده‌ای سریع، ایمن و با کیفیت به دلیل محدودیت منابع سالانه حدود 10 درصد اعتبارات موردنیاز برای “راهداری” جاده‌ای تخصیص می‌یابد.

اخیرا معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این‌باره گفته بود: وظیفه نگهداری از 220 هزار کیلومتر راه در کشور را بر عهده داریم که اعتبار لازم برای نگهداری آنها سالانه 72 هزار میلیارد تومان است.

تیموری تاکید کرد: این در حالی است که سالانه فقط حدود 10 درصد از این اعتبار تخصیص می یابد. از این رو سازمان راهداری به اقدامات کم‌هزینه زودبازده روی آورده و از انجام هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

به گزارش تسنیم، در این بین زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در برخی استان‌ها به واسطه نقش و سهم بالای آنها در تامین انرژی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. بوشهر، یکی از استان‌هایی است که در زمان حاضر 70 تا 75 درصد از میعانات گازی کشور در عسلویه (پارس جنوبی) تولید و بخشی از این تولیدات از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابجا می‌شود.

کمبود منابع تعمیر و نگهداری راه‌ها/ مکان‌یابی غیردقیق مهندسان مشاور در پروژه‌های راهسازی

عبدالکریم اخترشناس معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان بوشهر در بازدید اصحاب رسانه از زیرساخت‌های جاده‌ای این استان به خبرنگار تسنیم گفت: بوشهر 4400 کیلومتر انواع راه دارد که مسئولیت نگهداری و ایمنی این راه‌ها بر عهده اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات راهداری، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای رفع مشکلات سال‌های گذشته در برخی محورهای استان بود. به‌عنوان مثال بر اثر بارندگی‌ها طی سال‌های اخیر به دلیل ارتفاع کم جاده، در برخی مقاطع به طول 2 تا 3 کیلومتر همواره انسداد مسیر داشتیم. برای رفع مشکل و تسریع در تردد هموطنان، در محور ساحلی بوشهر-گناوه به طول 88 کیلومتر دو دستگاه پل باکسی را اجرا کنیم.

وی افزود:‌ پل اول به بهره‌برداری رسیده که خوشبختانه به دلیل همین اقدام با وجود بارندگی‌های شدید هیچ انسدادی نداشته‌ایم.

وی در عین حال گفت: با وجود اهمیت بالای محورهای مواصلاتی استان بوشهر در تولید گاز کشور، اما  برای نگهداری راه‌ها با کمبود منابع مالی مواجه هستیم. در زمان حاضر فقط 10 درصد از منابع مورد نیاز تامین می شود. یعنی حداقل باید حدود 20 میلیارد تومان سالانه به این امر اختصاص یابد که فقط 2 میلیارد تامین می‌شود.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با بیان این‌که مکان‌یابی‌های سازمان راهداری برای اجرای پل‌های باکسی دقیق است، گفت: راهداری بر اساس تجارب سال‌های قبل،‌مکان‌یابی دقیقی را انجام می‌دهد، مکان‌یابی غیردقیق مربوط به پروژه‌های راهسازی است که مهندسان مشاور در مکان‌یابی آبرو یا محل پل دقت لازم را ندارند و مثلا بر اساس مطالعات است.

قربانی تاکید کرد:‌ انتخاب‌های سازمان راهداری،‌عملا دقیق‌ترین است.

مسیر ارتباطی غیراستاندارد جم-عسلویه

همانگونه که اشاره شد 70 تا 75 درصد گاز کشور در استان بوشهر تولید می‌شود. این حجم از تولید با استفاده از نیروهای کاری انجام می‌شود که بخشی زیادی از آنها نه در عسلویه بلکه در جم ساکن هستند. فاصله این دو منطقه حدود 80 کیلومتر است که عموما از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای عمومی (اتوبوس) به این دو شهر تردد دارند.

بر اساس اعلام  یک فعال حوزه حمل‌ونقل مسافری روزانه حدود 1200 دستگاه اتوبوس مسیر 80 کیلومتری بین جم و عسلویه تردد دارند.

رفیعی با بیان این‌که حدود 2 هزار میلیارد تومان در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، گفت:‌ ارزش روز ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و سواری شرکت ما به ترتیب 1500 میلیارد تومان، 300 میلیارد و 60 میلیارد تومان است که با احتساب مجتمع بین‌راهی حجم سرمایه‌گذاری حدود 2000 میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر این‌که عملکرد ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و سواری به‌صورت هوشمند رصد می‌‌شود، افزود:‌با توجه به نظارت هوشمند ناوگان و رانندگان از طریق سامانه‌هایی مانند سپهتن گزارش‌گیری پشت داشبورد، رفتار راننده،‌ رفتار کابین، سرعت لحظه‌ای و … رصد می‌شود.

وی در عین‌حال تاکید کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خوب در حمل‌ونقل جاده‌ای، اما مسیر ارتباطی جم-عسلویه استاندارد نیست.

شرکت‌های هوشمند حمل‌ونقل نیاز اساسی کشور

همچنین مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این‌که باید از شرکت‌های سنتی به شرکت‌های حرفه‌ای حمل‌ونقل برای ارتقای ایمنی، راحتی و قابل اعتماد بودن برسیم، اظهار کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری باید دارای سیستم مانتیتورینگ رصد رفتار خودرو و راننده باشند.

قربانی ادامه داد:‌  با این کار، مسائل مربوط به ایمنی روز به روز ارتقا می‌یابد و سیستم به صورت پیشگیرانه از رفتار خطرناک راننده جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی با بیان این‌که یکی از مطالبات مهم ما در سازمان راهداری همین سیستم‌های هوشمند است، افزود: در زمان حاضر شاهدیم که یک شرکت با داشتن 3 دستگاه اتوبوس در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای فعالیت می‌کند. تفاوت در خدمات‌رسانی این شرکت‌ها با شرکت‌های هوشمند باید در جامعه عرضه شود و باید مردم را به سمت استفاده از شرکت‌های ایمن سوق دهیم.

وی تاکید کرد:‌با توجه به این‌که به ایام نوروز 1401 نزدیک می‌شویم، این مهم باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

حمل 1.5 میلیون LPG توسط شرکت‌های حمل‌ونقل غیرمجاز

از آنجا که بخشی از تولیدات گاز در عسلویه توسط ناوگان جاده‌ای حمل می‌شود، استفاده از ناوگان مجوزدار برای تردد ایمن در سطح جاده‌های کشور یک ضرورت انکاناپذیر است. اما با این وجود به گفته مدیر حمل‌ونقل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس حدود نیمی از تولیدات منطقه توسط شرکت‌های غیرمجاز حمل می‌شود.

مجید حاجیوند در گفت‌وگو اظهار کرد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی به‌عنوان یک سازمان حاکمیتی که با توجه به نقشی که دارد از سال 1392 آغاز به کار کرد. مساحت شهرک حمل‌ونقل حدود 37 هکتار است و 26 شرکت (در فاز اول) در آن مستقر هستند. با توجه به نوع تولیدات منطقه تمام برنامه‌ریزی‌ها در رابطه با خطوط مواصلاتی و امکانات زیرساختی انجام شده تا تولیدات نفتی در کشور توزیع شود.

وی با بیان این‌که ماهانه حدود 37 هزار بارنامه در این شهر صادر می‌شود، افزود: به‌طور عمده ناوگان تانکر از این شهرک به اقصا نقاط کشور می‌روند و مهم‌ترین هدف سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس تردد ایمن این ناوگان است.

وی در پاسخ  مبنی بر این‌که چه مشکلاتی در بحث حمل محموله‌های خطرناک دارید، گفت:‌ اینجا جاذبه خیلی خوبی برای شرکت‌های غیرمجاز مستقر در منطقه دارد، چراکه عسلویه بزرگ‌ترین قطب صنعتی کشور است. به‌دنبال این هستیم تا این شرکت‌ها در فرآیندهای تعریف شده راهداری،  وزارت نفت و سازمان منطقه ویژه فعالیت کنند.

مدیر حمل‌ونقل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس ادامه داد: برخی شرکت‌ها به‌صورت مستقیم کالا را از بورس خریداری و همانجا با یک گارگزار برای حمل محموله‌ها قرارداد امضا می‌کنند.

حاجیوند با بیان این‌که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما همین مورد است، تصریح کرد:‌ بخش زیادی از انرژی ما را همین کار می‌گیرد. در حوزه کالاهای خشک همین مشکل را داشتیم؛‌برای حل آن با سازمان بورس مکاتبه کردیم و گفتیم زمانیکه کالای خود را می‌فروشید از شرکت‌های مورد تایید راهداری و سازمان منطقه ویژه برای جابجایی استفاده کنید. با این کار مشکل ما در بخش کالای خشک رفع شد.

وی با بیان این‌که سالانه حدود 3 میلیون تن میعانات گازی و LPG از این منطقه به داخل کشور حمل‌ می‌شود، گفت: حدود نیمی از این رقم یعنی 1.5 میلیون تن توسط شرکت‌هایی حمل می‌شود که مجوز ندارند و در واقع غیرمجاز هستند. ما بر عملکرد شرکت‌های مجوزدار نظارت کاملی داریم و دوره‌های ایمنی و آتش‌نشانی را به‌طور مستمر برای آنها برگزار می‌کنیم.

وی بیان کرد: تمام محموله‌های صادراتی LPG ایران از این منطقه به مرزهای شرقی کشور می‌رود و لازم است شرکت‌های دارای مجوز این محموله‌ها را حمل کنند تا از وقوع سوانح که نمونه‌های آنرا طی ماه‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم، جلوگیری به‌عمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی