به گزارش “راهبرد انرژی“،در نخستین همایش ملی پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآوردههای نفتی که با همکاری پلیس امنیت اقتصادی فراجا و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برگزار شد، سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا، با بیان اینکه «قاچاق سوخت یکی از اساسیترین آسیبهای اقتصادی کشور است» به تشریح مسیرهای جدید قاچاق و خلأهای نظارتی در زنجیره تأمین انرژی پرداخت.
سردار رادان با اشاره به شهادت مأموران مبارزه با قاچاق سوخت و تأثیر مخرب این پدیده بر امنیت ملی گفت: در مقابل خون شهدایی که برای امنیت ایستادند، مسئولیم. امروز حجم سود قاچاق سوخت به اندازهای است که برخی قاچاقچیان بهراحتی جریمههای سنگین را پرداخت میکنند و حتی شبکههای زیرزمینی با لولهکشی، کابلگذاری و تجهیزات صنعتی در مناطق مرزی ایجاد کردهاند.
او با انتقاد از تخلفات ساختاری در حوزه تخصیص سوخت افزود: چگونه است که برخی معادن تعطیل یا نیمهتعطیل همچنان سهمیه کامل میگیرند؟ چگونه کامیونداری که باید حملونقل انجام دهد، با فروش سهمیه سوخت درآمد بیشتری از کار قانونی کسب میکند؟ این سیستم نادرست خود، تشویقکننده قاچاق است.
فرمانده فراجا اختلاف چشمگیر قیمت سوخت ایران با کشورهای همسایه را «موتور محرک شبکههای قاچاق» خواند و گفت:رانندهای که در کشور دیگر باک خودرویش کنترل میشود، در داخل کشور میتواند صدها لیتر مازاد حمل کند. ما نمیتوانیم ثروت ملی را با چنین سهلانگاری واگذار کنیم.
او یکی از ریشههای قاچاق را «صدور بیضابطه مجوزها» دانست و اعلام کرد: در برخی استانها تا ۴۰ درصد کارتها بدون هیچ اعتراضی جمعآوری شده؛ یعنی حجم تخلف آنقدر زیاد بوده که هیچکس حتی پیگیری نکرده چرا سهمیهاش قطع شده است.
به گفته رادان، با تشکیل «قرارگاه مرکزی مقابله با قاچاق سوخت» و افزایش هماهنگی میان وزارت نفت، پلیس، راهداری، جهاد کشاورزی و دستگاه قضایی، ۳۶۰ میلیون لیتر کشفیات فیزیکی و بیش از ۱.۲ میلیارد لیتر سوخت قاچاقشده در پروندههای قضایی ظرف هفت ماه گذشته شناسایی شده است.
وی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد از مقابله صرف به پیشگیری هوشمند، خواستاراصلاح نظام سهمیهبندی و پرداخت یارانه مستقیم به جای یارانه پنهان سوخت، اعمال نظارت دقیق بر جایگاهها و برخورد قاطع با جایگاهداران متخلف، توسعه زیرساختهای «خودروی متصل» و ردگیری پیمایش و تعیین برنامه زمانبندی برای صفر شدن واردات گازوئیل یارانهای شد.
سردار رادان در پایان با اشاره به واردات روزانه ۵ میلیون لیتر گازوئیل گفت: این واردات با یارانه سنگین برای مصرف داخلی پرداخت میشود؛ اما بخشی از آن دوباره با همان یارانه، سر از کشورهای دیگر در میآورد. باید تا پایان سال با همکاری بخش انرژی واردات را به صفر برسانیم.
وی ابراز امیدواری کرد که با اقدامات مشترک وزارت نفت و فراجا، ایران «از واردکننده به صادرکننده سوخت» تبدیل شود و با همافزایی دستگاهها «شرمنده خون شهدا در حوزه پاسداری از ثروت ملی» نشویم.