یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ – Sunday 10 August 2025

ساعت: ۱۵:۳۱

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد:

ایران‌ پلاست، پیشران توسعه صنایع تکمیلی و صادرات غیرنفتی

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که ایران‌ پلاست فراتر از یک رویداد نمایشگاهی است، گفت: جایگزینی صادرات محصولات نهایی به‌ جای صادرات مواد خام یکی از اهداف محوری برگزاری این نمایشگاه است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، حسن عباس زاده با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ پلاست، در خصوص اهمیت آن اظهار کرد: ایران پلاست از مهم‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی کشور در حوزه صنعت پتروشیمی است که با رویکرد سیاست‌گذاری ، نقشی مؤثر در تقویت و توانمندسازی زنجیره پایین‌دستی ایفا می‌کند.

وی افزود: این رویداد فرصتی ارزشمند برای معرفی ظرفیت‌ های متنوع صنایع پایین‌دستی، ارتقای تعامل میان بازیگران زنجیره تولید، انتقال دانش و تجربه، و ترویج مفهوم ارزش‌افزوده در داخل کشور است. همچنین برگزاری این نمایشگاه بستر هم‌افزایی میان تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان پتروشیمی را فراهم کرده و سهم قابل‌توجهی در توسعه بازارهای داخلی و خارجی دارد.
عباس زاده با تأکید بر اینکه جایگزینی صادرات محصولات نهایی به‌جای صادرات مواد خام یکی از اهداف محوری برگزاری این نمایشگاه است گفت: طی سال‌های اخیر، شاهد افزایش مشارکت شرکت‌های پایین‌دستی در این رویداد بوده‌ایم که نتیجه آن، ارتقاء کیفیت و تنوع محصولات تولیدی و ورود بسیاری از آن‌ها به بازارهای جهانی بوده است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا نمایشگاه ایران‌پلاست صرفاً ویترینی برای نمایش محصولات است یا نقش سیاست‌گذار و پیشران را نیز ایفا می‌کند گفت: «به باور من، ایران‌پلاست یکی از معدود نمایشگاه‌های تخصصی در کشور است که افزون بر معرفی محصول، به‌عنوان بستری برای تبادل تجربه، یادگیری متقابل و تسهیل سرمایه‌گذاری عمل می‌کند.» ایران‌پلاست عرصه‌ای واقعی برای نمایش توانمندی‌های فنی و تولیدی صنعت پتروشیمی کشور است و تنها به معرفی محصولات محدود نمی‌شود، بلکه با حضور گسترده گروه‌های کالایی مختلف از جمله مواد اولیه، محصولات پلیمری و ماشین‌آلات تخصصی، زنجیره‌ای کامل از تأمین تا تولید را به نمایش می‌گذارد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به اهمیت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی در توسعه صنعت پلاستیک و پلیمر کشور ادامه داد: بخش عمده‌ای از ارتقاء فناوری در این صنعت، وابسته به بهره‌گیری از ماشین‌آلات پیشرفته و دانش فنی روز است. ایران‌پلاست در این زمینه نیز نقش مؤثری ایفا کرده و با ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان تجهیزات و مصرف‌کنندگان صنعتی، زمینه انتقال فناوری و افزایش بهره‌وری را فراهم ساخته است.

تمرکز بر گسترش زنجیره ارزش و توسعه صادرات

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت تولید محصولات پلیمری کشور به حدود ۹ میلیون تن در سال رسیده است، گفت: در سال گذشته، حدود ۸.۵ میلیون تن از این ظرفیت بالفعل شد که از این میزان، ۵ میلیون تن در داخل کشور به مصرف رسید و حدود ۳ میلیون تن نیز به بازارهای خارجی صادر شد.

عباس زاده تصریح کرد: اگر همین ۳ میلیون تن صادرات مواد اولیه در داخل کشور و در صنایع پایین‌دستی به کار گرفته شود، می‌توان تا سه برابر ارزش فعلی صادرات، ارزش‌آفرینی برای اقتصاد ملی ایجاد کرد. به گفته وی، تحقق این هدف دقیقاً در محور مأموریتی نمایشگاه ایران‌پلاست تعریف شده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه ایران‌پلاست با هدف ترویج زنجیره ارزش در داخل کشور، به‌جای تکیه بر خام‌فروشی، برگزار می‌شود و بستری برای حمایت از صنایعی فراهم می‌آورد که توان اشتغال‌آفرینی دارند و می‌توانند با تولید محصولات نهایی، نقش مؤثری در افزایش صادرات غیرنفتی ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به رشد کیفی و کمی صنایع پایین‌دستی حاضر در این رویداد اظهار کرد: در سال‌های ابتدایی برگزاری ایران‌پلاست، تمرکز اصلی بیشتر بر تولیدات ساده بود، اما اکنون شرکت‌های حاضر با محصولات فناورانه و پیشرفته در حوزه‌های مختلف مانند خودروسازی، ساختمان و حتی صنایع های‌تک در نمایشگاه شرکت می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از این شرکت‌ها توانسته‌اند وارد بازارهای پیشرفته جهانی شوند و حضور آن‌ها در ایران‌پلاست،افزون بر نمایش توانمندی‌های داخلی، ظرفیت بالای صادرات محصولات نهایی را نیز به نمایش می‌گذارد. این موضوع نشان‌دهنده بلوغ صنایع پایین‌دستی و توسعه پایدار صنعت پتروشیمی کشور است.

ایران‌پلاست؛ فراتر از یک ویترین محصول

وی با تاکید بر این که ایران‌پلاست، همچنین بستری مؤثر برای عبور از صادرات مواد خام و حرکت به‌سوی صادرات کالاهای نهایی است توضیح داد: «شرکت‌هایی که در نمایشگاه غرفه دارند، از یکدیگر یاد می‌گیرند. این تعامل به‌دلیل حضور گسترده شرکت‌ها در گروه‌های مختلف مانند مواد اولیه، ماشین‌آلات، کالاهای نیمه‌ساخته و ساخته‌شده، و خدمات فنی به‌وجود آمده است. این ارتباط میان بازیگران مختلف صنعت، منجر به عقد قراردادهای واقعی در ایام برگزاری نمایشگاه و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری شده است.»

معاون وزیر نفت ادامه داد: «از سوی دیگر، بازدیدکنندگان نیز با مشاهده توانمندی این شرکت‌ها، فرصت‌های جدیدی برای توسعه کسب‌وکار خود پیدا می‌کنند. در واقع، نمایشگاه ایران‌پلاست فقط یک رویداد نمایشگاهی در صنعت پتروشیمی نیست، بلکه فرصتی برای رشد، یادگیری و ایجاد شراکت‌های جدید میان فعالان زنجیره پتروشیمی است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی