به گزارش “راهبرد انرژی“، علیرضا آرمان مقدم، معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خصوص کاهش 15 همت از مبلغ تخصیص یافته به واردات سوخت در بودجه سال آینده به نسبت سال 1403، اظهار داشت: در واقع بودجه واردات بنزین بر اساس منابعی که قابل تامین است، برنامهریزی می شود و این عدد توسط لایحه دولت و آن چیزی که در مجلس به تصویب رسیده، برای واردات بنزین تخصیص پیدا کرده که ۶۵ همت است. لذا امیدوار هستیم که با اجرای برنامههای مدیریت مصرف و روشهای قیمتی بخصوص بتوانیم تا حدودی وضعیت ناترازی بنزین را از این طریق پایش و مدیریت کنیم.
آرمان مقدم در خصوص آخرین وضعیت ابلاغ مصوبه هیات دولت در واردات بنزین سوپر اعلام کرد: در ارتباط با بنزین سوپر، دستورالعملهای مربوطه عملا نهایی شده است. لذا از ابتدای سال آینده واردات بنزین سوپر می تواند اتفاق بیفتد و بخش خصوصی میتواند مجوز بگیرد و بنزین را به قیمتی که صرفه اقتصادی واردکننده باشد، وارد کند و شرکتهایی هم مجوز توزیع را خواهند گرفت. حال این وارد کننده و این توزیع کننده می توانند عملا در یک مجموعه یکپارچه این کار را انجام بدهند. اما نهایتا قیمت تمام شده بنزین سوپر، قیمت واقعی خواهد بود که شامل قیمتی خرید از بازارهای منطقهای، هزینههای انتقال، هزینههای توزیع است تا نهایتا به دست مصرف کننده برسد.
ارمان مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا فقط شرکتهای جایگاه دار برند صلاحیت واردات و عرضه بنزین سوپر را دارند، گفت: بله، شرکتهای برند با توجه به زیرساختهایی که دارند و در واقع عمدتاً جایگاه دار هم هستند، در بحث واردات و عرضه بنزین سوپر فعالیت خواهند کرد.