به گزارش “راهبرد انرژی“، محمدصادق عظیمیفر، صبح امروز سهشنبه (23 بهمن) همزمان با چهلوششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه، در آیین بهرهبرداری از طرحها و پروژههای متنوعسازی سبد سوخت کشور که با حضور کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و جمعی از مدیران صنایع خودروسازی و بخش خصوصی برگزار شد، عنوان کرد: امسال رشد مصرف فرآورده در بخش حملونقل نسبت به سال گذشته 7 درصد بوده است که بخشی از افزایش مصرف سوخت در بخش حملونقل طبیعی است و ناشی از افزایش ناوگان جدید است و بخشی دیگر ناشی از ضعف در اجرای سیاستهای کلان در بخش انرژی است.
وی افزود: 53 درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و متناسب با ورود خودروهای جدید به ناوگان، خودروهای فرسوده اسقاط نمیشوند و این ناوگان حدود 2 تا 3 برابر میانگین جهانی مصرف سوخت دارد، از طرفی در سبد سوخت مصرفی بخش حملونقل آنچنان که باید متناسب با سیاست بالادستی به بحث تنوعسازی سبد سوخت توجه نشده و این موضوع سبب شده مصارف تا حد زیادی افزایش پیدا کند.
مردم مقصر افزایش مصرف سوخت نیستند
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه در موضوع افزایش میزان مصرف سوخت، بیشتر از آنکه مردم مقصر باشند، مسئولان و بخش اجرایی کشور مقصرند، اظهار کرد: در سال 1399 سند تامین انرژی بخش حملونقل در افق 1420 تدوین و به تصویب شورای عالی انررژی رسید، در آن سند، نقشه راه که همان هدفگذاری کمی سبد سوخت کشور بود، مشخص و تعیین شد که سهم سبد سوخت انرژی کشور در افق ۱۴۲۰ باید چه تغییری کند.
عظیمیفر با اشاره به سهم 23 درصدی سیانجی در سبد سوخت حملونقل در افق 1420 بیان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر این روند سیر نزولی داشته است به طوری که سهم فرآورده سیانجی از 6 ماهه ابتدای سال 1400 تاکنون از 12.5 درصد به ۳.۶ درصد در 6 ماهه ابتدایی سال 1403 رسیده است، یعنی از میزان مصرف 23 میلیون مترمکعب در روز به رقم حدود 18 تا ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرد.
وی ادامه داد: دلیل اینکه ما در راستای سیاستگذاری شورای عالی انرژی کشور حرکت نکردیم ناشی از عدم تحقق اهداف در سالهای گذشته بوده است که بخشی از توقف منشا اقتصادی دارد و بخشی از آن نیز اساسا در کاهش توجه به مقوله سیانجی بوده است.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه امروز در بخشهای زیرساختها و توسعه زیرساختهای سوختگیری در بخش سیانجی، فعال کردن و استفاده حداکثری از کارگاههای تبدیل سیانجی و نیز استفاده از ظرفیت تولید کارخانه سیانجی موانع را مرتفع کردیم، گفت: طرحهایی اعم از فعال کردن طرح تبدیل رایگان ناوگان عمومی، بهرهبرداری از جایگاههای جدید و شروع ساخت 100 باب جایگاه جدید سیانجی در کشور و موضوع تبدیل کارخانهای خودروهای تولیدی به دوگانهسوز را دردستور کار داریم که این سیاست گذاریها نیز در ذیل بند ب ماده 46 قانون برنامه هفتم هم تاکید شده است، به این معنا که ما باید برای مدیریت مصرف، به سمت متنوعسازی سبد سوخت حرکت کنیم.
عظیمیفر به اضافه شدن سوخت زیستی بایواتانل به سبد سوخت کشور اشاره کرد و افزود: بحث اضافه شدن سوخت زیستی بایواتانل به سبد سوخت کشور یکی دیگر از اقدامهای مهمی است که با همکاری شرکت ایدرو انجام شده است، طرح زاگرس در استان کرمانشاه که همان طرح تولید بایواتانل است، به بهرهبرداری رسیده و اکنون در مرحله تست محصول قرار دارد که استفاده از بایواتانل به متنوعسازی سبد سوخت کمک خواهد کرد.
اسقاط 15 هزار ناوگان فرسوده در کشور
وی عنوان کرد: در 6 ماهه نخست امسال به اندازه چندین سال ناوگان فرسوده اسقاط شده است که این اقدام قابل تقدیر است و امیدواریم به هدفگذاری ماده 47 قانون برنامه پیشرفت که اسقاط ۱۵ هزار ناوگان فرسوده در کشور است، دست پیدا کنیم.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران یادآور شد: با توجه به اینکه سالی ۵۰ میلیارد دلار هزینه سوخت پرداخت میشود، اگر شرکتهای خودروساز تنها دو درصد راندمان مصرف سوخت خودروهای کشور را بهبود دهند، معادل یک میلیارد دلار صرفهجویی در منابع و مصارف کشور است و اثر قابل توجهی در بهبود ناترازی انرژی خواهد داشت.
عظیمیفر تصریح کرد: از تمام ابزارهای موجود اعم از ماده 12، صندوق بهینهسازی و تمامی ظرفیتها برای حمایت از صنعت سیانجی استفاده خواهیم کرد و امیدوارم با این همگرایی که در وزارت صمت و نفت دولت چهاردهم وجود دارد بتوانیم گام موثری در ادامه راه برای بهبود وضعیت تامین سوخت کشور و کاهش ناترازی در این بخش برداریم.
وی بیان کرد: از آقای مهندس پاکنژاد، وزیر نفت، برای توجه به مقوله بهینهسازی، حمایت از طرحهای متنوعسازی سبد سوخت و مساعدت برای بازپرداخت مطالبات پیمانکاران سیانجی نیز نهایت تشکر و قدردانی را دارم.