به گزارش “راهبرد انرژی“،فریبرز کریمایی، با تاکید بر لزوم حمایت از صنعت پتروشیمی و رشد صادرات در راستای کاهش خام فروشی، به ضرورت نقش وزارت نفت و همچنین وزارت امور خارجه و سفارتخانهها در رشد و تسهیل صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با تقویت دیپلماسی انرژی می توان به سوی تنوع در مفصد های صادراتی گام برداشت.
قائممقام دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، همچنین از بازارهای چین، هند، برزیل، آفریقا و اروپا بهعنوان مقاصد مهم صادراتی یاد کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن کارفرمایی صنعت می توانند پشتیبان هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی برای توسعه بازارهای جهانی و منطقه ای باشند و همانطور که اشاره شد با همکاری وزارت امور خارجه می توان تنوع بخشی به مقاصد صادراتی را محقق کرد.
تلاش برای حضور در بازارهای جدید
کریمایی بازارهای آفریقایی و نیز آمریکای جنوبی را از فرصت های مناسب برای توسعه صادرات دانست و گفت: با توجه به میزان تولید انواع محصولات پتروشیمی در ایران، مجتمع های پتروشیمی میتوانند نیاز کشورهای مختلف را تامین کند.
وی همچنین با اشاره به بازارهای اروپایی اظهارکرد: این بازارها نیز ظرفیت بالایی برای صادرات دارند، اما به دلیل برخی محدودیتها، صادرات با موانعی مواجه است که دیپلماسی انرژی و تلاش برای رفع مانع های موجود می تواند زمینه ساز حضوردر بازارهای اروپایی باشد.
قائممقام دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به اهمیت کیفیت محصولات ایرانی گفت: محصولات پتروشیمی ایران از استانداردهای بینالمللی و لایسنسهای معتبر اروپایی برخوردارند، بنابراین اگر در برخی بازارها حضور نداریم، مشکل از کیفیت نیست، بلکه به دلیل وجود برخی محدودیتهای تجاری است.