یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۱۷:۰۲

قطر از ر‌تبه اول صدور گاز ال ان جی به رتبه سوم سقوط کرد

قطر از رتبه اولی صدور گاز ال‌ان‌جی از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون در سال ۲۰۲۳ به رتبه سوم سقوط کرد. به همین جهت، این کشور برنامه بلندمدت پنج‌ساله‌ای برای توسعه حجم تولید و صادرات LNG خود با پشتیبانی ناوگان جدید حمل‌ونقل LNG تدوین کرده است.

به گزارش “راهبرد انرژی“، در سال ۲۰۲۳ میلادی نوسانات زیادی در تولید و تقاضای LNG باعث تغییراتی در پایه‌های تجاری در سراسر جهان شده است. اروپا در تلاش برای جایگزینی خط لوله گاز روسیه بود و پروژه LNG2 قطب شمال روسیه نیز با تحریم‌های بین‌المللی سختی مواجه شد، در حالی‌که آمریکا به دنبال تضمین بازار‌های صادراتی بود.

در این راستا، آمریکا با استفاده از فرصت‌ها در رتبه اول صدور این نوع گاز قرار گرفت و قطر به رتبه سوم بسنده کرد. با افزایش اقدامات آمریکا برای تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده LNG در جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی و به دنبال شوک‌های وارده به این بازار ناشی از حمله روسیه به اوکراین و بحران دریای سرخ، تجارت دریایی LNG دستخوش تغییرات زیادی شد.

در ادامه این گزارش آمده است که کشتی‌های حامل LNG جزو اولین کشتی‌هایی بودند که در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی مسیر دماغه امید نیک را تغییر دادند و از تردد در مسیر دریای سرخ اجتناب کردند.

در میان تمام این حوادث ناگهانی ژئوپلیتیکی که تجارت انرژی را تحت تأثیر قرار داده است، قطر اولین کاهش حجم صادراتی خود را از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون به ثبت رساند و در سال ۲۰۲۳ میلادی به جایگاه سوم در صادرات جهانی LNG سقوط کرد. با نگاهی به پروژه‌های در دست اجرای قطر در حوزه تولید گاز و تعهدات این کشور در حوزه سفارش حامل‌های LNG، از دید کارشناسان این سقوط از رتبه اول قابل پیش‌بینی برای قطر نبود.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و مدیرعامل قطر انرژی، در فوریه ۲۰۲۴ میلادی پروژه جدید تولید LNG با نام North Field West را افتتاح کرد. این پروژه توسعه گاز به میزان ۱۶ میلیون تُن در سال است که علاوه بر پروژه‌های موجود ۳۲ میلیون تُنی North Field East، بیش از ۱۶ میلیون تُن به میزان استحصال گاز LNG نیز در North Field South اضافه می‌شود.

به گفته وی، در پروژه North Field West تولید LNG تا سال ۲۰۳۰ میلادی تا ۸۵ درصد افزایش می‌یابد و از سطح فعلی ۷۷ میلیون تُن در سال به ۱۴۲ میلیون تُن در سال خواهد رسید. سعد الکعبی در پایان به مشارکت قطر انرژی در پروژه‌های خارج از کشور اشاره کرد و گفت با اجرایی شدن پروژه تولید ۱۸ میلیون تُن LNG در سال در تگزاس، قطر ظرفیت تولید LNG خود را در چند سال آینده دو برابر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی