یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۹:۵۵

پیامدهای جنگ در خاورمیانه بر بازار جهانی انرژی

آنچه جهان بیش از همه از آن می‌ترسد، اختلال در جریان منابع انرژی در مناطق حساس مانند دریای سرخ، تنگه هرمز، کانال سوئز یا باب المندب است که به افزایش شدید قیمت‌های بین المللی انرژی منجر خواهد شد

به گزارش “راهبرد انرژی“،خاورمیانه مرکز اصلی جهانی تولید نفت و گاز طبیعی به ویژه در منطقه خلیج فارس و غرب آسیا محسوب می‌شود. آنچه جهان بیش از همه از آن می‌ترسد، اختلال در جریان منابع انرژی در مناطق حساس مانند دریای سرخ، تنگه هرمز، کانال سوئز یا باب المندب است که به افزایش شدید قیمت‌های بین المللی انرژی منجر خواهد شد و بر اقتصادها به ویژه اقتصادهای غربی و اروپایی که به تداوم جریان انرژی برای تغذیه صنایع و حفظ امنیت انرژی خود وابسته هستند، تأثیر می‌گذارد.

این امر به نوبه خود هزینه‌های حمل و نقل و قبوض انرژی را برای مصرف کنندگان افزایش می‌دهد و رکود اقتصادی شدید بین المللی را باعث می‌شود.

علاوه بر این، بازارهای بین المللی سهام در سایه وضعیت عدم یقین شاهد بی‌ثباتی خواهند بود، به ویژه به علت به تاخیر افتادن آن بخش از تجارت جهانی که به الگوهای تحویل در زمان‌های معین وابسته هستند مانند شرکت‌های فناوری، خودروها و صنایع متعدد و مشخصا صنایعی که به مواد اولیه و الکترونیکی که از کشورهای خاورمیانه عبور می کند و یا از آن ناشی می‌شود، وابسته هستند.

در مورد پیامدهای سیاسی و انسانی، هر گونه درگیری در خاورمیانه منجر به یک بحران انسانی بزرگ در داخل بلکه در خارج خواهد شد، به این ترتیب که میلیون‌ها پناهنده از مناطق جنگی فرار می‌کنند، همانطور که در جنگ های افغانستان، عراق و سوریه اتفاق افتاد.

علاوه بر این، اختلال در زنجیره‌های تامین فناوری‌های اصلی به ویژه «عناصر کمیاب زمین» و نیم‌رساناها می‌تواند بر بسیاری از صنایعی تاثیر بگذارد که بر خاورمیانه برای دسترسی به برخی از مواد خام متکی هستند.

شکی نیست که صاحبان سرمایه سعی خواهند کرد سیستم های بانکداری سنتی محلی در کشورهایی را دور بزنند که تحریم‌های بین المللی بر آن‌ها اعمال می‌شود یا در آن‌ها در زمان جنگ محدودیت‌های بانکی بر نقل و انتقالات سنتی اعمال می شود. با این حال، استفاده‌های دیجیتال و غیر سنتی تهدیدات امنیتی سایبری و حملات سایبری را افزایش می‌دهد. هکرها ممکن است بورس‌ها را در طول هرج و مرج جنگ هدف قرار دهند.

با اینحال، کشورهایی مانند چین ارزهای خود را توسعه داده و یوان دیجیتال را برای تقویت روابط اقتصادی و دور زدن تحریم های غرب برای کشورهایی معرفی کرده‌اند که به دنبال جایگزینی برای دلار آمریکا هستند. این اقدام به سرمایه گذاران در زمان جنگ یا برای حفظ سرمایه اطمینان می‌دهد. این مساله به نفع غرب، به ویژه آمریکا نیست.

منبع: https://www.alraimedia.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی