یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۸:۰۱

گزارش تصویری بهره‌برداری از فاز یک پلیمر پادجم

نجفی اردکانی افزود: از سال ۱۳۸۹ اجرای طرح توسعه فاز دوم پتروشیمی جم در راستای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش آغاز شد.

به گزارش “راهبرد انرژی“، فاز نخست پروژه پلیمر پادجم با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عسلویه به بهره برداری رسید.
محمد هاشم نجفی اردکانی، مدیرعامل پتروشیمی جم در مراسم بهره برداری از این طرح گفت: این طرح قصه پرغصه و یکی از پرچالش‌ترین طرح‌های صنعت پتروشیمی بوده است.
نجفی اردکانی افزود: از سال ۱۳۸۹ اجرای طرح توسعه فاز دوم پتروشیمی جم در راستای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش آغاز شد.
وی گفت: این طرح قرار بود در مدت ۴۱ ماه به ثمر رسد، اما به علت تحریم‌ها متوقف شد و اکنون پس از ۱۴ سال این طرح در سایه خودباوری ملی به ثمر نشسته است.
مهدی مسکنی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم گفت: این کار پس از ۱۴ سال بلاتکلیفی در سایه تلاش و اداره جوانان انقلابی صورت گرفت.
مهدی مسکنی افزود: پتروشیمی جم امروز تبدیل به قطب پلیمر کشور شده است. بیش از ۷۰ هزار تن مصرف‌ای بی اس در کشور است و جم امروز کشور را در این محصول به خودکفایی رسانده است. وی گفت: نوروز رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی مرا خواستند، فرایند اجرای طرح را به ایشان گزارش کردم و قول گرفتم در مراسم افتتاح این طرح شرکت کنند. امروز این طرح را به روح بلند شهید رئیسی تقدیم می‌کنم.
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: تعیین تکلیف و افتتاح پروژه ای پس از ۱۴ سال در دولت سیزدهم توسط جوانان پاکدست تحقق رویکرد اعتماد به ظرفیت منابع انسانی داخلی و شعار ما می‌توانیم آیت الله رئیسی است.
مرتضوی در آئین بهره برداری از فاز نخست پتروشیمی پادجم در عسلویه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: در فاز نخست این پروژه سالانه ۷۰ هزار تن مواد اولیه برای ساخت خودرو و لوازم خانگی که از نیازهای استراتژیک بازار داخلی است تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه آیت الله رئیسی تاکید بر تعیین تکلیف ۶۳ هزار پروژه نیمه تمام در کشور داشت ادامه داد: پادجم باید در مدت ۴۸ ماه به بهره برداری می رسید اما ۱۴ سال زمان بر شده بود که این امر میزان زیادی خسارت برای صاحبان سرمایه به همراه داشته است.
وزیر کار با اشاره به اینکه باید علت تاخیر در اجرای پروژه بررسی شود، گفت: بهره برداری از پروژه پاد جم علاوه بر اشتغال آفرینی و تامین نیاز داخل، برای کشور ارزآوری نیز به همراه دارد.
مرتضوی اظهار داشت: تولیدات پادجم علاوه بر خودکفایی در مراحل بعدی ۲۰۰ هزار تن تولید سالانه خواهد داشت و بخش قابل توجهی از بازار جهانی را بدست خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه تحریم نباید بهانه ای برای توقف پیشرفت کشور شود افزود: آیت الله رئیسی مرد بحران شکن و حضور در میدان بود و پیگیری مشکلات مردم را اولویت می دانست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموعه پتروشیمی توسعه پلیمر پادجم علاوه بر حل مشکل ارزبری نقش مهمی در حل مشکلات کشور در تولید مواد اولیه صنایع و اشتغال‌زایی ایفا کرده است.
مرتضوی گفت: شهید رئیسی قبل از تشکیل دولت، سفرهای استانی خود را آغاز کرد و اولین سفرش برای حل بحران آب در استان خوزستان بود که با وجود برخورداری از سدهای پرآب و رودخانه های جاری ۷۰درصد مردم تنش آبی داشتند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه ریزی ۴۸ سفر استانی و انجام چند سفر سرزده ادامه داد: طرح های نیمه تمام در حوزه های اکتشاف، میادین نفتی و گازی، پالایش و صنایع پتروشیمی شناسایی شدند و یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
وزیر کار همچنین در این آئین از تغییر نام این مجموعه به پتروشیمی شهیدرئیسی خبر داد.
شایان ذکر است عملیات ساخت پتروشیمی پادجم به‌عنوان مجری طرح تولید ABS/Rubber از زیرمجموعه‌های شرکت پتروشیمی جم در سال ۱۳۹۴ خورشیدی آغاز شد.
پروژه پلیمر پادجم از مهم‌ترین طرح‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه در زمینی به مساحت ۱۵هکتار در حال ساخت است، ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار متریک تن ABS در سال و ۶۰ هزار متریک تن Rubber در سال را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی