یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۰:۵۲

مدیرعامل پتروشیمی فارابی خبر داد:

اقدامات ارزشمندی برای تامین خوراک پایدار در پتروشیمی فارابی انجام شده است

کفایتمند غیور افزود: دو طرح خیلی خوب توسعه ای داریم. یکی طرح استحصال فیوماریک اسید از پساب PA که پیشرفت خوبی دارد و می تواند ۱۴۰۰ تن در سال محصول فیوماریک اسید تولید کرده و معضلات زیست محیطی ما را هم رفع نماید.

به گزارش “راهبرد انرژی“، مسعود کفایتمند غیور، مدیرعامل پتروشیمی فارابی در حاشیه مجمع عمومی سال مالی 1402 این شرکت اظهار داشت: اتفاقات خوبی در سال گذشته در پتروشیمی فارابی بواسطه زحمات همکاران محقق شده است. در سال گذشته شرکت از زیان انباشته خارج شد و به دنبال این رفت که با تعویض کاتالیست، بهره وری و بازده خودش را ارتقا بدهد.
کفایتمند با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تامین خوراک پایدار مجتمع، توضیح داد: اتفاقات خوب دیگری رقم خورده که ما در سال جاری نتایج آنها را شاهد خواهیم بود. افزایش دو برابری خوراک دی اتیل هگزانول برای تولید “دی اکتیل فتالات(DOP)” را داریم که به 577 تن در سال افزایش پیدا کرده است. همچنین تامین خوراک اورتو-زایلین در تولید انیدرید فتالیک (PA) از طریق پتروشیمی بوعلی سینا در حال محقق شدن است که امیدواریم در قالب قرارداد بین مجتمعی منعقد شود و رایزنی‌های مربوطه در حال انجام است که با انجام این کار یک پایداری خوبی در خوراک اورتو-زایلین خواهیم داشت. در واقع با تحقق این مهم، اورتو-زایلین را از طریق خط لوله دریافت می کنیم و هزینه های حمل که قبلا از پتروشیمی نوری تامین می شد، حذف شده است. همچنین دنبال آن هستیم که مخازن را که ظرفیت و فرصتی نادر و خاص برای پتروشیمی فارابی است، توسعه دهیم چرا که زمینهایی برای توسعه مخازن داشته و در کنار آن دسترسی به آبهای آزاد و اسکله صادراتی داریم و امیدواریم این ظرفیتهای بالقوه را به بالفعل تبدیل نماییم.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی با اشاره به اجرای طرحهای در حال توسعه فیوماریک اسید و اتانول سنتزی افزود: دو طرح خیلی خوب توسعه ای داریم. یکی طرح استحصال فیوماریک اسید از پساب PA که پیشرفت خوبی دارد و می تواند 1400 تن در سال محصول فیوماریک اسید تولید کرده و معضلات زیست محیطی ما را هم رفع نماید.
کفایتمند تصریح کرد: پروژه تبدیل متانول به اتانول سنتزی هم با هزینه 116 میلیون دلاری که بازگشت سرمایه حدود 26 درصدی دارد، پروژه بسیار سوددهی است و مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی آن به خاطر شرایط بازار در حال تدقیق است تا گامهای محکمی برای اجرای آن برداریم. لذا مصوبات و موافقت اصولی آن اخذ شده و در حال تامین مالی آن از طریق مذاکره با بانکها و صندوق توسعه ملی هستیم و حتی برخی مجموعه ها برای فاینانسور شدن اعلام آمادگی کرده اند تا پروژه را به صورت EPCF به آنها واگذار نماییم.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی اعلام کرد:‌ تامین خوراک پایدار مجتمع و طرحهای توسعه ای اتفاقات خوبی است که در سال گذشته با زحمات مدیران سابق سنگ بنای آنها گذاشته شده است و امیدوارم به بهره برداری برسانیم. همچنین حل و فصل پرونده های حقوقی شرکت را به جد پیگیر هستیم که به جاهای خیلی خوبی رسیده و خبرهای خوبی برای سهامداران شفارا در ماههای آتی خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی