شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ – Saturday 21 September 2024

ساعت: ۲۱:۰۹

پتروشیمی گلستان سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب آب می‌خواهد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به نیاز سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب آب در صنعت پتروشیمی این استان گفت: تنها راهکار تامین آب پتروشیمی بهره گیری از پساب فاضلاب خانگی شهر‌های گلستان است.

به گزارش “راهبرد انرژی“،ابوالفضل رحیمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در نشست‌ خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: تنها راه تامین آب برای پتروشیمی گلستان آب و فاضلاب استان گلستان است؛ مجتمع پتروشیمی به ۱۵ میلیون متر مکعب در سال آب نیاز دارد و چنین آب شیرینی در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای حل این دغدغه باید همانند سایر صنعت‌های بزرگ کشور به سراغ پساب ناشی از فاضلاب شهری برویم و در این راستا حدود یک‌سوم این نیاز در شهر گرگان تامین و آماده بهره برداری است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان ادامه داد: با توجه به اینکه سرمایه گذار کلانی برای این مقوله در دسترس گلستانی‌ها نیست لذا تصمیم بر آن شد تا به صورت جداگانه برای هر شهر مزایده گذاریم، چون هیچ سرمایه‌گذار بسیار بزرگی که بتواند این همه این منابع را تامین کند وجود ندارد.

رحیمی با اشاره به اینکه ۱۸۰ روستای استان گلستان دچار تنش آبی هستند، گفت: ۲۴ ناوگان آبرسانی سیار در استان فعال است که آب شرب این روستا‌ها را تامین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۰ هزار سرویس آبرسانی به روستا‌هایی که دچار مشکل هستند ارسال شد که ۱۲۵ هزار نفر در روستا‌های مورد نظر از طرح آبرسانی بهره‌مند شدند.

رحیمی افزود: از شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲ شاهد افزودن ۱۲۹ حلقه چاه آب شرب، ۶۰۸ کیلومتر خطوط انتقال و ۶ هزار و ۸۶۰ متر مکعب مخزن ذخیره بوده و ۳۵۲ دهنه چشمه و چاه بازسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت میزان هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان اعتبار آب و فاضلاب برای پروژه‌های خود سرمایه گذاری کرد، یاد آورشد: ۲۵ میلیارد تومان در شهرستان بندرگز، ۱۰۶ میلیارد تومان در شهرستان ترکمن، ۱۵۲ میلیارد تومان در شهرستان رامیان، ۷۳ میلیارد مینودشت، ۲۵۹ میلیارد تومان در شهرستان آق قلا، ۲۱۰ میلیارد تومان در شهرستان آزادشهر، ۲۱۱ میلیارد تومان در شهرستان علی آباد، ۱۰۷ میلیارد در کردکوی، ۱۴۷ میلیارد تومان در شهرستان مراوه‌تپه، ۹۹ میلیارد تومان در شهرستان گمیشان، ۵۷ میلیارد تومان گالیکش، ۳۶۹ میلیارد تومان در شهرستان گرگان هزینه شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان گفت: متوسط مصرف آب در کشور‌های پربارش و پرمصرف اروپایی ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر در روز است، اما در ایران ۲۵۰ لیتر به ازای هر خانوار است و ادامه این روند ما را در تأمین آب دچار مشکل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی