شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ – Saturday 23 November 2024

ساعت: ۰۲:۴۱

گزارشی از ارائه و تسهیم تجربیات برتر بهره برداری و مدیریت دانش پالایش نفت تهران

در اولین کنفرانس مدیریت دانش شرکت های پالایش نفت کشور
اولین کنفرانس مدیریت دانش شرکت های پالایش نفت کشور به میزبانی هلدینگ پتروپالایش اصفهان در اردیبهشت ماه سال جاری با هدف تسهیم تجربیات برتر در حوزه بهره برداری شرکت های پالایشی با رویکرد مدیریت دانش برگزار شد.

به گزارش “راهبرد انرژی“، در این کنفرانس علاوه بر مسئولان بهره برداری و مدیریت دانش کلیه شرکت های پالایشی، نمایندگان شرکت های پتروشیمی اصفهان، پژوهشگاه و دانشگاه صنعت نفت، نفت سپاهان و نفت جی نیز حضور داشته و تجربیات برتر خود را ارائه نمودند.
شایان ذکر است از میان حدود هشتاد تجربه و درس آموخته ارسال شده به دبیرخانه کنفرانس مذکور، در نهایت و پس از داوری ها، هفده تجربه برتر انتخاب و ارائه گردید که از این میان هر دو تجربه منتخب ارسالی از سوی پالایشگاه تهران جزء تجربیات پذیرفته شده قرار گرفتند.
همچنین تنها سخنرانی و ارائه تجربیات برتر در حوزه مدیریت دانش نیز به دعوت دبیرخانه کنفرانس، به شرکت پالایش نفت تهران اختصاص یافت.

تیم اعزامی شرکت پالایش نفت تهران به کنفرانس مدیریت دانش
(آقایان خصوصی، گودرز، مومنی فراهانی، داودی فر، اصغری و آرامش)

درس آموخته های ارائه شده توسط نمایندگان شرکت پالایش نفت تهران در کنفرانس رویش دانش
ردیف عنوان تیم ارائه دهنده
1 افزایش طول عمر و راندمان دیگ های بخار پالایشگاه تهران
(از طریق رفع Tube Failure مکرر در دیگ های بخار) غلامرضا خصوصی
2 فرآیند های اصلاحی در راستای استمرار تولید پکیج IPSORB
و بهبود کیفیت محصولات واحد ایزومریزاسیون علیرضا گودرز
3 الزامات مدیریت دانش در واحد های عملیاتی
و تجربیات برتر مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت تهران فرشید مومنی فراهانی

غلامرضا خصوصی، سرپرست سرویس های آب، برق و بخار به عنوان اولین ارائه دهنده از شرکت پالایش نفت تهران به ارائه تجربیات و دستاوردهای عملیاتی در خصوص بهینه سازی و افزایش طول عمر دیگ های بخار پالایشگاه تهران پرداخت.

این تجربه در خصوص اضافه نمودن محفظه های دسترسی آسان (Hand hole) بر روی لوله رابط و پخش کننده (Header) دیواره های جانبی دیگ بخار و برقراری امکان دسترسی به نقاط غیر قابل رویت تیوب های دیواره دیگ بخار بود، که امکان تمیز کاری داخل 138 تیوب دیواره های جانبی را به روش مکانیکی و بدون هیچ آسیبی به
تیوب ها فراهم ساخته و بدین ترتیب رسوبات بسیار زیادی از داخل تیوب ها خارج گردیده است.
از نتایج و دستاوردهای حاصل این تجربه عملیاتی شده در پالایش نفت تهران، می توان به افزایش طول عمر کاری و راندمان دیگ های بخار ( به میزان 6 درصد) و نیز جلوگیری از تعویض زودرس تیوب ها و افزایش زمان در سرویس بودن دیگ ها اشاره نمود.
در بخش دیگری از کنفرانس و در دومین پانل اختصاصی شرکت پالایش نفت تهران علیرضا گودرز، رئیس پالایش “منطقه ج” به چهار مورد از بهبودهای ایجاد شده در پکیج IPSORB و با هدف استمرار تولید و بهبود کیفیت محصولات ایزومریزاسیون پرداخت.

شایان ذکر است در واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه تهران پکیجی به نام IPSORB طراحی و نصب شده که هدف آن بالا بردن عدد اکتان بنزین تولیدی در واحد ایزومریزاسیون است. این پکیج که توسط شرکت AXENS فرانسه طراحی و به دست متخصصان توانمند داخلی راه اندازی شده، اولین پکیج در نوع خود است که مالکیت و افتخار بهره برداری از آن از سال 1391 نصیب پالایشگاه تهران شده است. واقعیت آن است که در طول این سال ها به دلیل عدم وجود تجربیات عملیاتی از سوی طراح و سازنده، در بهره برداری از این پکیج با مشکلات نسبتاً زیادی مواجه بوده ایم که خوشبختانه با همت پرسنل جوان و تلاشگر واحد مذکور، رفته رفته این ایرادات و اشکالات شناسایی و با تکیه بر توان داخلی و استعداد سرمایه های انسانی برطرف گردیده اند.
علیرضا گودرز در ادامه و از میان مهم ترین بهبود های صورت گرفته به چهار مورد تجربه عملیاتی شده شامل نصب یک مبدل به عنوان پیش گرم کننده جریان محصول، تدوین دستورالعمل جامع گرم کردن سیستم پکیج IPSORB، طراحی و نصب پکیج فیلتراسیون جریان بازگشتی و نیز طراحی و نصب صدا خفه کن (Silencer) در مسیرهای انتقال فشار و جزئیات فنی مربوطه به همراه نتایج و دستاوردهای مثبت آن که منجر به کاهش توقف های این پکیج گردیده است اشاره نمود.
فرشید مومنی فراهانی، رئیس آموزش و تجهیز سرمایه های انسانی و مدیریت دانش به عنوان سومین سخنران و ارائه دهنده از جانب شرکت پالایش نفت تهران، ضمن بیان خلاصه ای از مهم ترین اقدامات و دستاوردهای مدیریت دانش در این شرکت از سال 1386 به عنوان نخستین پالایشگاه استقرار دهنده مدیریت دانش در صنعت پالایش کشور و اشاره به الگوبرداری بیش از 86 سازمان ایرانی از مدیریت دانش پالایشگاه تهران، به ارائه نکاتی در خصوص الزام و ضرورت بکاربست و جاری سازی مدیریت دانش در واحدهای عملیاتی پرداخت.

مومنی فراهانی ضمن اشاره به قانون 10 – 20 – 70 در مدیریت منابع انسانی ( معروف به مدل یادگیری کارکنان) بیان داشت که براساس این اصل و قانون، 70 درصد مهم ترین منبع یادگیری برای کارکنان در سازمان ها را “تجربیات و درس آموخته ها” تشکیل می دهند. وی همچنین ضمن تشبیه فرآیند مدیریت دانش به زنجیره تامین، بیان داشت که امروزه تعیین اهداف و حوزه های دانشی کلیدی (بحرانی) و مورد نیاز سازمان در قالب نقشه دانش های بحرانی و درخت های دانشی فرآیند محور به منظور جهت دهی استراتژیک به فعالیت های دانشی کارکنان و تضمین اثربخشی اقدامات دانش محور سازمان یک ضرورت انکار ناپذیر است و در گام بعد و پس از ثبت و انتشار درس آموخته ها آن چه بسیار مهم است، تسهیم و انتشار آن با گروه های هدف مربوطه و بکاربست این دانش ها و تجربیات در عمل می باشد.

منبع: روابط عمومی و بین الملل شرکت پالایش نفت تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی