یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۲:۱۹

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

قرارداد ساخت توربوکمپرسورهای فشارافزایی پارس جنوبی به زودی امضاء می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه از امضای قرارداد ساخت توربوکمپرسورهای فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش “راهبرد انرژی“،محسن خجسته‌مهر، ظهر امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه 1403) و در حاشیه دومین روز از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه این نمایشگاه بسیار متفاوت‌تر از نمایشگاه پارسال است، بیان کرد: حضور ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی و نمایش دستاوردهای دولت سیزدهم در این نمایشگاه، آن را متمایز کرده است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بیست‌وهشتم نفت ایران فرصتی است تا عملکردها و دستاوردها رونمایی شود، تصریح کرد: این نمایشگاه محصولات متنوعی را برای تکمیل زنجیره ارزش نشان می‌دهد و توسعه کسب‌وکار در این رویداد نمود واقعی دارد، زیرا بخش صنعت کشور رونق گرفته و نشان می‌دهد صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه بخش بالادستی صنعت نفت وظیفه ثروت‌آفرینی و درآمدزایی دارد، افزود: کل فعالیت در زنجیره ارزش شرکت ملی نفت برای این است که رشد اقتصادی مطلوبی داشته باشیم؛ پارسال از محل صادرات نفت و میعانات گازی ۳۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم.

خجسته‌مهر خاطرنشان کرد: در بخش توسعه میدان‌های نفتی و گازی در دو دولت گذشته ۱۳ میلیارد دلار قرارداد بسته شده که معادل سالی یک‌ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، اما در دو و نیم سال دولت سیزدهم ۱۵ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم که سالانه ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و رشدی چهار برابری را نشان می‌دهد؛ این‌ها دستاوردهای بزرگ و افتخارهای دولت سیزدهم است.

خجسته‌مهر با اشاره به حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی گفت: تا نیمه نخست امسال برداشت از فاز ۱۱ این میدان مشترک گازی افزایش خواهد یافت.

خجسته‌مهر همچنین به توسعه میدان مشترک فرزاد اشاره کرد و گفت: جکت میدان مشترک فرزاد ب در حال ساخت است و امیدواریم امسال جکت نصب و حفاری آغاز شود، همچنین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در حال تهیه DPOP در میدان فرزاد الف است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، یکی از اقدامات مهم سال 1402 را آغاز طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: این پروژه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اجرای آن ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد و ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز برای کشور به همراه خواهد داشت. شرکت‌هایی که برای این پروژه انتخاب کرده‌ایم باید در حوزه مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک، به ساخت توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی و اقامتی اقدام کنند. برای ساخت توربوکمپرسورها هم هفت قطب را تعریف کردیم.

وی از امضای قرارداد ساخت توربوکمپرسورهای سکوهای فشارافزایی پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همچنین سکوی 13A پارس جنوبی را که به دلیل حادثه از دست رفته بود و از سال 94 تا کنون با ترک فعل درباره آن مواجه بودیم، امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

اگر تکمیل فاز ۱۱ ساده بود چرا انجام ندادند؟

وی تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی را یکی از اقدام‌های مهم کشور برشمرد و افزود: اگر تکمیل این پروژه آسان بود، چرا قبلاً آن را انجام ندادید؟ اگر هم می‌گویند کار مهمی نبوده، باز هم حرف خطایی است! اینکه ۲۰ سال پروژه در اختیار خارجی‌ها باشد و نگذارند خودمان آن را انجام دهیم قابل قبول نیست. طبیعی است که نمی‌خواستیم یک سکو به آن بزرگی را جابه‌جا کنیم، اما با موضوعات و شرایطی روبه‌رو شدیم که مجبور به انتخاب بودیم.

خجسته‌مهر مهم با اشاره به اقدام‌هایی که در جریان اجرای این پروژه وجود داشته است، گفت: در این پروژه نیازهای زیادی داشتیم که کسی به ما کمک نکرد و شاید روزی مستندی از این موضوعات تهیه شود تا مردم در جریان آن‌ها قرار بگیرند. درباره فاز ۱۱ همین بس که رئیس‌جمهور گفت: «برای وزارت نفت همین تکمیل فاز ۱۱ کافی بود تا بگوییم چه‌ کاری انجام داده است!». از نظر ما این کارها اصلاً قابل قیمت‌گذاری نیستند. یکی دیگر از کارهای مهم در این دوره، تکمیل فاز ۱۴ بود که پس از ۱۴ سال به ثمر نشست.

منبع: روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی