یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ – Sunday 22 September 2024

ساعت: ۰۲:۴۰

توافق با صندوق توسعه ملی برای تامین مالی پروژه فشارافزایی پارس جنوبی

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران گفت: برای تامین سرمایه‌گذاری پروژه فشارافزایی، جلسات متعددی با صندوق توسعه ملی داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای امضا خواهد شد که تامین مالی از طریق این صندوق با قرارداد epc+fانجام خواهد شد.

به گزارش “راهبرد انرژی“، رضا دهقان، امروز (جمعه، ۲۱ اردیبهشت) در سومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پنل تخصصی طرح‌های توسعه‌ای و عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس با رویکرد جذب سرمایه، تامین کالا و فناوری نوین با اشاره به اینکه پارس جنوبی ۸ درصد گاز جهان و نیمی از ذخایر گاز ایران را در خود جای داده است،‌ افزود: اگرچه ۵۰ درصد از ذخایر گازی ایران در پارس جنوبی است، ۷۰ درصد از گاز و نیمی از بنزین کشور از این میدان مشترک تولید می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از اجرای پروژه فشارافزایی نگهداشت سطح تولید گاز در این میدان مشترک است و در یک دهه آینده استراتژیک‌ترین طرح وزارت نفت خواهد بود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه می‌شود، تاکید کرد: در واقع، به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری، ۲۵ برابر به درآمد کشور اضافه می.کند.

دهقان گفت: برای تامین سرمایه‌گذاری پروژه فشارافزایی، جلسات متعددی با صندوق توسعه ملی داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای امضا خواهد شد که تامین مالی از طریق این صندوق با قرارداد epc+fانجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تجربه‌های موفق در دنیا، فشار‌افزایی به طور متعارف احداث کمپرسورها در نزدیک‌ترین مکان به مخزن انجام می‌شود، افزود: حتی اگر این قابلیت وجود داشته باشد کمپرسورها در بستر دریا نصب می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه به دلیل محدودیت‌های فنی و اجرایی به فشارافزایی در ایران به اجرای طرح فشارافزایی در ساحل نیز فکر کردیم، ادامه داد: اما با بررسی‌های اجرایی به این نتیجه رسیدیم که توانایی برای اجرا در دریا وجود دارد و سازندگان ایرانی و سکوسازان می‌توانند سکوها و کمپرسورهای مورد نیاز را بسازند.

دهقان تاکید کرد: موضوع بعدی نحوه چیدمان سکوها در دریا بود که در نهایت ۷ منطقه در دریا در نظر گرفتیم که هر منطقه ۴ سکو دارد که از این تعداد ۲ سکوی فشار افزایی، یک سکوی تولید برق و یک سکوی مسکونی دارد که بین هر سکو پل‌های ارتباطی قرار می‌گیرد.

وی مجموع وزنی ۲۸ سکوی مورد نیاز برای اجرای طرح فشارافزایی را ۲۸۰ هزار تن دانست و گفت: این در حالی است که ۴۰ سکوی موجود در پارس جنوبی ۲۰۰ هزار تن است که نشان‌دهنده فرصت بزرگ اجرای طرح فشارافزایی برای سازندگان داخلی است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران افزود: همچنین ۷۰۰ کیلومتر خط لوله زیردریایی باید بین این سکوها کشیده شود.

دهقان ادامه داد: در پایان سال گذشته ۴ قرارداد با ۴ شرکت ایرانی برای اجرای طرح فشارافزایی در پارس جنوبی امضا کردیم که شامل پتروپارس، اویک، قرارگاه خاتم‌النبیا و شرکت مپنا است.وی با اشاره به اینکه هر کدام از این شرکت‌ها سابقه کار در توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی را داشتند، گفت: تلاش کردیم تا در تقسیم‌بندی، همان فازهایی برای فشارافزایی برای شرکت‌های ایرلنی انتخاب شود که پیش از این در توسعه آن دخیل بودند.

منبع: روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی