شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ – Saturday 21 September 2024

ساعت: ۲۳:۴۵

مدیرعامل پتروشیمی گلستان تاکید کرد:

امکان تامین خوراک پتروشیمی گلستان از مخازن اکتشافی همجوار مجتمع وجود دارد

پتروشیمی گلستان موتور توسعه استان گلستان خواهد بود
یزدانی اعلام کرد: یکی از منابع تامین مستمر گاز همان میدان گازی اطراف مجتمع است که کشف شده ولی باید در درجه اول اکتشاف و حجم گازش برآورد بشود. لذا امیدواریم ظرف دو سه سال آینده با اکتشافی که از این مخزن گاز خواهد شد، اگر حجم گاز مشخص بشود، نگرانی از تامین پایدار خوراک گاز برطرف بشود.

به گزارش “راهبرد انرژی“، محمدرضا یزدانی کاشانی، مدیرعامل پتروشیمی گلستان در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌ پتروشیمی و مناقصات EPC پیمانکاری آن اظهار داشت: طرح پتروشیمی اوره و آمونیاک گلستان از طرح‌های مصوب استانی در سفر ریاست جمهوری وقت به استان گلستان در سال 1385 است که در سال 1386 کلنگ‌زنی شد و شرکت با پذیرنویسی سهامداران حقیقی و حقوقی استان و با ۸۰ درصد سهامداری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تاسیس شد.
یزدانی افزود: در همان سال قرارداد EPC اجرای طرح هم که پیمانکارش شرکت همپا بود منعقد شد و قرار بود منابع مالی پروژه از محل ذخیره‌ صندوق ذخیره‌ ارزی تامین بشود. متاسفانه به دلیل مسائل و مشکلات و تشدید تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان در سال‌های 1389-1388 منابع تامین مالی دچار مشکل شد و پروژه از اواخر سال ۱۳۸۹ متوقف شد. در سال ۱۳۹۱ هم، با خروج شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سهامداری شرکت، عملا شرکت، به سهامداران خصوصی در استان واگذار شد.
مدیرعامل پتروشیمی گلستان با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات حقوقی و مالی پروژه، باعث بلاتکلیف ماندن آن تا اواسط دولت سیزدهم شد، ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم با تلاش و تاکید سران سه قوه، اجرای پروژه که از خواسته‌های مردم استان گلستان بود در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مسائل و مشکلات حقوقی و مالی اش با ورود مستقیم حجت الاسلام اژه‌ای، رییس قوه قضائیه حل و فصل شد و در اواخر سال 1401 با تفاهم‌نامه‌ای که با گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی بخش خصوصی کشور امضاء شد، مقرر شد که این هلدینگ با خرید ۶۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی گلستان، متولّی اجرای طرح باشد و این اتفاق خوب در تیرماه سال گذشته اتفاق افتاد و با ورود شرکت ملی صنایع پتروشیمی از اوایل شهریور ماه سال گذشته، اجرای پروژه، مجددا بعد از 15 سال در دستور کار قرار گرفت.
یزدانی در خصوص تامین مالی پروژه اعلام کرد: در سفر دوم رییس جمهور رییسی و هیات دولت، در اواخر آذر ماه سال گذشته به استان گلستان و بازدیدی که وزیر نفت و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از سایت پروژه داشتند، عملیات اجرایی پروژه رسما، آغاز شد و منابع مالی پروژه طی مصوبه‌ هیات وزیران از محل صندوق توسعه‌ ملی و از محل بازپرداخت اقساط پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، تامین شد. مزید اطلاع، پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در سال‌های گذشته از منابع صندوق توسعه‌ ملی استفاده کرده بود و الان بازپرداخت آن را انجام می دهد. خوشبختانه مصوبه‌ای که هیات محترم وزیران صادر کرد اینست که این اقساط، تا سقف ۴۸۰میلیون یورو به صندوق بازنگردد و در پروژه پتروشیمی گلستان هزینه بشود. این یکی از مهمترین مصوباتی بود که مشکل تامین مالی پروژه را حل کرد که در اسفند ماه سال گذشته صادر شد. مصوبه‌ دیگری که هیات وزیران اخیرا صادر کرد مصوبه‌ 5درصد تخفیف در قیمت خوراک است که به خاطر اقتصاد پروژه به سهامداران باید حداقل ۵درصد تخفیف بیشتر داده بشود که مصوبه هم در حال صدور است.

مدیرعامل پتروشیمی گلستان در خصوص مناقصه EPC پیمانکار اجرای پروژه تصریح کرد: با توجه به این تعهد و تاکیدی که وزیر نفت و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در بازدیدشان از سایت در آذر ماه سال گذشته داشتند، بلافاصله مناقصه انتخاب پیمانکار EPC در دستورکار قرار گرفت، اسناد مناقصه تهیه شد و از اواسط بهمن‌ماه سال گذشته مناقصه شناور شده و کارهای مربوطه اش انجام شد. امیدواریم با اقداماتی که انجام شده و برنامه‌ریزی هایی به‌عمل آمده تا اواسط خردادماه قرارداد تجاری با برنده‌ منتخب منعقد بشود و بتوانیم از اواخر خردادماه عملیات اجرایی را در سایت شروع بکنیم. باید تاکید کنم که بیش از ۸۰ درصد عملیات اجرایی و تامین تجهیزات پروژه ایرانی خواهد بود.
یزدانی در مورد زمان بهره برداری و نرخ بازگشت سرمایه پروژه پتروشیمی گلستان گفت: تامین مالی بازه‌ اجرایی طرح 3.5 ساله و حجم سرمایه‌گذاری‌ اولیه‌ بالغ بر ۷۲۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده که ظرف این سه‌ و نیم سال قرار است در این منطقه، سرمایه‌گذاری بشود. البته در حال حاضر، پتروشیمی گلستان، تنها پروژه‌ صنعتی و پتروشیمیایی در شمال کشور در استانهای گلستان، مازندران و گیلان است، هرچند ما در شمال شرق در بجنورد پتروشیمی خراسان را داریم. با ورود این صنعت امیدواریم که، دل مردم استان گلستان را با ایجاد اشتغال‌زایی 600 نفری مستقیم و 3000 نفری غیرمستقیم در زمان راه اندازی پروژه شاد کنیم و با ارزآوری که انجام خواهد شد بتوانیم گام محکمی در راستای توسعه‌ استان گلستان و در راستای رضایت‌مندی مردم این استان برداریم.
در خصوص نرخ بازگشت سرمایه هم با توجه به وضعیت قیمت فروش و حجم سرمایه‌گذاری، نیاز بود که حداقل ۵درصد تخفیف، در قیمت خوراک بگیریم که خوشبختانه با مساعدت وزیر نفت با مصوبه‌ هیات ‌مدیره این کار در حال انجام شدن است و نرخ بازگشت سرمایه هم بالغ بر 22.5درصد و 4.5ساله است.
مدیرعامل پتروشیمی گلستان در مورد جدیت وزارت نفت در بحث ۵ درصد قیمت خوراک گفت: این مصوبه تخفیف جدی است. البته، چون این مصوبه جزء مصوبات استانی بوده و در سفرهای استانی‌ که هیات وزیران در استان‌های مختلف دارند، معمولا همه‌ مصوبات در قالب یک بسته مصوبه ثبت می شود. چیزی که اتفاق افتاد این بود که مصوبات سایر وزارتخانه‌ها هم در دل این بسته بوده و وزارت نفت تایید کرده است. معاون اول رییس جمهور هم تائید کرده و منتظر امضای یکی دو وزیر دیگر در حوزه‌ مرتبط است. چون معمولا در این مصوبات، مصوبه تکی نبوده و مصوبه‌ گروهی است، با پیگیری‌هایی که دکتر زنگانه استاندار گلستان و معاون اقتصادی استانداری آقای دهنوی داشته اند، امیدواریم ظرف یکی دو هفته‌ دیگر این کار اتفاق بیفتد و مصوبه تخفیف 5 درصدی خوراک به دستمان برسد.
نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی گلستان در مورد بحث قرارداد تامین خوراک مجتمع 8 یا 9 ماهه خواهد بود، تاکید کرد: یکی از شرایطی که در مصوبه‌ تخفیف خوراک و جزء شرایط اولیه‌ای بوده که هلدینگ خلیج فارس برای ورود به این پروژه شرط گذاشته بود، همین بوده که یک بحث ۵ درصد تخفیف خوراک و دوم تامین خوراک به صورت ۱۱ ماه مستمر باشد یا عدم النفعش پرداخت شود. لذا دستور تامین خوراک مستمر جزء مواردی‌ است که در پیش نویس قرارداد جدید توسط وزیر نفت داده شده و از مراجع ذیربط پیگیری می‌کنیم، ولی روی بحث تامین گاز، با مذاکراتی که انجام شده امیدواریم بواسطه هلدینگ خلیج فارس از طریق سوآپ گازی که از ترکمنستان خواهیم داشت بتوانیم گامی در حل مشکل خوراک گاز مجتمع برداریم.

یزدانی در مورد انجام فعالیتهای اکتشافی نفت و گاز در استان گلستان و امکان تامین خوراک مجتمع از خود منابع اکتشافی استان اعلام کرد: یکی از منابع تامین مستمر گاز همان میدان گازی اطراف مجتمع است که کشف شده ولی باید در درجه اول اکتشاف و حجم گازش برآورد بشود. لذا امیدواریم ظرف دو سه سال آینده با اکتشافی که از این مخزن گاز خواهد شد، اگر حجم گاز مشخص بشود، نگرانی از تامین پایدار خوراک گاز برطرف بشود. ولی در این میان هم اکنون علاوه بر گزینه های در دسترس تامین خوراک از خط سراسری، سواپ گاز از ترکمنستان برای تامین مستمر گاز، مخزن اکتشافی اطراف مجتمع در دستورکار قرار دارد.
یزدانی در خصوص تاثیرات اقتصادی و اجتماعی پتروشیمی گلستان بر استان گلستان تاکید کرد: با بهره برداری از پتروشیمی گلستان، بالغ بر 1میلیون تن اوره و ۶۷۵ هزار تن آمونیاک تولید خواهد شد. محصول اوره پتروشیمی گلستان مصرف عمده اش در کود شیمیایی است و با توجه به اینکه در مناطق شمالی کشور، صنعت برتر کشاورزی ا‌ست، حتما نیاز مردم استان تا سقف ۲۰ درصدی که مصوبه‌ وزارت کشاورزی است در اختیار کشاورزان خود استان قرار خواهد گرفت و مابقی هم صادر خواهد شد. البته در خصوص طرح توسعه ای پس از راه اندازی پروژه، با توجه به نزدیکی به منطقه آزاد اینچه برون از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد و به دنبال طرح توسعه ای و زنجیره ارزش هم خواهیم رفت که در دست مطالعه قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی