یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ – Sunday 24 November 2024

ساعت: ۰۳:۴۱

فعالیت ۵۲۳ فروند کشتی با سوخت ال ان جی و ۵۶۰ فروند در دست ساخت

۵۲۳ فروند کشتی در حال حاضر با سوخت LNG فعالیت می‌کنند که این تعداد بدون احتساب کشتی‌های حامل گاز LNG نیم درصد ناوگان جهانی صنعت کشتیرانی را تشکیل می‌دهند. در این ارتباط ۵۶۰ فروند کشتی LNG در دست سفارش هستند که ۵۷ درصد ناوگان آینده را با سوخت جایگزین تشکیل خواهند داد.

به گزارش “راهبرد انرژی“،مؤسسه Drewry با انتشار گزارشی با اشاره به اینکه تقاضای جهانی LNG روز به روز افزایش می‌یابد به همین جهت قرار است میزان جابه‌جایی گاز LNG از ۲.۴ میلیون تُن در سال ۲۰۲۳ میلادی به بیش از ۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ میلادی برسد.

بر‌اساس این گزارش Drewry پیش‌بینی می‌کند بیش از ۱۰۰۰ فروند کشتی با سوخت LNG تا سال ۲۰۲۷ میلادی به فعالیت خود در آب‌های بین‌المللی ادامه دهد که با این کار ضمن تقویت و توسعه زیرساخت‌های ذخیره سازی گاز LNG شاهد جهش جابه‌جایی سالانه ۳۰ میلیون تُنی این فرآورده خواهیم بود.

در ادامه این گزارش آمده است گاز LNG در مقایسه با سوخت کم سولفور دریایی در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نقش اساسی داشته و مقرون بصرفه است.

بدین ترتیب در سال‌های پیشِ رو با افزایش استحصال گاز طبیعی از یک سو و ساخت کشتی با سوخت LNG  جهان  به انرژی پاک‌تر نزدیک می‌شود.

در این راستا یکی از مدیران Drewry با اشاره به اینکه قیمت گاز LNG نسبت به سایر سوخت‌هایی مانند متانول سبز و آمونیاک ارزانتر است به همین جهت این فرآورده از اقبال بیشتری در صنعت کشتیرانی مواجه است  که با افزایش تولید انبوه و احداث زیر‌ساخت‌های ذخیره سازی|، هزینه استحصال و خرید نیز پایین می‌آید.

این کارشناس Drewry در ادامه می‌گوید سرمایه گذاری‌های خوبی به منظور تولید و توزیع این نوع  فر‌آورده در دست اجراست و کشتی‌های زیادی در یارد‌های کشتی سازی با سوخت LNG در دست ساخت است  به گونه‌ای که زیرساخت‌های ذخیره سازی LNG در اکثر کشور‌ها در حال سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به اینکه خاورمیانه اولین دارنده تأسیسات ذخیره سازی LNG در سراسر جهان است و اروپا و امریکا نیز دراین بخش فعال است، تأکید کرد: اخیراً کشور عمان با سفارش کشتی ذخیره سازی LNG  نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش بانکرینگ LNG تصمیم گرفته است.

نکته قابل تأمل در این زمینه آن است که پروژه Marsa LNG دردست اجرای کشور عمان، در مرحله اول با اجرای پروژه Marsa LNG مرکز ذخیره سازی یک میلیون تُنی را هدف قرار داده و به مرور بر حجم آن افزوده خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود در آینده برای کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز که ۳۰ درصد جریان نفت خام از آنجا عبور می‌کند ۲۵ درصد LNG مورد نیاز و ۴۰ درصد گاز LPG مورد نیاز این کشتی‌ها را تأمین کند.

این پروژه  که با توسعه و گسترش هرچه بیشتر مراکز ذخیره سازی به عنوان هاب ذخیره سازی کم کربن در کشور‌های حاشیه خلیج فارس شناخته خواهد شد، قرار است در سه ماهه اول ۲۰۲۸ میلادی به بهره برداری برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Energy Strategy
اتاق خبر انرژی